 |
 |
Denne procedure følger mere eller mindre den faseopdeling, der er
præsenteret i beskrivelsen af det etiske regnskab. Da mængden af opstillede delmål er
meget omfattende, anbefales det, at man prioriterer disse mål.
I. Afdelingsledelsens forarbejde
- Afdelingsledelsen får udleveret ubesvarede spørgeskemaer, der relaterer til
afdelingen. Afdelingsledelsen vurderer, hvilke mål (f.eks. 5 - 6 mål) der prioriteres
højest for afdelingen. M.a.o. hvilke delmål ønsker man især opfyldt på afdelingen?
Vurderingen bør være i samklang med afdelingens strategiplan.
- Opstille kriterier for en acceptabel evaluering.
Nedenfor opstilles en række
eksempler på kriterier
a. opstille en score
- gnst. tilfredshed skal være 3.5
- gnst. rangordning skal være 2
b. antal tilfredse/utilfredse
- 90% bør være tilfredse
- ingen må være meget utilfredse
- 75% skal være enige
II. Afdelingsledelsens opgave efter spørgeskemabesvarelse
- Sammenholde evalueringsresultater med opstillede kriterier.
- Finde afvigelser og heraf afledte indsatsområder. Udarbejdes evt. sammen med
afdelingens medarbejdere.
III. Afdelingsledelsens opfølgning
- Fastlægge handlinger og handlingsplan. Udarbejdes evt. sammen med afdelingens
medarbejdere.
Hvad skal forbedres i den kommende periode? Der bliver sat fokus på
dette i forbindelse med det næste etiske regnskab.
- Opstille procedure og tidsplan for opfølgning af handlingsplan.
Som eksempel på en mulig opfølgning henvises der til Bilag 4.2: Evaluering af
HG-uddannelsen på Esbjerg HS. Denne undersøgelse har endnu ikke fundet sted.
IV. Retningslinier for evaluering på koncernniveau
På koncernniveau har man mulighed for at vurdere, i hvilken
udstrækning Esbjerg HS lever op til delmålene. Her er det vigtigt, at vurdere om der er
samklang med afdelingernes strategier ogl Esbjerg HSs mission, d.v.s. forretningsgrundlag,
værdigrundlag og vision.
En sammenligning mellem afdelingerne kan klarlægge, om i hvilken
udstrækning afdelinger lever op til målopfyldelsen; og om der er afdelinger, der har
problemer med at leve op til målopfyldelsen. På den baggrund kan der evt. igangsættes
initiativer (evt. tilførsel af ressourcer), der kan sikre afdelingen en mere optimal
opfyldelse af målene.

Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på
erhvervsskoleområdet" som kapitel 7 af 7
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |