Forrige kapitel Forsiden   Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

"Køreklar"

Af Anne-Grete Kaarup-Jensen og Jette Sinding Larsen, Aalborg Sprogcenter



Adam vil gerne have kørekort. Han har imidlertid problemer med at klare teoriprøven. Det danske sprog og hele tempoet i prøven volder ham problemer. Han er for alvor begyndt at frygte teoriprøven.

Adam går i studiecentret og snakker med studiehjælperen, og snart ser han sig bænket foran en computer med programmet "Køreklar" på skærmen. Lyd, billeder, spørgsmål som fra den virkelige teoriundervisning omgiver ham. Det bliver Adam glad for. Han begynder at arbejde med programmet. Det er svært, men Adam er en meget motiveret mand. Han vil gerne bestå teoriprøven. Han lytter og læser og svarer og nyder, at det hele foregår i hans helt eget tempo. Og til sidst kan han endda få besked, om det er rigtigt eller forkert, det han har gjort.

Adam kommer nu hver dag. Han finder hurtigt ud af, at ordbogen er et nødvendigt hjælperedskab, og han henter assistance hos studiehjælperen, når ordbogen ikke rækker. Så snakker Adam og studiehjælperen om fagudtrykkene og diskuterer de forskellige trafikale situationer. Adam bliver bedre og bedre til at lave hurtige opslag i sin ordbog og til at snakke med studiehjælperen. Han får også hele tiden repeteret ord og sætninger.

Er studiehjælperen ikke i nærheden, spørger Adam sommetider de andre kursister om noget. De andre kursister vil gerne hjælpe. De har måske selv kørekort og vil gerne give gode råd, eller de skal snart til at tage kørekort og er derfor interesserede i situationen. Adam får efterhånden ligefrem nogle "teori-prøvevenner".

Adam bliver også mere og mere bekendt med computeren. Han arbejder hurtigere og hurtigere med musen. Han overvinder tekniske problemer, når de opstår, og da han alligevel sidder ved computeren, prøver han også lige at gå på internettet.

Nu nærmer køreprøven sig. Adam begynder at snakke med studiehjælperen om sine følelser ved teoriprøven. Ord som nervøs, bange, ligeglad og mange andre flagrer gennem luften. Efter prøven, som Adam består, kommer der nye ord på følelserne, og Adams glæde breder sig i studiecentret.

I dag færdes Adam hjemmevant i studiecentret. Han kender alle studiehjælpere og mange af de andre kursister, og han hjælper gerne, når en kursist sidder og arbejder med "Køreklar".

"Køreklar" er et eksempel på et materiale, som virker. Kursister, som benytter materialet, er, qua deres ønske om at få kørekort, stærkt motiverede, og det bærer dem igennem det egentlig ret svære program. Og så er der jo, som ovenfor nævnt, rigtig mange gode sidegevinster i form af de sproglige, tekniske og sociale udfordringer, som arbejdet med programmet medfører.

"Køreklar. Bestå teoriprøven 1. gang. Her er 4 interaktive, evaluerende teoriprøver. Prøverne er selvkontrollerende og med uddybende forklaringer til 100 trafiksituationer." Til computeren findes også "Køreskolens cd-rom 1 til kategoriprøve B - Almindelig bil".

 


Denne side indgår i publikationen "Fleksible læringsmiljøer" som kapitel 13 af 36
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden    Næste kapitel
Til sidens top