![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Det fleksible rumAf Torben Bech Rasmussen, Brøndby Sprogcenter Det er forår 2002, klokken er lidt i 10; det summer af liv på den nye skole på Park Allé. Særlig livligt er der på øverste etage, hvor IBM tidligere havde til huse. Her er der indrettet 6 undervisningslokaler samt et fleksibelt rum på ca. 100 kvadratmeter. Det fleksible rum er ét stort lokale, men det består alligevel af flere dele. Således er der fire emnehjørner:
Midt i rummet er der masser af ledig plads, der kan bruges på mange forskellige måder I sundhedshjørnet står en motionscykel. Her er også udstyr, så man kan måle puls og blodtryk og lytte til hjerte og lunger. Og en torso, så man kan se hvordan et menneske ser ud inden i. Desuden er der forskellige plakater, der fortæller om sundhed: Madpyramiden, hjerteforeningen. Der er også en aerobicvideo. Ligesom der er forskellige brochurer og andre materialer om mad og sundhed. Et par gange om året bliver der lavet førstehjælpskurser her. Det sker også, at sundhedsplejerskerne kommer forbi som gæstelærere. Eller at en af kursisterne, der er uddannet læge fra hjemlandet, fortæller om sygdom og sundhed. Motionscyklen kan bruges på forskellige måder. Kursister der endnu ikke har prøvet at cykle, kan gøre det uden at risikere at vælte. Man kan også bruge den til at få pulsen op og bruge det som udgangspunkt for en snak om, hvordan kroppen fungerer, og hvorfor motion er godt. Sundhedshjørnet er let afskærmet. Men den kan man hurtigt flytte og dermed inddrage midten af rummet, hvor man kan lave let gymnastik og afspænding. Og en lettere form for aerobic, hvis det sker på tidspunkter hvor det ikke generer undervisningen i lokalerne ved siden af. I tv-hjørnet står et tv med ekstra stor skærm samt en video. Det bruges især, når flere ønsker at se noget sammen. Så tager kursisterne hver en stol fra undervisnings-lokalerne og pludselig er der en biograf. Man kan også sætte aerobic-videoen i maskinen og gå i gang. Man kan ikke lave rigtig aerobic, fordi der ikke er mulighed for at tage bad, og fordi man nok ikke kan få kursisterne til det. I edb-hjørnet er der tre computere med adgang til internettet, printer, scanner og digitalkamera. Der er kun få computere, for det er ikke et computerrum. Computerne skal bruges, når de naturligt indgår i holdundervisningen i et lokale ved siden af. I projekthjørnet er der flere små runde borde, der er særlig velegnede, når man skal arbejde sammen i grupper. Her er også mulighed for at bruge saks, lim, farvetusch, laminator m.m. Her er også en reol med diverse opslagsbøger. Og der er båndoptagere med mikrofoner og hovedtelefoner. De bruges, når kursisterne skal lave interviews eller lave fluency-øvelser to og to. Og så er der en videooptager, der bruges til ekskursioner, interviews m.m. Projekthjørnet og edb-hjørnet ligger i forlængelse af hinanden, så et hold naturligt kan bruge begge hjørner samtidig. Det er også her skolens avisredaktion holder til. Indretning i øvrigt Der er tre små whiteboards i rummet. De bruges mest som opslagstavler. F.eks. til plakater eller udstillinger, arrangeret af kursister. Oftest fra en ekskursion, hvor kursisterne har taget billeder med digitalkameraet. Under billederne er der sat små forklarende tekster. Hvis man ønsker at bruge en tavle, kan man hurtigt tage plakaterne af. Det er med vilje at tavlerne er camoufleret, fordi skolen gerne vil signalere at man også kan lære dansk uden at bruge tavle. I undervisningslokalerne ved siden af, er der naturligvis tavler, der bruges flittigt. I rummet er der også en overheadprojektor. Som lærred kan man bruge f.eks. en whiteboard. Men i tv-hjørnet er der mulighed for at trække et stort lærred ned fra loftet. På væggen hænger en guitar, der varsler om musikalske stunder nu og da. Hvordan bruges det?Det fleksible rum hører til de 6 undervisningslokaler på øverste etage. Flere hold har mulighed for at arbejde i rummet samtidig, medmindre et hold skal i gang med en aktivitet, der kræver hele rummet. Det sker også, at to hold vælger at arbejde sammen om et projekt. Lærerne booker rummet i en bog og skriver hvilken del af rummet, de vil bruge, og om de eventuelt vil bruge det hele. To l ærere har f.eks. aftalt, at de vil lave let gymnastik med deres hold 10.30-11.00 mandag og torsdag. Lærerne har også snakket om, de skal lave fælles gymnastik for alle hold 10 minutter hver dag, men det er endnu ikke blevet til noget. Det fleksible rum er ikke et studieværksted. I det fleksible rum arbejder kursisterne i samarbejde med deres holdlærere med aktiviteter, der er planlagt af holdlærerne. I studieværkstedet må de arbejde mere selvstændigt. Men indrømmet, det ligner lidt. Det fleksible rum bruges også, når lærerne skal holde større møder, f.eks. pædagogisk råd. Det er også her, de holder fester. Det summerDenne forårsdag summer det som sædvanlig af liv i lokalet. Der er 6 hold i gang på etagen. Tre af holdene har almindelig undervisning i deres lokaler, mens 3 hold arbejder i det fleksible rum, - eller måske skulle man sige 2 hold. To af holdene slog sig sammen i sidste uge og tog på ekskursion på et plejehjem. Det ene hold taler noget bedre dansk end det andet, men kursisterne hjælper hinanden og arbejder fint sammen. Nu er de ved at bearbejde deres indtryk og lave en udstilling samt en lille historie til skoleavisen. Kursisterne arbejder to steder: I edb-hjørnet og i projekthjørnet. Tre kursister arbejder i et af undervisningslokalerne. Det synes de nu er bedst. Nogle kursister arbejder med digitalkameraet. Billederne er kommet fra kameraet og ind i computeren, og nu sørger de for at få dem printet på papir. De har tidligere været på et kursus i brugen af digitalkameraet, så de kan godt, selv om læreren må hjælpe til engang i mellem. Nogle kursister arbejder med et interview, de har lavet på plejehjemmet. Andre skriver om turen. Et andet hold fik for en måned siden en venskabsklasse i Odense. De har oprettet en fælles postkasse på internettet (email) og har korresponderet en del sammen. Først har de fortalt lidt om sig selv og om Brøndby (og sendt billeder), men nu er de ved at arrangere et besøg for klassen fra Odense, der skal på besøg. Hvad skal de se? Tre kursister er gået ud fra undervisningslokalet for at sende nogle e-mails til holdet i Odense. Det har de fået til opgave af de andre på holdet. Ovre i tv-hjørnet sidder en lærer med to kursister. De har specialundervisning. Læreren har lånt et bord fra projekthjørnet og sidder nu og underviser de to. Det er lidt hyggeligere at sidde i et rum, hvor der er liv. Man er sig selv, men alligevel sammen med andre. Mon de husker der er pause om 5 minutter?
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |