Hvad siger reglerne om helhedsvurdering?

Skolens forpligtelse til at gennemføre helhedsvurderinger af eleverne fremgår af Undervisningsministeriets vejledning.

Af denne vejledning fremgår det, at skolen skal udstede et bevis til elever, der har gennemført grundforløbet. Beviset indeholder:

  • hvilke obligatoriske og valgfrie dele eleven har gennemført
  • angivelse af elevens niveau – standpunkts- og evt. prøvekarakterer
  • hvilket eller hvilke uddannelsers hovedforløb eleven herefter har adgang til.

For at kunne påbegynde undervisningen i hovedforløbet, skal eleven have gennemført grundforløbet og efter skolens samlede vurdering have opnået de nødvendige faglige og personlige forudsætninger i grundfagene, de fælles områdefag og de uddannelsesrettede områdefag.

Helhedsvurderingen er således en samlet afvejning af elevens faglige og personlige forudsætninger for at kunne fortsætte i hovedforløbet. Den kan bygge på vurderinger af elevens evt. vanskeligheder i et eller flere fag, muligheder for i rette tid at tilegne sig de nødvendige kompetencer og elevens praktiske håndelag eller talent for den konkrete uddannelses håndværksmæssige sider.

Helhedsvurderingen kan resultere i en række forskellige muligheder for den enkelte elev, der alle oplistes i vejledningen.

Det betones i vejledningen, at helhedsvurderingen kan tage hensyn til elever, der har behov for at komme i gang med uddannelsens praktiske sider (praktikdelen). Helhedsvurderingen skal tage udgangspunkt i elevens motivation for den ønskede uddannelse, sådan som det er kommet til udtryk i arbejdet med at tilegne sig de fag, der er særlige for hovedforløbet.