Uddannelsesplanen i jordhøjde

Arbejdet med planen kan tage udgangspunkt i den didaktiske trekant. Læreren og eleven er sammen om et fælles tredje nemlig det, eleven skal lære.

Ved at bygge dialogen om uddannelsesplanen på det didaktiske fundament kan der sættes rammer for indholdet. Indholdet er det, eleven skal lære i uddannelsen. Det vil først og fremmest sige at nå målene for uddannelsen og delmålene i uddannelsens enheder. Målene bestemmes af uddannelsesbekendtgørelsen og fagbekendtgørelserne. Men de kan kun blive operative for eleven, hvis de oversættes til fagligt forståelige mål og gøres til indhold i moduler, projekter og opgaver. Samtidig skal lærerne anvise metoder til at nå målene med, valg af undervisnings- og organiseringsformer, arbejdsmetoder, valg af værktøj, hvor det er muligt i samarbejde med eleven.

Det didaktiske udgangspunkt gør det muligt at vælge de roller, læreren kan optræde i, og det bliver lettere for eleven at se en farbar vej i uddannelsen og en hensigtsmæssig måde at optræde på. Det, eleven skal lære, er udgangspunktet for valg af pædagogiske former og metoder. Indhold og mål før form og koncept.