@venQuest
Brugervejledning og dokumentation
Indhold
Overordnet funktionalitet
Webapplikationen @venQuest har følgende faciliteter:
- Oprette og redigere spørgeskemaer.
- Oprette og redigere uddannelser, kurser og hold, som kan vælges ved besvarelse af evalueringsskemaerne.
- Evalueringsskemaerne kan således udfyldes af kursister og studerende i forbindelse med
undervisningsforløb, mens de øvrige skematyper, kan udfyldes uden respondenterne er
tilknyttet et undervisningsforløb.
- Rapportgenerering, der gør det muligt at se resultatet af besvarelserne.
- Brugeradministration til oprettelse af brugere og tildeling af brugerrettigheder.
- Systemadministration, hvor det bl.a. er muligt at redigere og tildele ny status for
brugere og skemaer, samt oprette og redigere skematyper og uddannelser.
Kravspecifikation
MS Explorer 5.0 eller højere.
Login
@venQuest findes i en demo-udgave på adressen http://avenquest.demo.advsh.net/ Den
første side, brugeren kommer til, er loginsiden. For at kunne logge på @venQuest skal
brugeren være i besiddelse af gyldigt brugerid og kodeord. En demo-udgave kan ses med
brugerid: demo og kodeord: demo. Når de er indtastet korrekt og man har trykket på Login
kommer siden med hovedmenuen frem.
Det er muligt at foretage maksimalt tre mislykkede loginforsøg. Herefter skal
browseren lukkes ned og startes op igen, inden et nyt forsøg kan foretages.
Hovedmenu
Afhængigt af de brugerrettigheder, man har fået tildelt som bruger af systemet, har
man adgang til:
- Skemaredaktion
- Rapportgenerering
- Undervisningsforløb
- Brugeradministration
- Systemadministration
- Ændre kodeord
Ændre kodeord
Alle brugere har under Ændre kodeord mulighed for at ændre det brugernavn
og kodeord der er blevet udleveret. Han man som bruger derfor en brugernavn/kodeord
kombination, som man foretrækker og let husker, vil det være en god ide, straks at
ændre, dem man har fået opgivet, til denne kombination.
Skemaredaktion
Vælges menupunktet Skemaredaktion fremkommer der en liste over de
spørgeskemaer, man har adgang til som bruger af @venQuest.
Skemaerne listes alfabetisk. Man kan ændre dette ved at klikke på Titel. Skematitlerne
vil da blive listet i omvendt alfabetisk rækkefølge, mens et nyt klik vil bringe den
ligefremme rækkefølge tilbage. Tilsvarende vil et tryk på Sidst redigeret liste
titlerne ligefremt eller omvendt kronologisk ud fra redigeringsdatoen.
Man kan vælge at oprette (opret), eller hvis der er defineret skemaer, rette (ret)
og slette (slet) skemaer.
Rediger standardoplysninger
Før man kan definere spørgsmål til et skema, skal det oprettes. Det gør man under Opret
? Opret standardoplysninger. Ud over at give skemaet en titel, har man her også
mulighed for at knytte en beskrivelse til skemaet.
Skal skemaet benyttes selvstændigt, uafhængigt af evaluering af konkrete
undervisningsforløb skal man under Type vælge "Alment Skema".
Skal skemaet derimod benyttes til at evaluere bestemte undervisningsforløb kan man
vælge "Startevaluering" ¸"Midtvejsevaluering" eller
"Slutevaluering".
For at en kursist kan besvare spørgeskemaer af typen "Midtvejsevaluering",
skal det pågældende undervisningsforløb være oprettet i @venQuest, og
undervisningsforløbet må ikke være afsluttet på evalueringstidspunktet.
I @venQuest er der en særlig funktionalitet knytte til Skematypen "Midtvejsevaluering".
Har administrator/uddannelsesleder i forvejen formuleret et skema af denne type, vil det
blive vist inden det lærerdefinerede midtvejsevalueringsskema. Dvs. kursister, der
besvarer et lærerdefineret midtvejsevalueringsskema, også vil besvare et standard
midtvejsevalueringsskema, såfremt det er oprettet inden for den pågældende uddannelse.
Tilsvarende kan kursister forudsat der er oprettet undervisningsforløb i
@venQuest besvare spørgeskemaer af typen "Slutevaluering" 30 dage efter
det pågældende undervisningsforløb er afsluttet.
Er det en bruger med administratorrettigheder, som er logget på, skal man under Status
knytte skemaet til en bestemt uddannelse eller et bestemt område, som evalueringen
omfatter. Valgmulighederne her afhænger af de rettigheder den pågældende administrator
har fået tildelt.
Er det en bruger med lærerrettigheder, som er logget på, skal skemaet under punktet Forløb
knyttes til et eller flere forløb. De forløb som vises, er de forløb som aktuelt er
oprettet i @venQuest med den pågældende lærer som underviser. For at skemaet
skal kunne besvares, skal et undervisningsforløb vælges. For det er kun de
undervisningsforløb, som er aktiveret her, der kan vælges i dropdownmenuen i forbindelse
med besvarelse af skemaet.
Vælges Anonym besvarelse bliver respondenten ikke bedt om at indtaste
personlige oplysninger (navn, adresse, email).
Vælges Autoindsæt kommentarfelt vil der efter hver temablok automatisk blive
indsat et kommentarfelt, men mulighed for indtastning af uddybende oplysninger.
Under Indstillinger skal Vis skema online vælges, for at skemaet kan
besvares online. Er denne indstilling slået fra, vil skemaet ikke blive vist online.
I @venQuest angives dette under:
"Rediger skema -> Rediger standardoplysninger"
Rediger skema
Hvert skema er bygget op af spørgsmål, der under Rediger skema kan redigeres
ved at aktivere Rediger, Indsæt eller Slet. Desuden kan
rækkefølgen mellem de enkelte spørgsmål ændres med Op/Ned funktionen.
Er skemaet sat til "Vis skema online", vil man under URL se skemaets
internetadresse. Det er den adresse respondenterne skal klikke sig ind på for at besvare
skemaet.
Alle skemaer med Skematypen "Start-", "Midt-", og
"Slutevaluering" har en dropdownmenu, hvor kursisterne skal vælge et
kursusforløb i forbindelse med besvarelsen.
Benytter flere uddannelser der samme skema, er det en god ide at afgrænse de viste
undervisningsforløb til dem, der er relevante for den pågældende uddannelse. Det gøres
ved at tilføje "&UDD=[uddannelse]" til URLen.
Fx: http://www.ventures.dk/
Funktionen Vis skema nederst på siden åbner et nyt vindue, der viser skemaet
som det ser ud online for dem, der skal besvare det.
Under Slet besvarelser kan allerede afgivne besvarelser slettes.
Rediger spørgsmål
Vinduet Rediger spørgsmål åbnes ved at vælge Rediger eller Indsæt
under Rediger skema. Her skal der vælges en Temablok i dropdownmenuen, og
der skal formuleres et spørgsmål. Vælges svartyperne "Enten-eller" eller
"Både-og" skal der ligeledes vælges en Svarprofil.
Er svartypen "Enten-eller" kan der vælges mellem horisontal eller vertikal
visning af svarmulighederne.
Vælges svartypen "Fri tekst" kan der vælges mellem "Tekstboks",
"Indtastningsfelt" og "Ingen svarmulighed" for en ren tekstlig
kommentar uden svarmulighed.
Under nummerer ja/nej bestemmes om spørgsmålet skal indgå i den løbende
nummerering.
Normalt anvendes spørgsmåltypen Enkeltstående. @venQuest understøtter
imidlertid også spørgsmåltypen Parvis vægtning, der giver mulighed for at
vægte det stillede spørgsmål i forhold til de to parametre "betydning" og
"bedømmelse".
I overensstemmelse hermed består spørgsmålstypen af
- Et primært spørgsmål der referer til bedømmelsen af det pågældende
forhold med 5 svarmuligheder. Alternativt kan det primære spørgsmål også defineres som
et "Ja; Nej" spørgsmål.
- Et sekundært spørgsmål der referer til betydningen af det pågældende
forhold også med 5 svarmuligheder.
Et eksempel på denne type spørgsmål kunne fx være:
2.1 Din vurdering af lærebogens udseende og layout
Meget
tilfreds
Tilfreds
Neutral
Utilfreds Meget Utilfreds
Hvilken betydning har det pågældende forhold for dig?
Meget
vigtigt
Vigtigt
Neutral Ikke
vigtigt Uden betydning
Denne spørgsmåltype stiller særlige krav til den måde, den oprettes på, og
oprettelsesproceduren vil derfor blive beskrevet detaljeret her.
- Det første spørgsmål oprettes som
- Spørgsmålstype: Parvis vægtning
- Nummerer: Ja
- Svartype: Enten-eller og
- Visningen: Radioknapper.
- De næste spørgsmål oprettes som
- Spørgsmålstype: Parvis vægtning
- Nummerer: Nej
- Svartype: Enten-eller og
- Visningen: Radioknapper.
Under "Rediger skema" angives spørgsmål af type "Parvis
vægtning" med henholdsvis (v1) og (v2).
Fordelen ved at benytte "Parvis vægtning" er, at det giver nogle oplagte
fordele i form af avanceret præsentation under rapportgenerering.
Rediger temablok og svarprofil
I @venQuest er der defineret nogle globale Temablokke og Svarprofiler. De kan
suppleres. For hver skema kan man selv definere nye. Ved at klikke på Temablok
eller Svarprofil kan man under rullemenuerne oprette nye, redigere allerede
oprettede eller slette overflødige.
Ved oprettelse og redigering af svarprofiler skal hver svarprofil relateres til én af
de to svartyper "Enten-eller" eller "Både-og", afhængig af hvilke
svartyper svarprofilen skal anvendes med. De enkelte svarmuligheder skal adskilles med
semikolon.
Rapportgenerering
Under rapportgenerering de skemaer brugeren har adgang til. Når et skema vælges vises
en række udvælgelseskriterier. For "Start-", "Midtvejs-" og
"Slutevalueringsskeamaer" findes der udvælgelseskriterier på Uddannelse,
Kursus, Forløb og Lærer. Undervisere oprettet i @venQuest har dog kun adgang til at se
evalueringen af egne forløb.
Alle skematyper har udvælgelseskriterier på dato og region.
Under Vælg tema kan man vælge et enkelt tema ud, som rapporten skal omfatte.
Ved lange skemaer kan det være en god ide altid at benytte sig af denne mulighed,
da der ellers kan være problemer med rapportgenerering, fordi serveren overbelastes med
for stor aktivitet.
Under Vis tekstfelter vælges om indtastningsfelterne med fri tekst
("Tekstboks" og "Indtastningsfelt") skal vises under
rapportudskriften.
Ud for hver svarmulighed er findes et bogstav, a., b. og c. osv. Klikker man på det
får man filtreret et udtræk på netop de besvarelser, der har besvaret det pågældende
spørgsmål med netop denne svarmulighed.
Under søjlediagrammet kan man klikke på Antal svar i alt. Derved åbnes et nyt
vindue med søjlediagrammet i stor størrelse.
Parvis vægtning af svar
For spørgsmål af typen "Parvis vægtning" gælder det, at det samlede
resultat af besvarelsen på det overordnede spørgsmål vises ved valg af Vis vægtning.
Talværdien 3 i svarkategorierne under "betydning" og "bedømmelse"
på spørgeskemaerne kan opfattes som neutral i den forstand, at respondenterne
ofte vælger midtertallet, hvis de enten ikke har gjort sig særlige overvejelser eller er
i tvivl om afkrydsningen.
I diagrammet fokuseres derfor på det meget gode og det meget dårlige og talværdien 3
holdes ude af nøgletalsberegningerne, uden den dog udgår af tabeloversigten.
Ud fra tabellerne kan man ved at kombinere bedømmelsen (Bd) og betydning (Bt) fx
beregne følgende nøgletal for hvert spørgsmål:
Bd, Bt => 3,3 |
(stor succes) = felterne ++ |
Bd < 3, Bt > 3 |
(ringe - ) = felterne - - |
Bt < 3 |
(spørgsmålet kan udgå) |
På baggrund af felterne markeret med - - kan man udpege indsatsområderne, der er
karakteriseret ved at være af stor betydning, men som samtidig får en dårlig
bedømmelse.
Eksport af rapporter
Ved generering af rapporter er der 3 eksportmuligheder:
- Kommasepareret fil
- XML fil
- HTML skema
Disse filformater bliver genereret i et nyt vindue i browseren og kan derfra gemmes som
lokale filer ved at vælge Fil, Gem som i browseren.
Vælges eksportmuligheden Kommasepareret fil, kan rapporten let importeres til fx MS
Excel, men husk da at gemme i tekstformat først.
Undervisningsforløb
I forbindelse med besvarelse af evalueringsskemaer, skal der vælges et
undervisningsforløb fra en dropdownmenu. I @venQuest er det udelukkende brugere med
administratorrettigheder, som har ret til at oprette undervisningsforløb under de
eksisterende uddannelser. De undervisningsforløb, som den enkelte administrator har
adgang til, afhænger af den status vedkommende er blevet tildelt i systemet. Under de
enkelte uddannelsers undervisningsforløb, vises de undervisningsforløb, som er oprettet
i @venQuest og aktive på logintidspunktet.
Ved at klikke på Forløb og Kursus kan sorteringsordeen ændres.
Under Ret og Opret kan man redigere allerede oprettede eller oprette nye
undervisningsforløb. Undervisningsforløb oprettes ved at vælge et Kursus og en Lærer
fra dropdownmenuen og angive en Holdbetegnelse, samt en Startdato og en Slutdato.
Rediger kursus og lærer
Nye kurser og lærere kan tilføjes ved at klikke på henholdsvis Kursus og Lærer.
Herved åbnes et nyt vindue, der giver adgang til at oprette og redigere kurser og
lærere.
Af hensyn til udskrivning af rapporter er det ikke muligt at slette lærere, der er
eller har været tilknyttet undervisningsforløb oprettet i @venQuest. For imidlertid at
undgå, at lærer-dropdownmenuen efterhånden befolkes med lærere, der ikke længere
fungerer aktivt som undervisere på kurser oprettet i @venQuest, kan disse lærere
deaktiveres. Herved ved de blive fjernet fra lærer-dropdownmenuen.
Når lærere oprettes, skal der angives et BrugerID og et Kodeord. Men
dette kan undervisere logge ind på @venQuest.
Alle undervisere oprettet i @venQuest har mulighed for at oprette spørgeskemaer, samt
se rapporter over besvarelser af spørgeskemaer, der er besvaret i forbindelse med
evaluering deres egne undervisningsforløb.
Derudover har de mulighed for at se samlede rapporter med evaluering af den uddannelse,
der underviser på.
Brugeradministration
Administratorer, der i @venQuest har fået tildelt rettigheden brugeradministration har
fra listen over brugere adgang til at redigere samtlige brugere, de selv har oprettet,
eller som er oprettet af brugere, de selv har oprettet nedad i tre niveauer. Brugere med
systemadministratorrettigheder har dog adgang til at redigere samtlige brugere.
Nye brugere tildeles Brugernavn og Kodeord, som nyoprettede brugere selv
efterfølgende kan ændre under hovedmenupunktet Ændre kodeord.
Ved oprettelse og redigering af brugere, kan man under Status tildele brugere
samme status, som den man selv har i systemet og under Rettigheder tildele brugere
ret til Brugeradministration, Rapportgenerering og Skemaredaktion.
Systemadministration
Kun brugere med status som systemadministrator har adgang til dette menupunkt. Det er
her muligt at redigere og tilføje Bruger- og skemastatus, Skematype og Uddannelse.
NB: Skal undervisningsforløb under en uddannelse evalueres, skal navnet på den
pågældende uddannelse oprettes under både Bruger- og skemastatus og Uddannelse.
Ved oprettelse og redigering af samtlige skemaer har brugerne adgang til et sæt
standard temablokke og svarprofiler. Under systemadministration er det muligt af redigere
disse Globale Temablokke og Svarprofiler.
Under Applikationstabeller listes samtlige tabeller, der indgår i applikationen
@venQuest og for hver tabel kan man ved at klikke den, se det aktuelle indhold af den
pågældende tabel.
Dokumentation
Du finder dette dokument på webadressen:
http://www.ventures.dk/
Sidst redigeret: 24-10-01
Fordele:
Er web-baseret
Nemt at udarbejde spørgeskemaer
Nemt at få en standardrapport
Selv vælge om respondenten skal være anonym eller ej
Ulemper:
Ingen kopieringsfaciliteter til udarbejdelse af spørgeskemaer. Dvs.
hvis man har behov for 2 næsten ens spørgeskemaer, skal det andet skema også udarbejdes
fra bunden. Man kan ikke genbruge noget fra det første skema.
I praksis ingen kontrol med, hvorvidt en respondent svarer flere gange
på et spørgeskema
Meget tungt at redigere i spørgeskemaerne
Begrænsning på spørgsmålenes længde
Ikke tilladt at bruge specialtegn i spørgsmålene
Meget tungt at lave "skræddersyede" rapporter, dvs. rapporter
der afviger fra den definerede standard rapport. Kræver databaseprogrammering.
Svarprocenterne er væsentligt lavere end ved udsendelse af
papir-spørgeskemaer
Konklusion:
I forhold til almindelige papirspørgeskemaer er arbejdsgangene ændret
væsentligt. Specielt har vi undgået at trykke, udsende og indsamle et meget stort antal
spørgeskemaer. Med det web-baserede program har vi registreret dataene i samme øjeblik,
som respondenten har svaret. Tidligere har vi dels scannet dels manuelt indtastet svarene
fra de indsamlede spørgeskemaer. En gentagelse af det etiske regnskab med det nuværende
"set-up" vil være meget enkelt og lidt arbejdskrævende.

Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på
erhvervsskoleområdet" som bilag 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2002
|