Hvilke opgaver skal løses?

De hidtidige erfaringer fra kontaktlærerarbejdet tyder på, at kontaktlæreren skal kunne differentiere sin indsats over for eleverne. Ikke alle elever befinder sig på samme niveau, og en stor del af eleverne vil typisk ikke have problemer med at nå målene i uddannelsen.

Over for disse elever vil kontaktlæreren skulle yde en begrænset indsats med henblik på helhedsvurderingen. Elevernes uddannelse fungerer, og grundforløbsbeviset kan udstedes uden videre.

Når det gælder de elever, der har vanskeligt ved at nå målene, må kontaktlæreren sætte mere tydeligt ind. Disse elever skal have opmærksomhed, de skal støttes, og der skal gennemføres løbende samtaler, hvor elevernes arbejde med at nå målene er på dagsordenen. Kunststykket for kontaktlæreren er at fordele sin indsats, så begge grupper af elever føler sig professionelt behandlet. Ingen unødvendig ”indpakning” af stærke elever, men derimod målrettet indsats over for elever, der har vanskeligheder.

Kontaktlæreren må for at kunne løfte denne opgave have antennerne ude. En solid og løbende kontakt til lærergruppen – evt. i form af teamarbejde – er en nødvendig forudsætning for at kunne målrette og optimere sin indsats. Ressourcerne i kontaktlærerarbejdet er begrænsede og skal anvendes på den rigtige måde.

Der er forskel på, i hvilken udstrækning arbejdet med helhedsvurdering støtter sig på skriftligt materiale, eller om det snarere hviler på mundtlige former. Her er skoler og skolekulturer forskellige, og forskelligheden skal respekteres. Helhedsvurderingen kan fungere både mundtlig og skriftligt, men forudsætningen for succes er, at man afklarer, hvad man gør, og hvorfor man gør det på netop denne måde.