Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Undervisningsministeriet har tidligere publiceret erfaringsopsamlinger fra forsøgene forud for ikrafttræden af erhvervsuddannelsesreform 2000, 1. januar 2001. I disse erfaringsopsamlinger har grundforløbene ofte været vurderet i forhold til reformens overordnede temaer.

I dette temahæfte lader de tre forfattere de vellykkede dele af udvalgte grundforløb fremstå med egen historie og med en systematisk fremstilling af hvert forløbs betingelser og vilkår. I seks cases får vi eksempler på god praksis i skolernes arbejde med centrale aspekter af erhvervsuddannelsesreform 2000.

De seks cases har fokus på henholdsvis: Løbende optag, fleksible moduler, grundfagenes placering i grundforløbet, differentiering af elevernes medansvar for egen læring, kontaktlærersamtalen og uddannelsesbogen og endelig indsatsen mod frafald.

Forfatterne har som udgangspunkt, at den gode praksis er en praksis, der er bedre end den hidtidige, men ikke nødvendigvis god nok. Den gode praksis opnås altså ikke en gang for alle. Den kræver et kontinuerligt arbejde med ændringer og videreudvikling - og den kan altid blive bedre.

Vi håber, at de præsenterede cases kan inspirere skolernes arbejde med at videreudvikle deres grundforløb.

Hæftet henvender sig især til lærere og mellemledere på erhvervsskoler, men indholdet kan formentlig også inspirere inden for andre uddannelsesområder.

De tre forfattere fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse takker de deltagende skoler, uddannelsesledere, lærere og elever.

Uddannelsesstyrelsen har finansieret det bagvedliggende forsøgs og udviklingsarbejde og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

Marie Nordlund Asmussen
Fagkonsulent
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Juni 2002

 


Denne side indgår i publikationen "God praksis i eud-grundforløb" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top