![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() "Jeg har ikke lavet min opgave, jeg var på safari "Af Trine Krogh, Ishøj Sprogcenter Sådan skrev Jean en kold januarmåned. Jean bor for tiden i Uganda, sammen med sin danske kone, som er udstationeret af sit firma. Fjernundervisning var Jeans eneste mulighed for at fortsætte den læreproces, der var i gang, da familien forlod Danmark. Fjernundervisning har været udbudt i en årrække på Ishøj Sprogcenter. P.t. er det udformet som et avanceret brevkursus, hvor kommunikationen mellem kursist og lærer fortrinsvis foregår skriftligt. Ishøj Sprogcenter tilbyder to typer kurser: Danish for Ducklings for begyndere (af Bodil Jeppesen og Grethe Maribo, Gads Forlag 1996), samt et kursus for fortsættere på 18 lektioner, udviklet af sprogcentret. Kursisten forventes at bruge ca. 6 timer på en lektion, som består af teori, øvelser, der har karakter af drills og endelig af skriveøvelser. En typisk fjernkursist som Jean har ikke umiddelbart problemer med at læse og forstå grammatikken. Han har en jævnt stigende progression; men er svær at fastholde konstant i et stabilt forløb. I perioder får han stort set kun øvet sig i skriftlig dansk, når han skriver og begrunder, hvorfor han ikke har haft tid til at lave sine lektioner. Snart er Jean på safari, så starter han en café, og pludselig er han involveret i en filmfestival. Så er der hans kone og børnene, og så er der rejsen til Danmark. Der er altid mange gode grunde til ikke altid at få lavet det, man oprindelig har sat sig for. Til andre tider går det betydelig bedre. Det er på én og samme tid fjernundervisningens lod og potentiale: fordi undervisningen er målrettet mennesker, som qua deres livsomstændigheder ikke har mulighed for at indgå i et stabilt undervisningsforløb, er det ikke altid, der er tid til at lære sprog ved siden af en i øvrigt travl hverdag. Til gengæld står tilbudet parat, når tiden så er der!
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |