Forside   >   Uddannelsesplan - dokument og metode

Uddannelsesplan - dokument og metode

Hvis den individuelle uddannelsesplan skal få betydning, må den fungere som et aktiv i samværet mellem elev og lærer. Lærer og elev må gøre arbejdet med planen til noget nyttigt og ikke en kunstig og unødvendig byrde ved siden af undervisningen i uddannelsen.

Generelt er det endnu ikke lykkedes. Uddannelsesplanen fungerer i alt for høj grad som et dokument, der spiller en ofte mindre betydningsfuld rolle. Nogle steder ser den kun dagens lys ved den første og den sidste samtale mellem elev og kontaktlærer, andre steder tages den frem hyppigere, typisk i forbindelse med overgang mellem moduler.

Kontaktlæreren og eleven skal bruge uddannelsesplanen til et metodisk arbejde, der hjælper eleven med:
- at blive bedre til at samle sine erfaringer op - bedre til at lære
- at blive bedre til at fastholde, det han og hun har lært – dokumentere

Det er vigtigt at finde et realistisk ambitionsniveau i forhold til elevens forudsætninger og i forhold til indhold og mål i uddannelsen.

Her følger tre emner:
Uddannelsesplan i jordhøjde
Uddannelsesplanen som middel
Faglig skrivning