|
IndledningDer kan konstateres et stigende pres for øget brugerindflydelse med henblik på effektivisering og kvalitetsudvikling af hele uddannelsessystemet - ikke mindst i erhvervsuddannelserne. Det peger på et forstærket og forbedret samarbejde mellem aktørerne fra skolerne og aktørerne fra virksomhederne og organisationerne. Skolerne har derfor som aldrig før brug for dialog med omgivelserne. Den enkelte skole skal i langt højere grad end tidligere forholde sig til, hvad man vil, hvorfor man vil det, og hvordan man vil det. Virksomhederne og brugerne har på tilsvarende vis, som aldrig før, brug for skolen og uddannelsesinstitu-tionerne. De lokale uddannelsesudvalg (LUU) tildeles derfor en stigende og mere og mere betydningsfuld rolle i erhvervsuddannelserne. De ideer og forslag, der fremlægges i dette katalog, til hvad og hvordan det lokale uddannelsesudvalg kan arbejde med at løse de mange opgaver, der er affødt af omstillingen, er ideer, som er udviklet med baggrund i flere undersøgelser, som DEL har gennemført på en række erhvervsskoler. Den sidste undersøgelse blev gennemført i efteråret 2000 med afsæt i erhvervsuddannelsesreform 2000. Brugernes repræsentanter ønsker først og fremmest at benytte det lokale uddannelsesudvalg i arbejdet med at uddanne dygtige elever, der kan leve op til fremtidens kvalifikationskrav. Der bør derfor skabes en langt bedre sammenhæng mellem skole og erhvervsliv, således at erhvervslivets ønsker for fremtiden kan “føres ind” i skolens undervisning. Efterfølgende prioriterer brugerne i høj grad mulighed for at præge indholdet i undervisningen og derigennem få indflydelse på selve undervisningen. Dette nødvendiggør, at samarbejdet mellem skole og virksomheder fungerer, og her er LUUs rolle særdeles vigtig. Gensidig-hed og ligeværdighed er væsentlige forudsætninger for en god dialog, ikke mindst når det handler om undervisning og om at sætte elevens læreproces i centrum. Erhvervsuddannelsesreform 2000 og LUUMed erhvervsuddannelsesreform 2000 tilføres LUU en række nye opgaver forankret i behovet for dialogen mellem brugerne og skolen om omstilling og fornyelse af erhvervsuddannelserne. I “Hovedbekendtgørelse om erhvervsuddannelser” (af 7/1-2000) hedder det bl.a., at LUU skal inddrages i udarbejdelse af et nyt kvalitetssystem, som systematisk og løbende skal kunne måle, om uddannelserne og undervisningen opfylder deres formål. Dette kvalitetssystem skal indeholde en procedure for, hvordan LUU (og eleverne) inddrages i evalueringen af undervisningen. Det påpeges desuden, at skolen i samarbejde med LUU tager initiativ til løbende ændringer af uddannelserne med baggrund i disse evalueringer og kvalitetsmålinger. Det lokale uddannelsesudvalg skal på forskellig vis beskæftige sig med følgende områder af skolens virksomhed med baggrund i erhvervsuddannelsesreform 2000:
|
|||
Til sidens top |