Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Målformuleringen for koncernen Esbjerg HS





Mission og Målformulering for Esbjerg HS

Bestyrelsen vedtog den 27. marts 2001 "Mission for Esbjerg Handelsskole 2001-2004".

Missionen danner det operationelle grundlag for målformuleringen i hoved- og delmål.

Mission for Esbjerg HS

Skolens mission udgør grundlaget for skolens arbejde og eksistens og består:

  • Forretningsgrundlaget, som angiver, hvad skolen vil beskæftige sig med.

  • Værdigrundlaget, som angiver hvilke værdier der skal danne grundlag for adfærden på skolen og blandt dens medarbejdere.

  • Visionen, som angiver den langsigtede retning skolen og dens medarbejdere skal styre efter.

Forretningsgrundlag

Formålet med Esbjerg HS er at udbyde livslang uddannelse og konsulentvirksomhed, som relaterer sig til det merkantile og erhvervsrettede område. Uddannelserne har følgende underformål:

  • Direkte erhvervskompetence.
  • Forberede til videreuddannelse.
  • Efteruddannelse.
  • Almen dannelse.

Skolens økonomiske midler anvendes på undervisning og konsulentvirksomhed. Der skal fortsat tilsikres en økonomi, som sikrer skolens overlevelse og udvikling.

Økonomisk eller aktivitetsmæssig vækst er ikke et mål i sig selv. Skolens aktiviteter skal ligge indenfor skolens formål og bidrage til opfyldelse af skolens vision.

Esbjerg HS er åben og initiativtager for samarbejde med det omkringliggende erhvervsliv og andre institutioner, så der kan ske en løbende udvikling af skolens ydelser.

Værdigrundlag

Alle ansatte på Esbjerg HS forpligter sig til at levere kvalitet overfor eksterne såvel som interne kunder. Kvalitet forstås som opfyldelse eller overopfyldelse af kundernes forventninger med hensyn til den leverede undervisning, produkt eller service.

Esbjerg HSs aktiviteter skal udføres omkostningsbevidst og indenfor lovgivningens rammer og intentioner.

Ledelsen på Esbjerg HS forpligter sig til at inddrage medarbejderne i beslutninger omkring skolens udvikling. Det er som hovedregel medarbejderne, der træffer beslutninger for eget ansvarsområde indenfor de udstukne mål og rammer.

Ledelsen på Esbjerg HS bør tage hensyn til medarbejdernes personlige forhold i almindelighed og medvirke til medarbejdernes fortsatte "konkurrencedygtighed" på arbejdsmarkedet gennem efter- og videreuddannelse og beskæftigelse indenfor relevante arbejdsopgaver på Esbjerg HS.

Alle ansatte på Esbjerg HS er forpligtede til:

  • at være gode repræsentanter for skolen internt såvel som eksternt.
  • at bidrage til positiv synergi og læring mellem afdelinger og ansatte.
  • at være informerede og engagerede i skolens aktiviteter, strategier og politikker gennem personalehåndbog, EH-NYT og mødeaktivitet.
  • at ajourføre uddannelse og kvalifikationer, så disse matcher skolens behov og kravene på arbejdsmarkedet generelt.

Vision

Esbjerg HS har følgende vision for nedenstående områder:

HI - Handelsskolens Introduktionsforløb. Forløb for elever, der er på vej fra grundskolen til ungdomsuddannelserne i primært Esbjerg og Fanø kommuner. HI-forløbene skal have et indhold og en form, som gør dem til det naturlige valg for elever, der dels ønsker at forbedre deres afklaring af uddannelses- og erhvervsvalg og dels ønsker at styrke deres modenhed, personlige udvikling og faglige niveau.

HG - Handelsskolens Grunduddannelse. I et samspil med det lokale erhvervsliv vil HG-afdelingen være førende i regionen, når det gælder udviklingen af elevernes faglige og personlige kompetencer, så eleverne til stadighed er attraktive for aftagerne - uanset uddannelsesretning.

Det gymnasiale område, hvor regionens unge skal opleve HH-uddannelsen ved Esbjerg HS som en fuldgyldig og ligeværdig gymnasieform, når det gælder det studieforberedende sigte. Samtidig skal de unge se HH-uddannelsen som det attraktive og helt naturlige valg, når de ønsker en gymnasial uddannelse som grundlag for et fremtidigt job i erhvervslivet.

Et Kursuscenter, der med faglig og kvalitetsmæssig bredde og dybde i alle ydelser indenfor det merkantile efteruddannelsesområde kan imødekomme uddannelses- og rådgivningsbehovene hos regionens private og offentlige virksomheder.

IT- uddannelser og kortere videregående it-uddannelser. Edb-skolen ved Esbjerg HS skal være regionens førende uddannelsesinstitution inden for IT-uddannelser og kortere videregående it-uddannelser. Edb-skolen skal gennem et tæt samarbejde med IT-Centret sikre, at Esbjerg HS IT-fagligt og -pædagogisk er blandt de toneangivende handelsskoler i Danmark. Edb-skolen skal sikre, at Esbjerg HS kan tilbyde internetbaseret fjernundervisning og efteruddannelse på højt niveau

Kortere videregående erhvervsøkonomiske uddannelser. Esbjerg Business Academy ved Esbjerg HS skal være regionens førende uddannelsesinstitution inden for kortere videregående erhvervsøkonomiske uddannelser. Endvidere skal EBA være toneangivende i Danmark inden for uddannelse med særlig fokus på verdens vækstregioner i Asien, Østeuropa og Latinamerika.

Yderligere satses på følgende tværgående kompetencer:

  • Tidsvarende og fremtidsorienterede pædagogiske metoder
  • IT og internetbaseret fjernundervisning
  • Internationalisering
  • Kvalitets- og procesorienteret ledelse (TQM)
  • Innovation og iværksætteri
  • Almene/Bløde kvalifikationer
  • Partnerskab med erhvervslivet

De tværgående kompetencer skal fremmes gennem udveksling af viden og udbud af serviceydelserne afdelingerne imellem. Herved skal afdelingernes specielle styrker og kompetencer udnyttes bedst muligt for hele skolen.

Målformulering for Esbjerg Handelsskole 2001

Hovedmål

Esbjerg HSs hovedmål er at optimere kvaliteten i forhold til skolens interessenter gennem udbud af merkantile og deraf afledte uddannelser:

  • Ungdomsuddannelser rettet mod praktik eller erhverv
  • Ungdomsuddannelser rettet mod videreuddannelse
  • Kortere videregående uddannelser
  • Videre- og efteruddannelser

Uddannelserne sigter primært på at dække et lokalt/regionalt behov.

Delmål

Rekrutteringsmål

Det skal tilstræbes, at elever/kursister/studerende, der optages, har sådanne menneskelige og faglige forudsætninger, at de har en reel mulighed for at gennemføre den ønskede uddannelse.

Faglige og pædagogiske mål

Undervisningen skal være af høj faglig og pædagogisk kvalitet, der sikrer, at alle opnår et individuelt maksimalt udbytte.

IT-mål

Esbjerg HS tilstræber anvendelse af IT i relevante undervisningsforløb og i interne og eksterne kommunikationsprocesser.

Internationaliseringsmål

Undervisningen skal inddrage det internationale aspekt, hvor det er relevant, således at elever/kursister/studerende tilegner sig internationale kompetencer.

Evalueringsmål og kvalitetssikring

Skolen skal fortsat have en formaliseret evalueringsproces, der sikrer en løbende opfølgning af interessenternes udbytte, samt sikrer, at koncernen Esbjerg HS overholder kravene vedr. kvalitetssikring, som UVM har opstillet vedr. uddannelser og forløb.

Personlig udvikling

Personer, der er uddannet på Esbjerg HS, skal have opnået menneskelige kvalifikationer, der sikrer dem gode fremtidsmuligheder som mennesker og medarbejdere.

Samarbejde med interessenter

Samarbejdet skal være præget af aktivitet, effektivitet, positivitet, gensidig respekt, holdningsklarhed og konsekvens.

Skole- og studiemiljøet

Skolen skal have et trygt og aktivt studiemiljø, som understøtter uddannelsernes mål. Hverdagen skal være præget af ansvarlig, positiv og engageret aktivitet.

Traditionsmål

Skolen skal opbygge og fastholde gode, repræsentative "Esbjerg HS-traditioner".

Medarbejdere

Esbjerg HS skal være en engagerende arbejdsplads.

Ledelsen skal tilsigte, at de ledelsesmæssige holdninger er klart udmeldte og accepterede, således at medarbejderne er i stand til og har mod til at træffe decentraliserede beslutninger som motiverede og ansvarlige problemløsere.

Efteruddannelsesmål

Esbjerg HSs medarbejderes løbende efteruddannelse skal til enhver tid såvel fagligt, pædagogisk som personligt være afstemt efter skolens og samfundets behov for kvalificerede medarbejdere i en foranderlig verden.

Profilmål

Esbjerg HS skal have en klar og entydig merkantil profil som en erhvervsskole. Esbjerg HS skal fremstå som én skole samtidig med, at skolens enkelte afdelinger skal fremstå som decentrale enheder med egne profiler.

Imagemål

Der skal være faglig og pædagogisk respekt omkring koncernbegrebet Esbjerg HS.

Skolen og dens aktiviteter og holdninger skal være kendt og respekteret centralt og lokalt i erhvervslivet såvel som i faglige organisationer og styrelser.

Netværksmål

Skolen skal have et godt og positivt netværk i det omkringliggende samfund primært omfattende folkeskoler, tekniske skoler, gymnasier, universiteter, amt og kommune, private og offentlige virksomheder, faglige organisationer, medier m.v.

Ressourcemål

Skolen skal via en nødvendig konsolidering opnå selvstændighed og handlefrihed, der kan sikre gennemførelsen af skolens målsætning.

Ekspansions- og udviklingsmål

Skolens markedsmæssige volumen og ekspansion skal løbende være tilpasset samfundets aktuelle behov med realistisk hensyntagen til skolens faglige og pædagogiske ressourcer. Den faglige og pædagogiske kvalitet prioriteres højere end ekspansion.

 


Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på erhvervsskoleområdet" som kapitel 4 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top