Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Brug af kataloget

 

 

 

Kataloget er udformet således, at det enkelte uddannelsesudvalg kan udvælge en eller flere ideer inden for et eller flere af områderne. Udvalget kan drøfte ideerne i forhold til, hvilke vilkår og forudsætninger der er ønskelige, for at afprøvningen af ideen kan afsluttes med et positivt resultat.

Uddannelsesudvalget kan arbejde med ideerne på mange forskellige måder. Eksempelvis kan udgangspunktet for et møde om en af ideerne være et oplæg fra et udvalgsmedlem eller en lærer. Et andet udgangspunkt kan være en fælles brainstorm blandt udvalgsmedlemmerne. Et tredje udgangspunkt kan være, at et underudvalg forbereder et mundtligt eller skriftligt oplæg. Uddannelsesudvalget kan også tilkalde specielle “eksperter” udefra som eksempelvis lærere med særlig viden om faglige forhold, ledelsesrepræsentanter eller konsulenter fra arbejdsmarkedets organisationer.

For at lette overskueligheden er ideerne i kataloget opdelt i tre temaer. Opdelingen er praktisk begrundet, så kataloget bliver brugbart i det daglige arbejde. Et uddannelsesudvalg kan f.eks. godt starte med at gribe fat i idé 15, hvis det er mest relevant for udvalget.

Alle temaerne rummer ideer, som kan bruges i forbindelse med uddannelsesudvalgenes samarbejde med skolen og lærerne om undervisningens tilrettelæggelse og fornyelse, ligesom de kan bruges til at øge samspillet mellem erhvervsliv og skole. Temaerne hænger derfor også tæt sammen. F.eks. er det vanskeligt at forestille sig, at et uddannelsesudvalg med en uigennemtænkt organisering af arbejdet kan give den optimale rådgivning i forbindelse med udarbejdelsen af undervisnings- og skolebedømmelsesplaner.

Temaerne er opdelt således:

  • Organisering og samarbejde i det lokale uddannelsesudvalg
  • Det lokale uddannelsesudvalg og undervisningen
  • Samspillet mellem erhvervsliv og skole.

 

 


Denne side indgår i publikationen "Fra klar besked til dialog" som kapitel 2 af 9   
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top