Faglig skrivning

Den personlige uddannelsesplan skal helst blive til et nyttigt dokument. Men den udgør også et metodisk og systematisk arbejde med at opsamle erfaringer. Det handler om at forme og dokumentere det, eleven skal lære, ellers kan der ikke tales om en personlig uddannelsesplan. Derfor vil det være oplagt at inddrage metoder som faglig skrivning og portfolio. Begge disse metoder handler om, at eleven i de faglige processer gør det til en rutine at sætte mål for sine handlinger, hvor det er muligt og naturligt. At vurdere undervejs, hvordan arbejdet former sig og samle erfaringerne, så de får betydning.
Den faglige skrivning forstås her som den skrivning der er i faget: Arbejdssedler, materialebestilling, kundebreve, dokumentation osv. - al den skrivning der kræves for at kunne begå sig i erhvervet. Og som den skrivning, der kan bruges for at lære faget: Notater, brainstorm, hurtigskrivning, kontrolskrivning, referat osv.

Portfolio forstås her som en metode, der organiserer den faglige skrivning eller andre udtryk: Billeder, tegninger, båndoptagelser, samtaler osv. og som sikrer eleven dokumentation.

I arbejdet med den personlige uddannelsesplan er det vigtigt at tage hensyn til de forskellige traditioner, indhold og rammer, der eksisterer i indgangene og hovedforløbene. Der er forskel på, hvordan arbejdet kan foregå i frisøruddannelsen og i mureruddannelsen. Ligesom det er vigtigt at vælge forskelligt ambitionsniveau for eleverne. Ikke alle elever kan arbejde på samme måde med en personlig uddannelsesplan.

Skoleerfaringer viser at nogle elever har svært ved at se værdien af at skulle vælge og sammensætte selv. De vil gerne have en fuld og færdig plan, som skolen har ansvaret for. Det hører med til et differentieret arbejde med uddannelsesplanen.