Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag 1:
@venQuest





Bilag 1.1:@venQuest. Brugervejledning og dokumentation

@venQuest

Brugervejledning og dokumentation

Indhold

Overordnet funktionalitet
   
Kravspecifikation
   
Login
   
Hovedmenu
   
Ændre kodeord
   
Skemaredaktion
   
Rediger standardoplysninger
    Rediger skema
    Rediger spørgsmål
    Rediger temablok og svarprofil
   
Rapportgenerering
   
Parvis vægtning af svar
    Eksport af rapporter
   
Undervisningsforløb
   
Rediger kursus og lærer
   
Brugeradministration
   
Systemadministration
   
Dokumentation


Overordnet funktionalitet

Webapplikationen @venQuest har følgende faciliteter:

  • Oprette og redigere spørgeskemaer.
  • Oprette og redigere uddannelser, kurser og hold, som kan vælges ved besvarelse af evalueringsskemaerne.
  • Evalueringsskemaerne kan således udfyldes af kursister og studerende i forbindelse med undervisningsforløb, mens de øvrige skematyper, kan udfyldes uden respondenterne er tilknyttet et undervisningsforløb.
  • Rapportgenerering, der gør det muligt at se resultatet af besvarelserne.
  • Brugeradministration til oprettelse af brugere og tildeling af brugerrettigheder.
  • Systemadministration, hvor det bl.a. er muligt at redigere og tildele ny status for brugere og skemaer, samt oprette og redigere skematyper og uddannelser.

Kravspecifikation

MS Explorer 5.0 eller højere.

Login

@venQuest findes i en demo-udgave på adressen http://avenquest.demo.advsh.net/ Den første side, brugeren kommer til, er loginsiden. For at kunne logge på @venQuest skal brugeren være i besiddelse af gyldigt brugerid og kodeord. En demo-udgave kan ses med brugerid: demo og kodeord: demo. Når de er indtastet korrekt og man har trykket på Login kommer siden med hovedmenuen frem.

Det er muligt at foretage maksimalt tre mislykkede loginforsøg. Herefter skal browseren lukkes ned og startes op igen, inden et nyt forsøg kan foretages.

Hovedmenu

Afhængigt af de brugerrettigheder, man har fået tildelt som bruger af systemet, har man adgang til:

  • Skemaredaktion
  • Rapportgenerering
  • Undervisningsforløb
  • Brugeradministration
  • Systemadministration
  • Ændre kodeord

Ændre kodeord

Alle brugere har under Ændre kodeord mulighed for at ændre det brugernavn og kodeord der er blevet udleveret. Han man som bruger derfor en brugernavn/kodeord kombination, som man foretrækker og let husker, vil det være en god ide, straks at ændre, dem man har fået opgivet, til denne kombination.

Skemaredaktion

Vælges menupunktet Skemaredaktion fremkommer der en liste over de spørgeskemaer, man har adgang til som bruger af @venQuest.

Skemaerne listes alfabetisk. Man kan ændre dette ved at klikke på Titel. Skematitlerne vil da blive listet i omvendt alfabetisk rækkefølge, mens et nyt klik vil bringe den ligefremme rækkefølge tilbage. Tilsvarende vil et tryk på Sidst redigeret liste titlerne ligefremt eller omvendt kronologisk ud fra redigeringsdatoen.

Man kan vælge at oprette (opret), eller hvis der er defineret skemaer, rette (ret) og slette (slet) skemaer.

Rediger standardoplysninger

Før man kan definere spørgsmål til et skema, skal det oprettes. Det gør man under Opret ? Opret standardoplysninger. Ud over at give skemaet en titel, har man her også mulighed for at knytte en beskrivelse til skemaet.

Skal skemaet benyttes selvstændigt, uafhængigt af evaluering af konkrete undervisningsforløb skal man under Type vælge "Alment Skema".

Skal skemaet derimod benyttes til at evaluere bestemte undervisningsforløb kan man vælge "Startevaluering" ¸"Midtvejsevaluering" eller "Slutevaluering".

For at en kursist kan besvare spørgeskemaer af typen "Midtvejsevaluering", skal det pågældende undervisningsforløb være oprettet i @venQuest, og undervisningsforløbet må ikke være afsluttet på evalueringstidspunktet.

I @venQuest er der en særlig funktionalitet knytte til Skematypen "Midtvejsevaluering". Har administrator/uddannelsesleder i forvejen formuleret et skema af denne type, vil det blive vist inden det lærerdefinerede midtvejsevalueringsskema. Dvs. kursister, der besvarer et lærerdefineret midtvejsevalueringsskema, også vil besvare et standard midtvejsevalueringsskema, såfremt det er oprettet inden for den pågældende uddannelse.

Tilsvarende kan kursister – forudsat der er oprettet undervisningsforløb i @venQuest – besvare spørgeskemaer af typen "Slutevaluering" 30 dage efter det pågældende undervisningsforløb er afsluttet.

Er det en bruger med administratorrettigheder, som er logget på, skal man under Status knytte skemaet til en bestemt uddannelse eller et bestemt område, som evalueringen omfatter. Valgmulighederne her afhænger af de rettigheder den pågældende administrator har fået tildelt.

Er det en bruger med lærerrettigheder, som er logget på, skal skemaet under punktet Forløb knyttes til et eller flere forløb. De forløb som vises, er de forløb som aktuelt er oprettet i @venQuest med den pågældende lærer som underviser. For at skemaet skal kunne besvares, skal et undervisningsforløb vælges. For det er kun de undervisningsforløb, som er aktiveret her, der kan vælges i dropdownmenuen i forbindelse med besvarelse af skemaet.

Vælges Anonym besvarelse bliver respondenten ikke bedt om at indtaste personlige oplysninger (navn, adresse, email).

Vælges Autoindsæt kommentarfelt vil der efter hver temablok automatisk blive indsat et kommentarfelt, men mulighed for indtastning af uddybende oplysninger.

Under Indstillinger skal Vis skema online vælges, for at skemaet kan besvares online. Er denne indstilling slået fra, vil skemaet ikke blive vist online.

I @venQuest angives dette under:

"Rediger skema -> Rediger standardoplysninger"

Rediger skema

Hvert skema er bygget op af spørgsmål, der under Rediger skema kan redigeres ved at aktivere Rediger, Indsæt eller Slet. Desuden kan rækkefølgen mellem de enkelte spørgsmål ændres med Op/Ned funktionen.

Er skemaet sat til "Vis skema online", vil man under URL se skemaets internetadresse. Det er den adresse respondenterne skal klikke sig ind på for at besvare skemaet.

Alle skemaer med Skematypen "Start-", "Midt-", og "Slutevaluering" har en dropdownmenu, hvor kursisterne skal vælge et kursusforløb i forbindelse med besvarelsen.

Benytter flere uddannelser der samme skema, er det en god ide at afgrænse de viste undervisningsforløb til dem, der er relevante for den pågældende uddannelse. Det gøres ved at tilføje "&UDD=[uddannelse]" til URL’en.

Fx: http://www.ventures.dk/

Funktionen Vis skema nederst på siden åbner et nyt vindue, der viser skemaet som det ser ud online for dem, der skal besvare det.

Under Slet besvarelser kan allerede afgivne besvarelser slettes.

Rediger spørgsmål

Vinduet Rediger spørgsmål åbnes ved at vælge Rediger eller Indsæt under Rediger skema. Her skal der vælges en Temablok i dropdownmenuen, og der skal formuleres et spørgsmål. Vælges svartyperne "Enten-eller" eller "Både-og" skal der ligeledes vælges en Svarprofil.

Er svartypen "Enten-eller" kan der vælges mellem horisontal eller vertikal visning af svarmulighederne.

Vælges svartypen "Fri tekst" kan der vælges mellem "Tekstboks", "Indtastningsfelt" og "Ingen svarmulighed" for en ren tekstlig kommentar uden svarmulighed.

Under nummerer ja/nej bestemmes om spørgsmålet skal indgå i den løbende nummerering.

Normalt anvendes spørgsmåltypen Enkeltstående. @venQuest understøtter imidlertid også spørgsmåltypen Parvis vægtning, der giver mulighed for at vægte det stillede spørgsmål i forhold til de to parametre "betydning" og "bedømmelse".

I overensstemmelse hermed består spørgsmålstypen af

  1. Et primært spørgsmål der referer til bedømmelsen af det pågældende forhold med 5 svarmuligheder. Alternativt kan det primære spørgsmål også defineres som et "Ja; Nej" spørgsmål.
  2. Et sekundært spørgsmål der referer til betydningen af det pågældende forhold også med 5 svarmuligheder.

Et eksempel på denne type spørgsmål kunne fx være:

2.1 Din vurdering af lærebogens udseende og layout

[Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Meget tilfreds   [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som er markeret.] Tilfreds   [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Neutral   [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Utilfreds   [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Meget Utilfreds

Hvilken betydning har det pågældende forhold for dig?

[Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Meget vigtigt   [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som er markeret.] Vigtigt    [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Neutral    [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.] Ikke vigtigt   [Billede: Her ses en afkrydsnings boks, som ikke er markeret.]  Uden betydning

Denne spørgsmåltype stiller særlige krav til den måde, den oprettes på, og oprettelsesproceduren vil derfor blive beskrevet detaljeret her.

  1. Det første spørgsmål oprettes som
    1. Spørgsmålstype: Parvis vægtning  
    2. Nummerer: Ja
    3. Svartype: Enten-eller og
    4. Visningen: Radioknapper.
        
  2. De næste spørgsmål oprettes som
    1. Spørgsmålstype: Parvis vægtning  
    2. Nummerer: Nej
    3. Svartype: Enten-eller og
    4. Visningen: Radioknapper.

Under "Rediger skema" angives spørgsmål af type "Parvis vægtning" med henholdsvis (v1) og (v2).

Fordelen ved at benytte "Parvis vægtning" er, at det giver nogle oplagte fordele i form af avanceret præsentation under rapportgenerering.

Rediger temablok og svarprofil

I @venQuest er der defineret nogle globale Temablokke og Svarprofiler. De kan suppleres. For hver skema kan man selv definere nye. Ved at klikke på Temablok eller Svarprofil kan man under rullemenuerne oprette nye, redigere allerede oprettede eller slette overflødige.

Ved oprettelse og redigering af svarprofiler skal hver svarprofil relateres til én af de to svartyper "Enten-eller" eller "Både-og", afhængig af hvilke svartyper svarprofilen skal anvendes med. De enkelte svarmuligheder skal adskilles med semikolon.

Rapportgenerering

Under rapportgenerering de skemaer brugeren har adgang til. Når et skema vælges vises en række udvælgelseskriterier. For "Start-", "Midtvejs-" og "Slutevalueringsskeamaer" findes der udvælgelseskriterier på Uddannelse, Kursus, Forløb og Lærer. Undervisere oprettet i @venQuest har dog kun adgang til at se evalueringen af egne forløb.

Alle skematyper har udvælgelseskriterier på dato og region.

Under Vælg tema kan man vælge et enkelt tema ud, som rapporten skal omfatte. Ved lange skemaer kan det være en god ide altid at benytte sig af denne mulighed, da der ellers kan være problemer med rapportgenerering, fordi serveren overbelastes med for stor aktivitet.

Under Vis tekstfelter vælges om indtastningsfelterne med fri tekst ("Tekstboks" og "Indtastningsfelt") skal vises under rapportudskriften.

Ud for hver svarmulighed er findes et bogstav, a., b. og c. osv. Klikker man på det får man filtreret et udtræk på netop de besvarelser, der har besvaret det pågældende spørgsmål med netop denne svarmulighed.

Under søjlediagrammet kan man klikke på Antal svar i alt. Derved åbnes et nyt vindue med søjlediagrammet i stor størrelse.

Parvis vægtning af svar

For spørgsmål af typen "Parvis vægtning" gælder det, at det samlede resultat af besvarelsen på det overordnede spørgsmål vises ved valg af Vis vægtning.

Talværdien 3 i svarkategorierne under "betydning" og "bedømmelse" på spørgeskemaerne kan opfattes som neutral i den forstand, at respondenterne ofte vælger midtertallet, hvis de enten ikke har gjort sig særlige overvejelser eller er i tvivl om afkrydsningen.

I diagrammet fokuseres derfor på det meget gode og det meget dårlige og talværdien 3 holdes ude af nøgletalsberegningerne, uden den dog udgår af tabeloversigten.

Ud fra tabellerne kan man ved at kombinere bedømmelsen (Bd) og betydning (Bt) fx beregne følgende nøgletal for hvert spørgsmål:

Bd, Bt => 3,3 (stor succes) = felterne ++
Bd < 3, Bt > 3 (ringe - ) = felterne - -
Bt < 3 (spørgsmålet kan udgå)

På baggrund af felterne markeret med - - kan man udpege indsatsområderne, der er karakteriseret ved at være af stor betydning, men som samtidig får en dårlig bedømmelse.

Eksport af rapporter

Ved generering af rapporter er der 3 eksportmuligheder:

  • Kommasepareret fil
  • XML fil
  • HTML skema

Disse filformater bliver genereret i et nyt vindue i browseren og kan derfra gemmes som lokale filer ved at vælge Fil, Gem som i browseren.

Vælges eksportmuligheden Kommasepareret fil, kan rapporten let importeres til fx MS Excel, men husk da at gemme i tekstformat først.

Undervisningsforløb

I forbindelse med besvarelse af evalueringsskemaer, skal der vælges et undervisningsforløb fra en dropdownmenu. I @venQuest er det udelukkende brugere med administratorrettigheder, som har ret til at oprette undervisningsforløb under de eksisterende uddannelser. De undervisningsforløb, som den enkelte administrator har adgang til, afhænger af den status vedkommende er blevet tildelt i systemet. Under de enkelte uddannelsers undervisningsforløb, vises de undervisningsforløb, som er oprettet i @venQuest og aktive på logintidspunktet.

Ved at klikke på Forløb og Kursus kan sorteringsordeen ændres.

Under Ret og Opret kan man redigere allerede oprettede eller oprette nye undervisningsforløb. Undervisningsforløb oprettes ved at vælge et Kursus og en Lærer fra dropdownmenuen og angive en Holdbetegnelse, samt en Startdato og en Slutdato.

Rediger kursus og lærer

Nye kurser og lærere kan tilføjes ved at klikke på henholdsvis Kursus og Lærer. Herved åbnes et nyt vindue, der giver adgang til at oprette og redigere kurser og lærere.

Af hensyn til udskrivning af rapporter er det ikke muligt at slette lærere, der er eller har været tilknyttet undervisningsforløb oprettet i @venQuest. For imidlertid at undgå, at lærer-dropdownmenuen efterhånden befolkes med lærere, der ikke længere fungerer aktivt som undervisere på kurser oprettet i @venQuest, kan disse lærere deaktiveres. Herved ved de blive fjernet fra lærer-dropdownmenuen.

Når lærere oprettes, skal der angives et BrugerID og et Kodeord. Men dette kan undervisere logge ind på @venQuest.

Alle undervisere oprettet i @venQuest har mulighed for at oprette spørgeskemaer, samt se rapporter over besvarelser af spørgeskemaer, der er besvaret i forbindelse med evaluering deres egne undervisningsforløb.

Derudover har de mulighed for at se samlede rapporter med evaluering af den uddannelse, der underviser på.

Brugeradministration

Administratorer, der i @venQuest har fået tildelt rettigheden brugeradministration har fra listen over brugere adgang til at redigere samtlige brugere, de selv har oprettet, eller som er oprettet af brugere, de selv har oprettet nedad i tre niveauer. Brugere med systemadministratorrettigheder har dog adgang til at redigere samtlige brugere.

Nye brugere tildeles Brugernavn og Kodeord, som nyoprettede brugere selv efterfølgende kan ændre under hovedmenupunktet Ændre kodeord.

Ved oprettelse og redigering af brugere, kan man under Status tildele brugere samme status, som den man selv har i systemet og under Rettigheder tildele brugere ret til Brugeradministration, Rapportgenerering og Skemaredaktion.

Systemadministration

Kun brugere med status som systemadministrator har adgang til dette menupunkt. Det er her muligt at redigere og tilføje Bruger- og skemastatus, Skematype og Uddannelse.

NB: Skal undervisningsforløb under en uddannelse evalueres, skal navnet på den pågældende uddannelse oprettes under både Bruger- og skemastatus og Uddannelse.

Ved oprettelse og redigering af samtlige skemaer har brugerne adgang til et sæt standard temablokke og svarprofiler. Under systemadministration er det muligt af redigere disse Globale Temablokke og Svarprofiler.

Under Applikationstabeller listes samtlige tabeller, der indgår i applikationen @venQuest og for hver tabel kan man ved at klikke den, se det aktuelle indhold af den pågældende tabel.

Dokumentation

Du finder dette dokument på webadressen:

http://www.ventures.dk/

Sidst redigeret: 24-10-01

Bilag 1.2: Erfaringer ved anvendelse af @venQuest

Fordele:

  1. Er web-baseret

  2. Nemt at udarbejde spørgeskemaer

  3. Nemt at få en standardrapport

  4. Selv vælge om respondenten skal være anonym eller ej

Ulemper:

  1. Ingen kopieringsfaciliteter til udarbejdelse af spørgeskemaer. Dvs. hvis man har behov for 2 næsten ens spørgeskemaer, skal det andet skema også udarbejdes fra bunden. Man kan ikke genbruge noget fra det første skema.

  2. I praksis ingen kontrol med, hvorvidt en respondent svarer flere gange på et spørgeskema

  3. Meget tungt at redigere i spørgeskemaerne

  4. Begrænsning på spørgsmålenes længde

  5. Ikke tilladt at bruge specialtegn i spørgsmålene

  6. Meget tungt at lave "skræddersyede" rapporter, dvs. rapporter der afviger fra den definerede standard rapport. Kræver databaseprogrammering.

  7. Svarprocenterne er væsentligt lavere end ved udsendelse af papir-spørgeskemaer

Konklusion:

I forhold til almindelige papirspørgeskemaer er arbejdsgangene ændret væsentligt. Specielt har vi undgået at trykke, udsende og indsamle et meget stort antal spørgeskemaer. Med det web-baserede program har vi registreret dataene i samme øjeblik, som respondenten har svaret. Tidligere har vi dels scannet dels manuelt indtastet svarene fra de indsamlede spørgeskemaer. En gentagelse af det etiske regnskab med det nuværende "set-up" vil være meget enkelt og lidt arbejdskrævende.

 


Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på erhvervsskoleområdet" som bilag 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top