Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3. Erfaringer og resultater vedr. de 3 elementer.





1. element:

Igangsætning af en proces, som skal sikre en løbende opfølgning af kravene, som stilles fra Undervisningsministeriet mht. kvalitetsudvikling- og kontrol i forhold til Esbjerg HSs afdelinger.

I forbindelse med FoU-projektet "Kvalitetsrapporteringssystematik" fandt vi ud af, at der – så vidt vi kunne se – ikke noget sted var en oplistning af centralt stillede kvalitetskrav. I projektet fandt vi frem til en skabelon, som kunne bruges i vedlagte projekt.

Mht. 1. element har vi draget nytte af, at Esbjerg HS s IT Akademi har meget stor erfaring vedr. opfølgning af de centrale kvalitetskrav. IT Akademiet er ISO-certificeret (DS/EN ISO 9001:2000). Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til Peter Karstensen (PKA@ehs.dk), Johnny Ingerslev (JI@ehs.dk) eller Heidi Vestergaard Larsen (HVL@ehs.dk).

2. element:

Udarbejdelse af et etisk regnskab som et led i Esbjerg HSs ledelses- og kvalitetsplan baseret på TQM (Total Quality Management).

Esbjerg HS har i 1996 og i 1998 lavet etiske regnskaber, hvor fokus - som i det etiske regnskab i 2002 - har været, i hvor høj udstrækning, vi lever op til de værdier, som vi har formuleret. Værdier fremgår af Esbjerg HSs "Målformulering".

Målformuleringens ordlyd har næsten ikke forandret sig fra vort 1. til det 3. regnskab. Dette giver os følgende muligheder:

  • På koncernniveau har man mulighed for at vurdere, i hvilken udstrækning Esbjerg HS lever op til delmålene. Her er det vigtigt, at vurdere om der er samklang med afdelingernes strategier ogl Esbjerg HSs mission, d.v.s. forretningsgrundlag, værdigrundlag og vision.
  • En sammenligning mellem afdelingerne kan klarlægge, om i hvilken udstrækning afdelinger lever op til målopfyldelsen; og om der er afdelinger, der har problemer med at leve op til målopfyldelsen. På den baggrund kan der evt. igangsættes initiativer (evt. tilførsel af ressourcer), der kan sikre afdelingen en mere optimal opfyldelse af målene.

Det er vigtigt, at det etiske regnskab ikke står frit svævende i luften. Derfor hænger vort etiske regnskab hænger sammen med vort TQM-arbejde, jf. indholdet af tidplanen i afsnit 6.2 "Tidsplan med hensyn til TQM og Etisk Regnskab på Esbjerg Handelsskole".

Medarbejderne på Esbjerg HS besluttede ved vores første etiske regnskab, at det var ledelsens opgave at formulere skolens overordnede målformulering. Denne procedure har vi fulgt i de 3 etiske regnskaber, vi hidtil har lavet.

Analysen mht. målopfyldelse må ikke komme til at stå alene. Det er afgørende for opbakningen til den fortsatte proces mht. udarbejdelse af Etisk Regnskab, at der udarbejdes handlingsplaner og at handlingsplanerne iværksættes. I denne forbindelse er det vigtigt at nævne, at de udpegede handlinger skal være i tråd med skolens mission og vision samt den enkelte afdelings strategiplan.

3. element:

Udarbejdelse og afprøvning af et web-baseret software, som dels skal anvendes i analysen og dels skal kunne medvirke til, at skolens medarbejdere i stor udstrækning kan få indblik i arbejdsprocessen og de resultater, der måtte komme.

Der henvises til Bilag 1 om programmet @venQuest, som indeholder brugervejledning og dokumentation (bilag 1.1) og en beskrivelse af fordele og ulemper (bilag 1.2).

 


Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på erhvervsskoleområdet" som kapitel 3 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top