Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Begreber og metoder





Vi har arbejdet med følgende centrale definitioner:

1. Kvalitet:

"Kvalitet vedrører egenskaber ved de processer og de resultater, en institution udfører og opnår. For at fastslå en "god kvalitet" er det nødvendigt at fastlægge, hvad der er værdifuldt at opnå, dvs. hvad institutionen stræber efter. Kun på den måde kan det afgøres, hvorvidt man nærmer sig det, der er formuleret som "god kvalitet" på et område. Med det udgangspunkt bliver det afgørende at formulere mål og overveje måder at nå dem på. Kvalitet handler derfor om bevidst forandring og udvikling." (Kilde: Rapport om Q-90 projektet, UVM 1999.s. 30).

2. Etisk regnskab:

Etik betragtes af mange som en personlig sag, som det ikke giver mening at diskutere. Af mange opfattes den som en facitliste, som kan bruges til at afgøre rigtigt og forkert. På Esbjerg HS opfatter vi sagen anderledes. Bag ved begrebet "Etisk Regnskab" ligger en idé om, at etik er et offentligt anliggende, som kan og skal diskuteres. Etikken giver ingen endegyldige svar, men drejer sig om en proces, hvor parter med hver deres værdier skal afklare, hvad de kan blive enige om er rigtigt og forkert. Ideelt er en beslutning etisk, hvis alle, der påvirkes af den, giver deres samtykke. Derfor handler etik om, hvilke værdier, som er fælles for virksomheden og dens interessenter. Dette er et udtryk for, at der er andre værdier på spil for en virksomhed end penge og magt. Det Etiske Regnskab måler, i hvor høj grad virksomheden lever op til disse fælles værdier, og supplerer dermed det økonomiske regnskabs bundlinje. Derfor navnet "Det Etiske Regnskab"." (jvf. professorerne Peter Pruzan og Ole Thyssen fra Handelshøjskolen i København)

Målgrupperne er:

  • de 6 afdelinger på Esbjerg HS. dvs. HI-afdelingen, EUD-afdelingen, HHX-afdelingen, Edb-skolen, Esbjerg Business Academy og Kursuscentret. Herunder de interne og eksterne interessenter, der knytter sig til de respektive afdelinger
  • Undervisningsministeriet
  • Erhvervsskoler i Danmark

Kvalitetsmodellen tager højde for

  • at Esbjerg HS er én skole med én overordnet målsætning
  • at Esbjerg HS har 6 afdelinger med hver deres profiler og arbejdsopgaver og med dertil hørende forskellige ministerielle krav om kvalitetsudvikling og -kontrol

Kvalitetsmodellen indeholder 3 hovedelementer:

  1. En proces som sikrer en løbende opfyldelse af de centrale krav mht. kvalitetsudvikling og -kontrol på Esbjerg HSs afdelinger
  2. Udarbejdelse af et Etisk Regnskab som led i Esbjerg HSs ledelses- og kvalitetsplan baseret på TQM (Total Quality Management).
  3. Afprøvning af et web-baseret software, som dels skal anvendes i analysen dels skal kunne medvirke til, at skolens medarbejdere og ledelse får indblik i arbejdsprocessen og resultaterne.

Organisering:

Esbjerg HSs Samarbejds Udvalg har fungeret som overordnet styregruppe for projektet og har været et fast punkt på SU´s dagsorden.

Der har været 2 projektledere udpeget af skolens ledelse og med SU´s tillid.

Arbejdsgruppen består af 1 - 2 personer fra hver af de 6 afdelinger og 3 medarbejdere fra TAP-området. Medarbejdere, som for en afdeling har været med i projektet, har haft opbakning hos afdelingens ledelse, hos TR og afdelingens medarbejdere. De har udvist meget stor evne til at arbejde selvstændigt og kommunikere med ledelse og kolleger.

Skolens medarbejdere fik en grundig information om projektet.

For at koncentrere projektforløbet, er der arbejdet sideløbende med de 3 hovedelementer: 1) Proces, 2) Etisk Regnskab og 3) Kvalitetskrav.

I arbejdet mht. Etisk Regnskab har vi arbejdet med følgende faser:

  1. Målformulering
  2. Operationalisering af mål
  3. Analyse af målformuleringen
  4. Vurdering af analyseresultater
  5. Udpegning af handlingsplaner
  6. Iværksættelse af handlingsplaner
  7. Fortsat diskussion af mål og evt. justering af disse
  8. Analyse af målopfyldelse

 


Denne side indgår i publikationen "Model for kvalitetsregnskab på erhvervsskoleområdet" som kapitel 2 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top