Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Retningslinier for evaluering





Denne procedure følger mere eller mindre den faseopdeling, der er præsenteret i beskrivelsen af det etiske regnskab. Da mængden af opstillede delmål er meget omfattende, anbefales det, at man prioriterer disse mål.

I. Afdelingsledelsens forarbejde

  1. Afdelingsledelsen får udleveret ubesvarede spørgeskemaer, der relaterer til afdelingen. Afdelingsledelsen vurderer, hvilke mål (f.eks. 5 - 6 mål) der prioriteres højest for afdelingen. M.a.o. hvilke delmål ønsker man især opfyldt på afdelingen? Vurderingen bør være i samklang med afdelingens strategiplan.
  1. Opstille kriterier for en acceptabel evaluering.

    Nedenfor opstilles en række eksempler på kriterier

    a. opstille en score

    1. gnst. tilfredshed skal være 3.5
    2. gnst. rangordning skal være 2
  2. b. antal tilfredse/utilfredse

  • 90% bør være tilfredse
  • ingen må være meget utilfredse
  • 75% skal være enige

II. Afdelingsledelsens opgave efter spørgeskemabesvarelse

  1. Sammenholde evalueringsresultater med opstillede kriterier.
  1. Finde afvigelser og heraf afledte indsatsområder. Udarbejdes evt. sammen med afdelingens medarbejdere.

III. Afdelingsledelsens opfølgning

  1. Fastlægge handlinger og handlingsplan. Udarbejdes evt. sammen med afdelingens medarbejdere.

Hvad skal forbedres i den kommende periode? Der bliver sat fokus på dette i forbindelse med det næste etiske regnskab.

  1. Opstille procedure og tidsplan for opfølgning af handlingsplan.

Som eksempel på en mulig opfølgning henvises der til Bilag 4.2: Evaluering af HG-uddannelsen på Esbjerg HS. Denne undersøgelse har endnu ikke fundet sted.

IV. Retningslinier for evaluering på koncernniveau

  1. På koncernniveau har man mulighed for at vurdere, i hvilken udstrækning Esbjerg HS lever op til delmålene. Her er det vigtigt, at vurdere om der er samklang med afdelingernes strategier ogl Esbjerg HSs mission, d.v.s. forretningsgrundlag, værdigrundlag og vision.

  2. En sammenligning mellem afdelingerne kan klarlægge, om i hvilken udstrækning afdelinger lever op til målopfyldelsen; og om der er afdelinger, der har problemer med at leve op til målopfyldelsen. På den baggrund kan der evt. igangsættes initiativer (evt. tilførsel af ressourcer), der kan sikre afdelingen en mere optimal opfyldelse af målene.

 


Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på erhvervsskoleområdet" som kapitel 7 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top