Hvad er kontaktlærerens rolle?

Kontaktlæreren har en nøglerolle i helhedsvurderingen alene af den grund, at kontaktlæreren følger eleven og har det tætte kendskab til elevens grundforløb.

Kontaktlærerens arbejde med eleven undervejs i grundforløbet må således også målrettes, så det kan fungere som ressource i helhedsvurderingen. Typiske opgaver vil bestå i:

  • At indsamle og systematisere evalueringer fra faglærere
  • Indkalde til møder om helhedsvurdering
  • Forberede, gennemføre og samle op på møder i relation til helhedsvurderingen
  • Efterbehandle møder.

Hvis kontaktlæreren opbygger sit arbejde med den enkelte elev hensigtsmæssigt, vil mange af de informationer, der skal til for at foretage en samlet afvejning af elevens faglige og personlige kompetencer allerede være tilstede. Systematiske evalueringer, logbøger eller portfolioer er meget væsentlige kilder til – sammen med prøve- og standpunktskarakterer – at kunne tegne et nuanceret og sikkert billede af elevens niveau.

Kontaktlæreren er ikke nødvendigvis den, der sætter alle disse systemer i værk eller har ansvaret for deres daglige drift, men snarere den, der inspirerer til, at de indarbejdes og udvikles, så helhedsvurderingen foregår på et så oplyst grundlag som overhovedet muligt.

Et sådant materiale vil sammen med kontaktlærerens egne notater fra fx evalueringssamtaler kunne udgøre et udmærket grundlag for at kunne udforme en helhedsvurdering, der kan give en eleven en god indføring i hovedforløbet.