![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Det elektroniske lærerværelseAf Anette Elling, Sprogcenter IA Sprogcenter IA, som ligger i Nordvest-kvarteret i København, råder over 120 computere til i alt cirka 800 kursister. Alle maskiner er opkoblet til både lokalt netværk og til internet. På IA er knap en tredjedel af holdene såkaldte IT-klasser med et delvist fastlagt undervisningsprogram og med fast tid ved computere i 4 dage om ugen, og der anvendes sprogprogrammer, der er udviklet på IA. En IT-medarbejder varetager den daglige vedligeholdelse af maskinparken, distribuerer software og deltager i IT-udviklingen på skolen. Ugentligt distribueres der en gigabyte pr. computer ved hjælp af et lokalt distributionssystem For halvandet år siden indførte vi det elektroniske lærerværelse gennem opsætningen af et BBS-system (Telefinder). Ud over en personlig e-post-del formidles her alle informationer til lærere, herunder mødeindkaldelser og referater. Der er endvidere forskellige fora, hvor lærerne kan diskutere og udveksle idéer, samt fora, hvor vejlederne, sikkerhedsrepræsentanten og tillidsrepræsentanten kan kommunikere med lærerne. Intentionerne bag det elektroniske lærerværelse var et bedre informationsflow mellem lærere og administration og mellem lærere på de forskellige afdelinger af IA. Herudover var der i forbindelse med indførelsen af Pædagogisk Råd brug for et nyt informationsmedie, for at rådsmøderne i højere grad kunne bruges til pædagogiske diskussioner frem for blot til meddelelser. I forhold til den teknologiske opkvalificering af lærerne har der ikke været tale om en omvæltning fra den ene dag til den anden. Udviklingen har foregået over en lang årrække og har været tilpasset den enkelte lærers arbejdsopgaver. Der er f.eks. lærere, der har ønsket at lave sprogprogrammer selv. Disse er følgende blevet uddannet i at bruge de relevante programskabeloner. Lærere, der har brug for det, kan låne en computer med hjem. Det har primært været en lille taskforce blandt lærerne, der har stået for IT-udvikling og implementeringen. Et vigtigt kriterium i udviklingsarbejdet, både med skolens egne programmer og teknologiske løsninger i det hele taget, har været at brugere hverken skulle være udstyret med pc-kørekort eller være i besiddelse af særlige tekniske evner for at kunne anvende programmer og udstyr. Dermed ikke sagt, at der ikke jævnligt bliver afholdt interne kurser, men vi har erfaret, at de bedste resultater opnås ved "learning by doing". I en arbejdsweekend for nylig deltog f.eks. 20 lærere, der blev indlogeret på et pensionat og lavede 60 nye build-up-programmer specielt fremstillet til spor 2-forløbene. Med det elektroniske lærerværelse er det definitive skridt ind den virtuelle verden taget. Alle må nødvendigvis regelmæssigt logge sig på for at ajourføre sig via de elektroniske opslagstavler og for at modtage mødeindkaldelser til spor-møder, ITmøder, SU-møder og andre samarbejdsmøder. Gennem referaterne fra disse møder, og altså også fra de grupper og udvalg, man ikke selv er med i, giver intranettet mulighed for at opnå et samlet overblik over de pædagogiske og faglige møder, der aktuelt foregår på sprogcentret. Ligeledes er der yderligere mulighed for at præge diskussionen ved at bidrage med indlæg i de forskellige fora hertil, når ånden vel at mærke er over en og ikke nødvendigvis den ene gang om måneden, hvor hele lærerkollegiet er samlet til pædagogisk råd. På denne måde er intranettet et dynamisk redskab i den pædagogiske og faglige udvikling på vores sprogcenter.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |