![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() De nye vinduerAf Kurt M. Moldt, FOF Sprogcenter Herning Idéer til et studieværksteds opbygning og indretning - både teoretisk og praktisk - kan komme mange steder fra. Mine bygger på nogle erfaringer, som jeg egentlig havde regnet med skulle bruges til noget helt andet. For nogle år siden arbejdede jeg i Sprogcenter Hernings afdeling i Ikast - en lille skole med ca. 100 kursister og 5-6 lærere. På et tidspunkt forsvandt alle vinduerne i den ene side af bygningen. Håndværkere havde været på spil. Selvom vinduerne havde været utætte i mange år, var det dog noget pludseligt, de var væk. For at undgå at aflyse undervisningen, lånte vi hurtigt et stort lokale oven på biblioteket i Ikast, hvor al undervisningen for alle klasserne skulle foregå i de næste tre uger. Med udgangspunkt i at vi havde bibliotek og internetopkobling lige ved hånden, formulerede vi et projekt, som gik ud på, at alle skulle have et lånerkort, alle skulle være introduceret til internettet, og alle skulle aflevere et produkt i et særligt studeret emne. Efter forløbet fandt vi ud af, at mange kursister var meget glade for at arbejde på denne måde, at kursistens og lærerens rolle blev ændret, og at fysiske ændringer kan føre til markante pædagogiske forandringer. Problemtematiseringens kommandoveje fik en anden tid, et nyt rum og nye generaler. Efter at vi havde fået nye vinduer, blev skolen i Ikast aldrig den samme igen. For at bevise, at vi havde lært noget, begyndte vi at arbejde med et nyt tilbud, da vi kom tilbage til skolen. Vi havde den erfaring, at mange af vores kursister havde problemer, når de forlod sprogcentret og startede på en uddannelse eller et arbejde. Springet var simpelthen for stort. Vi indførte derfor lektiehjælp eller åben skole hver fredag over middag. Ideen var, at tidligere og nuværende kursister kunne komme på sprogcentret, bruge alle dets faciliteter og få hjælp af den lærer, som var der. I og med der kun var én lærer og i gennemsnit ca. 20-25 kursister hver fredag eftermiddag, blev arbejdsformen meget lig den, vi havde oplevet på biblioteket. Da vi for ca. 1 år siden begyndte med opbygningen af studieværkstedet på vores nye sprogcenter, havde jeg nogle klare billeder inde i hovedet. En ting er lokaler, bøger, bånd, pc´er, tidsskrifter, aviser etc. Indkøb og implementering tager tidsom jo er penge - og kræver mange nye kvalifikationer og beslutninger, som vi ikke har været vant til at skulle tage. Men mindst lige så vigtige er de pædagogiske overvejelser, som en ny organisering af kursisternes og lærernes roller og ansvar kræver. Nogle gange er det nødvendigt med nye vinduer, selvom det i en periode kan betyde, at alt støvet bliver hvirvlet op og får frit slag.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |