 |
 |
Kapitel 7
Skoleudvikling i en digital kultur
Dette kapitel indeholder forslag til en model for intern udvikling på skolen. Modellen
tænkes anvendt som redskab til en målrettet skoleudviklingsplan, hvori indgår intern
studiekreds, ekstern sparringspartner samt it-baserede uddannelsesaktiviteter. Modellen
bidrager til øget refleksion over skolens praksis og kvalitetstænkning. Den foreslåede
model arbejder endvidere ud fra den forståelse, at ejerskabet for en skoleudviklingsplan
spiller en væsentlig rolle for de involveredes engagement i de valgte indsatsområder.
Det indebærer bl.a. synlighed i processer og ansvarsfordeling i gennemførelsen af en
handleplan.
![[Billede: Her ses Pia Guttorm Andersen.]](images/s.124.jpg)
Pia Guttorm Andersen
Skoleleder på Hårup skole, Århus kommune
Læreruddannelse 1984
Lærer 1984-1991
Pædagogisk konsulent (specialundervisning og teknologi), herunder projektledelse af en
række nationale og internationale skoleudviklingsprojekter 1991-2001
![[Billede: Her ses en tegning af to personer, der står og taler sammen på et skrivebord. Ved siden af står der en computer, hvorud af der vokser en plante.]](images/s.124a.gif)
Fornyelse og forandring
En skoleudviklingsplan skal beskrives med målsætning, indsatsområder, handle- og
evalueringsplaner. En skoleudviklingsplan er således kendetegnet ved at være
systematisk, langsigtet og helhedsorienteret.
Nødvendigheden af læring, fornyelse og forandring af og i skolens virksomhed står
klart. Det kommer til udtryk i den skole-politiske debat i de seneste år og de her
formulerede krav om forandring. I tilknytning til nye krav til skolen kommer
nødvendigheden bl.a. til udtryk i efteruddannelse af et betragteligt omfang, der kan ses
både på udbuds- og efterspørgselssiden.
Der er en risiko for, at ønsket om læring, deltagelse og forandring vil blive anvendt
i en række segmenterede forløb og kun i ringe grad i en helhed med tidsfastsatte og
sammenhængende forandringer. Der er også en risiko for, at ledelsen vil udpege de
prioriterede områder, hvilket sandsynligvis vil føre til rammelagt og udpeget
medarbejderdeltagelse, men begrænse sig til fastlagte handlingsforløb tæt på de
eksisterende handlemåder.
Den foreslåede skoleudviklingsmodel bygger på en helhedstænkning, hvori indgår en
pædagogisk og ledelsesmæssig omstilling, der skal gøre skolen til et moderne og
tidssvarende læringsmiljø for dens børn og unge. En tænkning, hvor helhed og
menneskelige ressourcer er grundlaget for en fremtidig udvikling af skolen.
Skoleudviklingsmodellen bygger på følgende elementer: Erfare, reflektere, beslutte og
handle.
Målsætning for udviklingsplanen for en konkret skole
Skolen skal kunne leve op til den samfundsmæssige udvikling, hvor udfordringerne
især kan beskrives som modsætninger mellem stabilitet og forandring, mellem stordrift og
hurtig omstilling, mellem indføring af teknologi og den sociale tilpasning til
teknologien, samt mellem samfundsforventninger om effektivitet i det daglige arbejde og
medarbejdernes engagement og deltagelse.
Skolen skal i sin virksomhed vægte de menneskelige ressourcer gennem prioritering af
demokratiske værdier, som både er forudsætninger for en udviklingsplan og for den
alsidige, personlige udvikling, eleverne forventes at opnå: Respekt for medmennesker,
selvstændighed, kritisk sans, samarbejdsvilje og evne, social forståelse og
indsigt.
Skolen skal løbende kunne udvikle sig som en konsekvens af omgivelsernes vekslende krav
om fleksibilitet i forhold til ændringer af givne betingelser, kreativitet,
omstillelighed i forhold til ændring af praksis (kursskifte) og åbenhed.
Skolen skal fortsat bevæge sig frem mod en forståelse af, at nødvendig viden skal
kunne opsøges, vurderes og bearbejdes af den enkelte selv eller i meningsfyldte, sociale
sammenhænge. Når kritisk sans anses som en værdi, så bør skolen selv i sit praktiske
virke og samarbejde udvise samme værdi.
Eleverne skal gennem skolegangen udrustes med kompetencer, der sætter dem i stand til
at deltage og leve som aktive borgere i et demokratisk samfund.
Lærerne skal opleve skolen som en udfordrende, meningsfuld og god arbejdsplads.
Ændring af praksis
For at sikre, at den udvikling, der iværksættes, udmøntes i en (synlig) ændret
praksis, må læringsforudsætningerne hos medarbejderne, rammefaktorer, mål, indhold og
læreprocesser allerede i planlægningen indgå i overvejelserne (for der er et dobbelt
sigte: Dels at gennemføre et projekt, dels at fremme læring, så de implicerede selv kan
fortsætte efterfølgende).
Forud for en igangsættelse af en skoleudviklingsplan må det sikres,
- at der er enighed om at gennemføre en udvikling,
- at udviklingens konsekvenser gennemtænkes (holistisk strategi), så man undgår det
merarbejde, der stresser og skaber modstand mod projektet,
- at planen har ledelsens opbakning
- at der vælges evalueringsformer, som er befordrende for, at det, der er blevet lært,
kan anvendes i nye situationer/ fremtiden,
- at der sker en forankring af projektet, så projektets måder at tænke og handle på
kan leve videre og de indhøstede erfaringer kan blive til en naturlig del af daglig
praksis.
Målgrupper for skoleudviklingen
Lederne skal gennem skoleudviklingsforløbet gennemløbe en ledelsesmæssig
omstilling, der sætter fokus på nye ledelsesformer og strategier:
Lederen skal være fleksibel i valg og udøvelse af en given
ledelsesform, i forhold til den konkrete medarbejder, det konkrete team, skolekulturen og
selve situationen.
Lederen skal mestre en ledelsesstil, der bygger på en variation af
"instruerende adfærd" og "støttende adfærd" over for den enkelte
medarbejder/det enkelte team.
Lærerne og pædagogerne skal gennem skoleudviklingsprogrammet
gennemløbe en faglig og kollegial omstilling, der sætter fokus på:
- Den nye lærerrolle
- Det kollegiale teamarbejde
- Selvforvaltning
- Kvalitet i undervisning
- Faglighed i den lærende organisation
- Etik
- Forældresamarbejde.
Skoleudviklingsmodellens metode
Skoleudviklingsmodellen skal gennem nytænkning og nyorientering medvirke til, at
skolens rummelighed, åbenhed og holdning til at løse komplekse og sammensatte opgaver
fortsat udvikles, for herigennem at skabe øget forståelse for styrken i medmenneskelige
relationer .
Gennem skolens værdigrundlag og anvendelse af it skal der i skoleudviklingsforløbet
fortsat ske en ændring og styrkelse af de digitale og interaktive undervisningsmidler og
metoder, som øger elevernes læringsrum, bl.a. skal it-støttede
efteruddannelsesstrategier og kommunikationsformer bringes i anvendelse. e-læring
indtager derfor en fremtrædende plads i modellen. Skoleudviklingsplanen er tænkt
gennemført som en (flerårig) intern "studiekreds". Rammerne for studiekredsen
defineres af de aktuelle ressourcer, som prioriteres til et målrettet
skoleudviklingsforløb.
Til "studiekredsen" tilknyttes en ekstern person, der i
forløbet kan fungere som oplægsholder, sparringspartner og proceskonsulent.
Uddannelsesaktiviteter
1: Skoleledelsen
- Ledelsesseminar (internat): "Skoleudvikling i en digital kultur"
- It-støttet undervisning (e-læring):
Modul A: Teamledelse som ledelsesform (ledelsesteam)
Modul B: Ledelse af lærerteam
Modul C: At øge skolens rummelighed
Modul D:"Spejlledelse" udvidet ledelsespraksis i sparing med et andet
ledelsesteam
- Ledelsesseminar: "Alt kan gøres anderledes" (studietur).
Skolelederne indgår i netværk med skoleledere fra andre skoler. Netværk skal i denne
forbindelse forstås som ledelsesgrupper på tværs af skoler, kommunegrænser.
2: Lærerne
Temadag: "Når skolen er en lærende organisation"
30 timers it-støttet efteruddannelse:
Etik & Værdigrundlag
Rummelighed & Systemarbejde
Undervisningsformer & Læringsrum
Den intelligente skole
Temadag: Refleksion, udvikling og nytænkning.
3: Samarbejdet
- Implementering
- Evaluering
- Ny handleplan.
Lokalt forankrede aktiviteter
Gennem forløbet arbejder den enkelte skole med de fokusområder, som
allerede kan være defineret med udgangspunkt i egne prioriteringer, f.eks.:
- fokus på ny lærerrolle, teamsamarbejde og it
- fokus på indskoling og it
- fokus på flerkulturer blandt skolens elever
- fokus på selvstyrende team.
It-støttet uddannelsesstrategi
Tidligere var uddannelse/kurser alene tilrettelagt som fremmøde på en
uddannelsesinstitution. I erkendelse af, at uddannelsen/kurset i dag skal medtænke
deltagernes mulighed for refleksion, bearbejdelse og implementering af ny viden i det
daglige arbejde, giver den virtuelle læringsform nye muligheder for at forstærke og
udvikle dette samspil. Ved inddragelse af den teknologistøttede efteruddannelse, bliver
det muligt at etablere læringsformer og metoder, som integrerer den læring, der
har fundet og finder sted på institutionen, med aktiviteter i virtuelle læringsrum og i
de fysiske lokaler på uddannelses- og kursusinstitutioner.
Som det f.eks. er set i KVIS programmet kan en teknologi-støttet uddannelsesstrategi
støtte og styrke en udviklingsproces på egen skole. Strategien bygger på, at lærerteam
fra en skole arbejder i vekselvirkning mellem kursusrelaterede aktiviteter og daglig
praksis. Arbejdsmetoderne er præget af en tæt relation og sammenhæng mellem den nye
viden, de daglige problemstillinger og konkrete løsninger heraf.
Afsluttende afsnit
Skolen skal fortsat udvikles på en måde, der giver mulighed for at bygge på den
enkeltes kompetencer og potentialer, og som giver rummelighed i skolekulturen og hos den
enkelte lærer. Det forventes, at lærerpersonligheden indeholder de særlige kvaliteter,
egenskaber og holdninger, der giver alle elever en god oplevelse af skolen. Derfor er det
vigtigt, at den enkelte skole arbejder med udvikling af et fælles værdigrundlag.
Et fælles værdigrundlag for en skole er forudsætningen for en
rummelig skole, og det bør bygge på lærernes positive livsindstilling og bevidsthed om,
at de har en vigtig opgave med alle klassens elever.
På alle skoler er elevgruppen forskelligt sammensat både socialt og kulturelt.
Det er skolens opgave at håndtere denne forskellighed positivt og konstruktivt. Det skal
stå klart for alle lærere, forældre og elever, at der er overensstemmelse mellem
skolens værdier og skolens praksis. En aktiv medvirken i drøftelse og beskrivelse af
skolens værdier og udvikling befordrer ejerskab og danner baggrund for, at værdierne
indgår i den fælles bevidsthed på skolen og bliver fælles gods, som alle er stolte af.

Denne side indgår i publikationen "Skolens rummelighed - fra idé til
handling" som kapitel 7 af 12
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |