Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Processkrivning med pc

Af Anne Gaston, Køge Bugt Sprogcenter



Processkrivning med pc er ikke undervisning i edb. Kursisterne skal acceptere, at skærmen fungerer som deres papir, og tastaturet er deres blyant. Men processkrivning er også andet og meget mere. Computeren med dens mange muligheder tillader i langt højere grad en dvælen ved processen, da der kan slettes, tilføjes, ændres, flyttes osv. efter kritiske blik på et print af produktet. Der kan skrives igen og igen - i princippet i det uendelige, og processen kan gøres kollektiv, da det ofte er optimalt, at to og to arbejder sammen om et produkt.

Undervisningen i processkrivning introduceres bedst til nye kursister, som kan vænne sig til processen fra begyndelsen. Undervisningen med pc kan foregå på hold med en fast lærer, men den kan også foregå i et fleksibelt læringsmiljø, f.eks. som individuel skemalagt undervisning i et åbent studieværksted. Kursisten kan være henvist, fordi vedkommende har svært ved at følge med sit hold, eller kursisten kan opsøge studieværkstedet på eget initiativ. Ved undervisning på hold med fast lærer begynder kursisterne meget hurtigt at arbejde selvstændigt. Dermed bliver undervisningen automatisk differentieret, og homogeniteten på holdet bliver mindre vigtig. Både ved holdundervisning og ved selvstændigt arbejde i åbent studieværksted, hvor værkstedslæreren træder til som konsulent, kan kursisten selv bestemme tempoet og stille sine egne krav til det færdige produkt.

Det vil hele tiden i undervisningsforløbet være muligt for kursisten at vende tilbage til et bestemt skriftligt arbejde for at tilføje noget eller rette i det, efterhånden som han tilegner sig mere dansk og derfor kan præstere en bedre tekst. Det kan være læreren, der formulerer en specifik opgave, men det kan også være et behov, der opstår spontant hos den enkelte kursist.

Metoden kan bruges på alle spor, også spor 1, fordi det specielt hos spor 1-kursister gentagne gange har vist sig, at de i løbet af processen automatiserer bogstavkendskabet samtidig med, at de kan glæde sig over et pænt og læseligt resultat, som kan præsenteres for alle. Dette erstatter selvfølgelig ikke motoriske skriveøvelser.

Formålet er i begyndelsen blot at få noget ned på 'papiret' (gerne en "løgn" - det er nemmere for nogen at håndtere fri fantasi). Opgaven er, at der skal skrives en lille historie, og læreren fastlægger ud fra kursistens niveau, hvor mange ord der skal være. Nogle kursister vil gerne have, at læreren også bestemmer emnet, mens andre selv kan finde på noget. Der skal udelukkende fokuseres på indhold i den første fase. Alt, hvad der vedrører grammatisk, ortografisk og anden sproglig korrekthed, er bandlyst på dette stadium, fordi dette kommer i fokus i senere faser i processen. Kursisterne får den tid, de skal bruge til de indledende øvelser.


Eksempel
Opgaven er: Skriv et brev til en ven

Version 1

Hej Jan,
Tak for sidst. Jeg fik at vide at du har fået det ønskede arbejde. Det er dejligt . Til lykke med det . Du kommer på mandag til København , ikke? Et svær jeg er ikke den dage i København ( jer rejser på søndag ) men jeg har sagt til Peter , som vil gerne tage i mod dig . Peter er også en gode kollage og meget dygtig Du kan godt får en godt start med ham . Han er sød og meget hjælpsom , men nogle gang man få intryk at han er tilbageholdende så du skal være lidt tålmodig . Brug din humoristisk zens og vent og se sikke morsom menneske han er . Jeg sikkert at han vil gerne samarbejde med dig , også , i fremtiden . Så snart jeg kommer tilbage vil jeg besøger arbejdspladsen . kom i gang min ven . Du er velkommen i vores firma. Held og lykke.

Lærerens spørgsmål til kursisten: Hvad takker du for? Hvad lavede I? Hvem var med? Hvornår var I sammen? Hvornår var det? Tror du, I vil gøre noget lignende igen? Hvornår skal det være?

Version 2

Hej Jan,
Mange tak for sidst. Jeg har lige fået at vide, at du har fået det arbejde du længe har ønset dig. Det er vel nok dejligt. Tillykke med det. Når du kommer til København på mandag er jeg der desværre ikke? Det er meget ærgerligt ( jeg rejser til Svejts på ferie på søndag) men jeg har fortalt det til Peter, som meget gerne vil tage godt mod dig. Peter er også en god kollega, og han er meget dygtig. Du kan godt få en rigtig god start med ham. Han er meget sød og hjælpsom, men nogle gange får man indtryk af, at han er tilbageholdende, så du skal nok være lidt tålmodig. Brug din humoristisk sans og vent og se hvilket morsomt menneske han er. Jeg er sikker på at han gerne vil samarbejde med dig, også i fremtiden. Så snart jeg kommer tilbage kommer jeg og besøger arbejdspladsen .

Kom bare i gang min ven. Du er meget velkommen i vores dejlige firma.

Held og lykke.

Efter den tredje version kom den fjerde og sidste version til at se således ud:

Version 4

Hej Jan, Mange tak for sidst, det var hyggeligt Det er længe siden jeg har oplevet noget lignende. Vi kan godt arrangere en lignende underholdning til min søns bryllupsfest, hvis du og Jørgen vil være med. Vi snakker nærmere om det, en anden gang.

Jeg har lige fået at vide af min chef, at du har fået det arbejde du længe har ønsket dig. Det er vel nok herligt.

Tillykke med det. Når du kommer til København på mandag er jeg der desværre ikke? Det meget ærgerligt ( jeg rejser til Svejts på ferie på søndag) men jeg har fortalt det til Peter, som meget gerne vil tage godt imod dig. Jeg synes helt ærligt, at Peter er en rigtig god kollega, og han er meget dygtig til sit arbejde Du kan godt få en rigtig god start på jobbet med ham. Han er meget sød og hjælpsom, men nogle gange får man indtryk af, at han er lidt genert og tilbageholdende, så du skal nok være tålmodig. Brug din gode humoristiske sans og vent og se hvilket morsomt menneske han er. Jeg er helt sikker på at han gerne vil samarbejde med dig, også i fremtiden. Så snart jeg kommer tilbage kommer jeg hen og besøger jer på arbejdspladsen .

Kom bare i gang min ven. Du er meget velkommen i vores dejlige firma.

Held og lykke.
 


Når processen går i gang, udser læreren sig i første omgang den kursist, der er kommet længst (det kan man lynhurtigt spotte), sætter sig ned for at læse kursistens historie og begynder derpå at stille uddybende spørgsmål, som får kursisten til at tænke sig om. Dette udløser måske hos kursisten et behov for at udvide sin historie, som langsomt får liv, efterhånden som lærerens uddybende spørgsmål resulterer i tilføjelser af adverbier, adjektiver, somme tider metaforer og synonymer og hele tiden nyt indhold. Grammatikken tilrettes, stavekontrollen tages i brug og ordstillingsproblemer gennemgås undervejs. Denne proces kan, alt efter kursistens tilegnelseshastighed, vare i flere måneder, og hvis motivationen er til stede med samme historie, men rutinerede kursister kan somme tider arbejde sig frem til et tilfredsstillende resultat i løbet af tre-fire lektioner. Det er forbudt at udvide sin historie ved at føje til slutningen, før alle andre muligheder for at udvide ved tilføjelser inde i den oprindelige historie er udtømt.

Det burde være overflødigt at nævne, at læreren ikke må blive siddende ved en enkelt kursist. Det er vigtigt at stille spørgsmålene på en måde, således at kursisten selv kan komme videre, og læreren kan nå rundt til alle.

 


Denne side indgår i publikationen "Fleksible læringsmiljøer" som kapitel 18 af 36
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top