 |
 |
Processkrivning
med pc
Af Anne Gaston, Køge Bugt Sprogcenter
Processkrivning med pc er ikke undervisning i edb. Kursisterne skal acceptere,
at skærmen fungerer som deres papir, og tastaturet er deres blyant. Men processkrivning
er også andet og meget mere. Computeren med dens mange muligheder tillader i langt
højere grad en dvælen ved processen, da der kan slettes, tilføjes, ændres, flyttes
osv. efter kritiske blik på et print af produktet. Der kan skrives igen og igen - i
princippet i det uendelige, og processen kan gøres kollektiv, da det ofte er optimalt, at
to og to arbejder sammen om et produkt.
Undervisningen i processkrivning introduceres bedst til nye kursister, som kan vænne
sig til processen fra begyndelsen. Undervisningen med pc kan foregå på hold med en fast
lærer, men den kan også foregå i et fleksibelt læringsmiljø, f.eks. som individuel
skemalagt undervisning i et åbent studieværksted. Kursisten kan være henvist, fordi
vedkommende har svært ved at følge med sit hold, eller kursisten kan opsøge
studieværkstedet på eget initiativ. Ved undervisning på hold med fast lærer begynder
kursisterne meget hurtigt at arbejde selvstændigt. Dermed bliver undervisningen
automatisk differentieret, og homogeniteten på holdet bliver mindre vigtig. Både ved
holdundervisning og ved selvstændigt arbejde i åbent studieværksted, hvor
værkstedslæreren træder til som konsulent, kan kursisten selv bestemme tempoet og
stille sine egne krav til det færdige produkt.
Det vil hele tiden i undervisningsforløbet være muligt for kursisten at vende tilbage
til et bestemt skriftligt arbejde for at tilføje noget eller rette i det, efterhånden
som han tilegner sig mere dansk og derfor kan præstere en bedre tekst. Det kan være
læreren, der formulerer en specifik opgave, men det kan også være et behov, der opstår
spontant hos den enkelte kursist.
Metoden kan bruges på alle spor, også spor 1, fordi det specielt hos spor 1-kursister
gentagne gange har vist sig, at de i løbet af processen automatiserer bogstavkendskabet
samtidig med, at de kan glæde sig over et pænt og læseligt resultat, som kan
præsenteres for alle. Dette erstatter selvfølgelig ikke motoriske skriveøvelser.
Formålet er i begyndelsen blot at få noget ned på 'papiret' (gerne en
"løgn" - det er nemmere for nogen at håndtere fri fantasi). Opgaven er, at der
skal skrives en lille historie, og læreren fastlægger ud fra kursistens niveau, hvor
mange ord der skal være. Nogle kursister vil gerne have, at læreren også bestemmer
emnet, mens andre selv kan finde på noget. Der skal udelukkende fokuseres på indhold i
den første fase. Alt, hvad der vedrører grammatisk, ortografisk og anden sproglig
korrekthed, er bandlyst på dette stadium, fordi dette kommer i fokus i senere faser i
processen. Kursisterne får den tid, de skal bruge til de indledende øvelser.
Eksempel
Opgaven er: Skriv et brev til en venVersion 1
Hej Jan,
Tak for sidst. Jeg fik at vide at du har fået det ønskede arbejde. Det er dejligt . Til
lykke med det . Du kommer på mandag til København , ikke? Et svær jeg er ikke den dage
i København ( jer rejser på søndag ) men jeg har sagt til Peter , som vil gerne tage i
mod dig . Peter er også en gode kollage og meget dygtig Du kan godt får en godt start
med ham . Han er sød og meget hjælpsom , men nogle gang man få intryk at han er
tilbageholdende så du skal være lidt tålmodig . Brug din humoristisk zens og vent og se
sikke morsom menneske han er . Jeg sikkert at han vil gerne samarbejde med dig , også , i
fremtiden . Så snart jeg kommer tilbage vil jeg besøger arbejdspladsen . kom i gang min
ven . Du er velkommen i vores firma. Held og lykke.
Lærerens spørgsmål til kursisten: Hvad takker du for? Hvad lavede I? Hvem var med?
Hvornår var I sammen? Hvornår var det? Tror du, I vil gøre noget lignende igen?
Hvornår skal det være?
Version 2
Hej Jan,
Mange tak for sidst. Jeg har lige fået at vide, at du har fået det arbejde du længe har
ønset dig. Det er vel nok dejligt. Tillykke med det. Når du kommer til København på
mandag er jeg der desværre ikke? Det er meget ærgerligt ( jeg rejser til Svejts på
ferie på søndag) men jeg har fortalt det til Peter, som meget gerne vil tage godt mod
dig. Peter er også en god kollega, og han er meget dygtig. Du kan godt få en rigtig god
start med ham. Han er meget sød og hjælpsom, men nogle gange får man indtryk af, at han
er tilbageholdende, så du skal nok være lidt tålmodig. Brug din humoristisk sans og
vent og se hvilket morsomt menneske han er. Jeg er sikker på at han gerne vil samarbejde
med dig, også i fremtiden. Så snart jeg kommer tilbage kommer jeg og besøger
arbejdspladsen .
Kom bare i gang min ven. Du er meget velkommen i vores dejlige firma.
Held og lykke.
Efter den tredje version kom den fjerde og sidste version til at se således ud:
Version 4
Hej Jan, Mange tak for sidst, det var hyggeligt Det er længe siden jeg har oplevet
noget lignende. Vi kan godt arrangere en lignende underholdning til min søns
bryllupsfest, hvis du og Jørgen vil være med. Vi snakker nærmere om det, en anden gang.
Jeg har lige fået at vide af min chef, at du har fået det arbejde du længe har
ønsket dig. Det er vel nok herligt.
Tillykke med det. Når du kommer til København på mandag er jeg der desværre ikke?
Det meget ærgerligt ( jeg rejser til Svejts på ferie på søndag) men jeg har fortalt
det til Peter, som meget gerne vil tage godt imod dig. Jeg synes helt ærligt, at Peter er
en rigtig god kollega, og han er meget dygtig til sit arbejde Du kan godt få en rigtig
god start på jobbet med ham. Han er meget sød og hjælpsom, men nogle gange får man
indtryk af, at han er lidt genert og tilbageholdende, så du skal nok være tålmodig.
Brug din gode humoristiske sans og vent og se hvilket morsomt menneske han er. Jeg er helt
sikker på at han gerne vil samarbejde med dig, også i fremtiden. Så snart jeg kommer
tilbage kommer jeg hen og besøger jer på arbejdspladsen .
Kom bare i gang min ven. Du er meget velkommen i vores dejlige firma.
Held og lykke.
|
Når processen går i gang, udser læreren sig i første omgang den kursist, der er kommet
længst (det kan man lynhurtigt spotte), sætter sig ned for at læse kursistens historie
og begynder derpå at stille uddybende spørgsmål, som får kursisten til at tænke sig
om. Dette udløser måske hos kursisten et behov for at udvide sin historie, som langsomt
får liv, efterhånden som lærerens uddybende spørgsmål resulterer i tilføjelser af
adverbier, adjektiver, somme tider metaforer og synonymer og hele tiden nyt indhold.
Grammatikken tilrettes, stavekontrollen tages i brug og ordstillingsproblemer gennemgås
undervejs. Denne proces kan, alt efter kursistens tilegnelseshastighed, vare i flere
måneder, og hvis motivationen er til stede med samme historie, men rutinerede kursister
kan somme tider arbejde sig frem til et tilfredsstillende resultat i løbet af tre-fire
lektioner. Det er forbudt at udvide sin historie ved at føje til slutningen, før alle
andre muligheder for at udvide ved tilføjelser inde i den oprindelige historie er
udtømt.
Det burde være overflødigt at nævne, at læreren ikke må blive siddende ved en
enkelt kursist. Det er vigtigt at stille spørgsmålene på en måde, således at
kursisten selv kan komme videre, og læreren kan nå rundt til alle.

Denne side indgår i publikationen "Fleksible læringsmiljøer"
som kapitel 18 af 36
© Undervisningsministeriet 2001
|
 |