|
 |
Spørgsmål og svar om IKV i AMU
Spørgsmål |
Svar |
1. Hvad kaldes realkompetencevurdering
i AMU? |
Individuel kompetencevurdering i AMU (IKV i AMU). |
2. Hvilke realkompetencer
kan man få
vurderet i AMU? |
Realkompetencer er alt det, som den enkelte kan og
ved, uanset hvor og hvordan det er lært. Det kan være i
arbejdslivet, i forbindelse med folkeoplysning eller frivilligt
arbejde i foreninger og lignende.
I AMU kan den enkelte få vurderet den del af sine realkompetencer,
der svarer til alt det, som den pågældende
kunne have lært ved at gennemføre AMU-uddannelser. |
3. Hvad kan en IKV
i AMU bruges til? |
Deltageren kan opnå et eller flere AMU-uddannelsesbeviser
eller/og et AMU-kompetencebevis og en individuelt
tilpasset AMU-uddannelsesplan.
Disse tre anerkendelsesformer kan efterfølgende anvendes
til at gennemføre en tilpasset AMU-uddannelse,
til at søge om anerkendelse eller merit i andre uddannelser,
ved jobskifte eller jobsøgning m.m. |
4. Kan alle få vurderet
deres realkompetencer
i AMU? |
Alle, der har adgang til AMU-uddannelse, har også adgang
til at få vurderet deres realkompetencer i AMU. |
5. Kan en person komme
ind fra gaden og
bede om en realkompetencevurdering? |
Ja.
Det er dog uddannelsesinstitutionen, som fastsætter de
nærmere tidspunkter for, hvornår IKV gennemføres. |
6. Kan en AMUudbyder
afvise at
gennemføre en IKV
i AMU? |
Ja.
Hvis en ansøgers realkompetencer ikke eller kun i
begrænset omfang indgår i det eller de AMU-uddannelsesmål,
som ansøgeren ønsker at blive vurderet i
forhold til.
Eller hvis AMU-udbyderen ikke er godkendt til IKV
i forhold til de AMU-uddannelsesmål, som ansøgeren
ønsker at blive vurderet i forhold til. |
7. Kan en AMU-udbyder
udstede certifikater
på baggrund
af IKV i AMU? |
Ja, under den forudsætning, at alle eksplicitte myndighedskrav
er opfyldt. |
8. Koster det noget at
få foretaget en
IKV? |
Nej, der er ikke deltagerbetaling. |
9. Skal man være i job
for at få foretaget en
IKV i AMU? |
Nej.
Personer, som ikke er i beskæftigelse, har også mulighed
for at deltage i IKV i AMU. For nogle ledige er der
særlige regler for finansieringen. |
10. Har selvstændige adgang
til at få foretaget
en IKV i AMU? |
Ja. |
11. Må IKV i AMU
indgå som en del af
en AMU-uddannelse? |
Nej.
IKV skal enten gennemføres før en eventuel AMU-uddannelse
eller selvstændigt. |
12. Kan man gennemføre
en IKV i
AMU uden at tage
en uddannelse efterfølgende? |
Ja.
Resultatet af en IKV i AMU kan være udstedelse af
AMU-uddannelsesbeviser og/eller AMU-kompetencebevis
og udarbejdelse af en individuel AMU-uddannelsesplan.
Beviserne kan bruges på ethvert andet tidspunkt og
hos enhver anden uddannelsesudbyder, når den pågældende
person ønsker det. |
13. Hvor lang tid varer
et forløb med IKV i
AMU? |
IKV i AMU varer fra en halv til fem dage.
Hvis der er tale om flygtninge eller indvandrere, som
mangler dokumentation for kompetencer erhvervet uden
for Danmark, kan IKV i AMU dog strække sig fra en
halv til ti dage. |
14. Hvis en person har
30 års erhvervserfaring,
mange kompetencer,
men ingen
uddannelsesbeviser,
skal den pågældende
så testes på alle
mulige forskellige
områder? |
I princippet ja.
IKV i AMU gennemføres altid i forhold til arbejdsmarkedsuddannelser
og/eller enkeltfag optaget i en FKB.
Der kan derfor inddrages de arbejdsmarkedsuddannelser
og/eller enkeltfag optaget i FKB i vurderingen, som
er relevante i forhold til den kompetenceprofil, deltageren
ønsker og vil kunne opnå, hvis AMU-forløbet gennemføres
på normal vis.
Er personen i tvivl om sine ønsker til en kompetenceprofil,
kan AMU-udbyderen henvise til generel vejledning
herom, før en eventuel IKV i AMU gennemføres |
15. Hvis en person
har gamle AMUuddannelsesbeviser,
skal AMU-udbyderen
så vurdere, om
han eller hun stadig
har de kompetencer,
som han/hun har
beviser for? |
Nej. |
16. Hvordan kan en
AMU-udbyder vurdere,
om en person
har realkompetencer,
der svarer til det, der
kræves for at få et
AMU-uddannelsesbevis
eller AMUkompetencebevis? |
Vurderingen og bevisudstedelsen i IKV i AMU svarer
til bedømmelsen og udstedelse af AMU-uddannelsesbeviser
efter gennemført AMU-uddannelse.
De anerkendte realkompetencer skal altså svare til de
kompetencer, som AMU-udbyderen plejer at udstede
bevis for efter gennemførelse af den pågældende
AMU-uddannelse – hverken mere eller mindre. |
17. Hvordan skal en
AMU-udbyder
vurdere bløde kompetencer,
for eksempel
fleksibilitet og
samarbejde? |
Kompetencer som fleksibilitet og samarbejde skal
ikke vurderes som sådan. De skal kun vurderes, sådan
som de indgår i det handlingsorienterede mål for den
arbejdsmarkedsuddannelse eller det enkeltfag optaget
i en FKB, som er målestok i deltagerens IKV i AMU.
Når de gør det, vurderes på samme måde som ved et
hvilken som helst andet handlingsorienteret AMU-uddannelsesmål
optaget i FKB.
At AMU-målene er formuleret handlingsorienteret
betyder, at AMU-udbyderen skal vurdere, om den pågældende
IKV-deltager er i stand til at udføre de målbeskrevne
handlinger, sådan som de er beskrevet. |
18. Kan en deltager i
IKV i AMU få testet
sine færdigheder
i læsning, skrivning
og regning? |
Ja.
Alle, der deltager i IKV i AMU (eller i AMU-uddannelse),
har mulighed for at få vurderet deres basale
færdigheder i læsning, skrivning, stavning, regning eller
matematik og få vejledning om eventuel efterfølgende
undervisning i en eller flere af disse færdigheder. |
19. Hvordan får man
erstattet AMU-uddannelsesbeviset
eller
AMU-kompetencebeviset,
hvis det er
bortkommet? |
Ved at kontakte den AMU-udbyder, som har udstedt
uddannelses- eller kompetencebeviset. Det må forventes,
at der skal betales et gebyr for at få udstedt et nyt
bevis. |
20. Kan IKV i AMU
bruges til realkompetencevurdering
i
forhold til andre
uddannelser end
AMU, for eksempel
GVU eller erhvervsuddannelser? |
nej |
Bilag
Bilag 1: Love og regler
Bilag 2: Kilder, links og kontakter

Bilag 1. Love og regler
Bestemmelser i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
om IKV i AMU: Lov nummer 446 af 10/06/2003 som ændret
ved lov 556 af 06/06/2007 om ændring af forskellige
love på Undervisningsministeriets område (Udbygning af
anerkendelse af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet
m.v.)
»Individuel kompetencevurdering
§ 15. Individuel kompetencevurdering efter denne lov er realkompetencevurdering
og har til formål at give deltageren anerkendelse
af dennes samlede viden, færdigheder og kompetencer
som grundlag for videre og tilpasset erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse inden for denne lovs rammer og til brug på
arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Anerkendelse af realkompetence sker på baggrund af
afklaring, dokumentation og vurdering af deltagerens realkompetencer
i forhold til målbeskrivelserne i arbejdsmarkedsuddannelserne
og enkeltfag optaget i de fælles kompetencebeskrivelser.
Deltageren bidrager til at dokumentere de realkompetencer,
der ønskes vurderet.
Stk. 3. Anerkendelse af realkompetence gives i form af en
individuel uddannelsesplan bestående af den eller de arbejdsmarkedsuddannelser
eller enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse,
der kan supplere deltagerens realkompetencer
i forhold til dennes ønskede uddannelsesmål, som kompetencebevis,
jf. § 15 b, stk. 1, eller uddannelsesbevis, jf. § 15 b, stk. 2.
Stk. 4. Alle, der har adgang til uddannelse inden for rammerne
af denne lov, har adgang til individuel kompetencevurdering.
Uddannelsesinstitutionen kan afslå at iværksætte en individuel
kompetencevurdering, hvis den skønner, at ansøgerens kompetencer
ikke eller kun i meget begrænset omfang indgår i målene for den eller de arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i en
fælles kompetencebeskrivelse, som kompetencerne ønskes vurderet
i forhold til.
Stk. 5. Individuel kompetencevurdering foretages forud for
eventuel optagelse til arbejdsmarkedsuddannelse.
Stk. 6. Undervisningsministeren fastsætter efter udtalelse fra
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse nærmere
regler om mål, rammer og indhold m.v. for individuel kompetencevurdering.
§ 15 a. Individuel kompetencevurdering foretages af uddannelsesinstitutionerne
i forhold til de arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, som de
er godkendt til at udbyde.
Stk. 2. Individuel kompetencevurdering kan afholdes på en
virksomhed.
Stk. 3. Individuel kompetencevurdering kan tilrettelægges på
heltid eller deltid.
Stk. 4. Undervisningsministeren fastsætter efter udtalelse fra
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse nærmere
regler om afholdelse, tilrettelæggelse og varighed af individuel
kompetencevurdering m.v.
§ 15 b. Uddannelsesinstitutionerne udsteder efter anmodning
fra deltageren kompetencebevis for de dele af en arbejdsmarkedsuddannelse
eller enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse,
som deltageren har dokumenteret og uddannelsesinstitutionen
har vurderet og anerkendt at dennes realkompetencer
svarer til.
Stk. 2. Uddannelsesinstitutionerne udsteder uddannelsesbevis
for arbejdsmarkedsuddannelse eller enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, hvis deltageren har dokumenteret og
uddannelsesinstitutionen har vurderet og anerkendt, at dennes
realkompetencer giver grundlag herfor.
§ 15 c. Undervisningsministeren kan efter udtalelse fra Rådet
for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse fastsætte regler
om krav til kvalifikationer for personer, der foretager individuel
kompetencevurdering.«
Regler om IKV i AMU: Bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser
for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
og om arbejdsmarkedsuddannelser, bekendtgørelse
nummer 802 af 22/09/2003 som ændret ved bekendtgørelse
nummer 806 af 29/06/2007
Individuel kompetencevurdering
»§ 16. Alle, der har adgang til uddannelse inden for rammerne
af lov om arbejdsmarkedsuddannelse m.v., har mulighed for at
få foretaget en individuel kompetencevurdering, jf. §§ 15 – 15
b, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Individuel kompetencevurdering
er realkompetencevurdering og har til formål
at give deltageren anerkendelse af dennes samlede viden, færdigheder
og kompetence som grundlag for videre og tilpasset
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse inden for rammerne
af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og til brug på arbejdsmarkedet.
Anerkendelse af realkompetence gives i form
af en individuel uddannelsesplan, jf. lovens § 15, stk. 3, som
kompetencebevis, jf.lovens § 15 b, stk. 1, eller uddannelsesbevis,
jf. lovens § 15 b, stk. 2.
Stk. 2. Individuel kompetencevurdering kan foretages af uddannelsessteder,
der er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse,
medmindre godkendelsen ikke omfatter individuel
kompetencevurdering. Individuel kompetencevurdering kan
ikke udliciteres. Et uddannelsessted, der ansøger et andet uddannelsessted
om udlægning af undervisning af en arbejdsmarkedsuddannelse eller et enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse,
kan samtidig få udlagt individuel kompetencevurdering
i forhold til den pågældende arbejdsmarkedsuddannelse
eller enkeltfaget.
Stk. 3. Individuel kompetencevurdering foretages forud for
ansøgerens eventuelle optagelse til arbejdsmarkedsuddannelse,
og kan vare 0,5-5,0 dage. For flygtninge og indvandrere, der
mangler dokumentation for kompetencer erhvervet uden for
Danmark, kan individuel kompetencevurdering dog vare 0,5-
10,0 dage.
Stk. 4. Individuel kompetencevurdering tilrettelægges som et
individuelt forløb. Uddannelsesstedet kan afholde individuel
kompetencevurdering som et sammenhængende eller opsplittet
forløb, og afholdelse kan ske på alle ugens dage på alle tider
af døgnet. Individuel kompetencevurdering kan ikke afholdes
som fjernvurdering.
Stk. 5. Uddannelsesstedet afdækker hvilken eller hvilke arbejdsmarkedsuddannelser
eller enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse,
der skal være mål og målestok for vurderingen
af ansøgerens realkompetencer ud fra en beskrivelse af dennes
jobfunktion eller kompetenceprofil efter endt arbejdsmarkedsuddannelse.
Deltagerens arbejdsgiver kan inddrages i forberedelsen
af forløbet ved at tilvejebringe beskrivelsen af deltagerens
jobfunktion eller kompetenceprofil.
Stk. 6. Ansøgeren sørger som forberedelse til den individuelle
kompetencevurdering for indsamling af relevant dokumentation
for de realkompetencer, som denne ønsker inddraget i den
individuelle kompetencevurdering. Som led i forberedelsen kan
ansøgeren fx også beskrive sine relevante erfaringer fx fra frivilligt
arbejde i interesseorganisationer eller idrætsforeninger.
Stk. 7. Uddannelsesstedet skal i kompetencevurderingen anvende
hensigtsmæssige metoder, der giver deltageren mulighed
for at demonstrere og pålideligt at få vurderet og anerkendt de kompetencer, der er relevante i forhold til målbeskrivelserne i
den eller de arbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag optaget
i fælles kompetencebeskrivelser, som er målestok for deltagerens
kompetencevurdering.
Stk. 8. Vurdering af basale færdigheder i læsning, skrivning,
stavning, regning eller matematik samt vejledning i tilknytning
hertil, jf. § 15 a og sprogtestning af ansøgere, jf. §§ 8, stk. 3, og
15, stk. 4, kan indgå som en del af individuel kompetencevurdering.
Stk. 9. På baggrund af vurderingen og bedømmelsen af deltagerens
realkompetencer anerkender uddannelsesstedet deltagerens
realkompetencer, jf. stk. 1, og udsteder desuden dokumentation
(bevis) for deltagelse i individuel kompetencevurdering.
Eventuelle beviser og uddannelsesplaner udstedes til og tilhører
den enkelte deltager. I tilfælde, hvor deltagerens vurderede uddannelsesbehov
bedst kan tilgodeses ved en kombination af
arbejdsmarkedsuddannelse og uddannelse og undervisning efter
anden lovgivning, fx lov om forberedende voksenundervisning
(FVU-loven), samarbejdes der med relevante udbydere heraf
med henblik på at iværksætte kombinerede forløb. I tilfælde,
hvor deltageren vurderes at tilhøre målgruppen for erhvervsrettet
grunduddannelse for voksne (GVU), kan uddannelsesstedet
foretage individuel kompetencevurdering og udarbejde uddannelsesplan
i forhold til GVU efter Undervisningsministeriets
regler herom, herunder regler om finansiering, hvis uddannelsesstedet
er godkendt til at udbyde GVU inden for det pågældende
område, og ellers henvise til et uddannelsessted, der er
godkendt hertil.
Stk. 10. Betingelserne i § 13 vedrørende lærerkvalifikationer
finder tilsvarende anvendelse vedrørende personer, der foretager
individuel kompetencevurdering.«
Bilag 2. Kilder, links og kontakter
Love, regler og information herom
- Lov nummer 446 af 10/06/2003 om arbejdsmarkedsuddannelser
mv. som ændret ved lov 556 af 06/06/2007 om
ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets
område (Udbygning af anerkendelse af realkompetence på
voksen- og efteruddannelsesområdet m.v.)
- Bekendtgørelse nummer 802 af 22/09/2003 om fælles
kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
og om arbejdsmarkedsuddannelser, som ændret
ved bekendtgørelse nummer 806 af 29/06/2007.
- http://us.uvm.dk/amu/documents/Aendringaflovomarbejdsmarkedsuddannelserm.v.pr.1.august2007vedlovnr.556af6.juni2007.doc
Informationsbrev af 13. juni 2007 til udbydere af arbejdsmarkedsuddannelse
Vedrørende ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v. per 1. august 2007 ved lov nummer
556 af 6. juni 2007.
- http://us.uvm.dk/amu/documents/Vedroerendeaendringafbekendtgoerelseomfaelleskom_1.doc
Informationsbrev af 6. juli 2007 til alle godkendte udbydere
af arbejdsmarkedsuddannelse og alle efteruddannelsesudvalg
Vedrørende ændring af bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser
for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
og om arbejdsmarkedsuddannelse per 1. august 2007.
Rapporter mv.
- http://static.uvm.dk/publikationer/2004/realkompetencer
Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne, Redegørelse
til Folketinget, Undervisningsministeriet, Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Kulturministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, 2004.
- http://www.fm.dk/1024/visPublikationesForside.asp?artikelID=8112
Livslang opkvalificering og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet
– rapport fra Trepartsudvalget, Bind 1: Den fremtidige
voksen- og efteruddannelsesindsats, Finansministeriet,
2006
- http://www.fm.dk/1024/visPublikationesForside.asp?artikelID=8540
Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i
fremtiden – Aftale om fremtidig indvandring, Finansministeriet
20. juni 2006.
- http://static.uvm.dk/publikationer/2004/kompetencebeskrivelser/
Vejledning om fælles kompetencebeskrivelser, arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser, Undervisningsministeriet,
2004.
- http://us.uvm.dk/amu/IKV-i-AMU.html
IKA i AMU, Individuel kompetenceafklaring – Hvad er gældende
praksis? Strategisk Netværk & Kubix, 2007.
Artikler
- Det du kan – på sporet af Danmarks skjulte kompetencer, Et
debatoplæg om anerkendelse af realkompetencer, Undervisningsministeriet,
2005.
- “Hvorfor skal vi satse på realkompetence”, uddannelsesdirektør
Villy Hovard Pedersen, Afdelingen for erhvervsrettet
voksenuddannelse, Undervisningsministeriet, i Skolen for
livet – remtrækket til virkeligheden, Sorømødet 2007, Undervisningsministeriet
2007.
Hjemmesider og links
Kontaktpersoner i Undervisningsministeriet
- Uddannelseskonsulent Susanne Lemvig, direkte telefon: 33
92 56 87, e-mail: susanne.lemvig@uvm.dk(spørgsmål vedrørende
IKV i AMU og Vurdering af basale færdigheder).
- Fuldmægtig Nina Åkermann Topp, direkte telefon: 33 92
56 83, e-mail: nitop1@uvm.dk (spørgsmål vedrørende juridiske
forhold).
- Fuldmægtig Jørgen Bassé, direkte telefon: 33 92 52 94,
e-mail: joergen.bassee@uvm.dk (spørgsmål vedrørende tilskud).
Undervisningsministeriets håndbogsserie
I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer med baggrundsorientering om
lovgivningen, uddannelser og enkelte fag samt vejledninger om god praksis mv. Håndbøgerne er rettede
mod uddannelsernes drift.
2008:
Nr. 1 – 2008: Håndbog om individuel kompetencevurdering i AMU – realkompetencevurdering inden for
arbejdsmarkedsuddannelserne (ISBN 978-87-603-2675-2) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 2 – 2008: Erhvervsøkonomi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
2007:
Nr. 1 – 2007: Sortbog om lov nr. 315 af 19. april 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som
pædagog (internetpublikation) (Videregående uddannelser)
Nr. 2 – 2007: Informationsteknologi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3 – 2007: Organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede elever – en vejledning
(ISBN 978-87-603-2601-1) (Grundskolen)
Nr. 4 – 2007: Vi kan jo prøve. Evaluering i specialundervisningen – god praksis (ISBN 978-87-603-2637-0)
(Grundskolen)
Nr. 5 – 2007: Vis, hvad du kan. Materiale til sprogscreening af tosprogede småbørn, skolestartere og
skoleskiftere (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 6 – 2007: Dansk tegnsprog i folkeskolen – god praksis for tilrettelæggelse og gennemførelse
(internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 7 – 2007: Ny mesterlære – sådan gør man (ISBN 978-87-603-2669-1) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8 – 2007: Salg og service i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
2006:
Nr. 1 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på gymnasier og
hf-kurser (UVM 4-053)
Nr. 2 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på social- og sundhedsskoler
(UVM 4-054)
Nr. 3 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på voksenuddannelsescentre
(UVM 4-055)
Nr. 4 – 2006: Overgang til selveje. Håndbog til de midlertidige bestyrelser på sygepleje- og radiografskoler
(UVM 4-056)
Nr. 5 – 2006: Matematik i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6 – 2006: Vejledning til køb, leje og leasing af kopimaskiner og printere (UVM)
(indkøb på institutioner)
Nr. 7 – 2006: Realkompetencevurdering i EUD – praktiske muligheder (UVM 7-371)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8 – 2006: Samfundsfag i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 9 – 2006: Naturfag, fysik og kemi i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 10 – 2006: Fremmedsprog i erhvervsuddannelserne – råd og vink (internetpublikation)
(Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 11 – 2006: Læring, kommunikation og samarbejde i erhvervsuddannelserne – råd og vink
(internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 12 – 2006: Skolepraktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-372) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 13 – 2006: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan? (internetpublikation) (Grundskolen)
Nr. 14 – 2006: Sprogtest i AMU. Inspirationsmateriale til sprogtest af personer med dansk som
andetsprog ved optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse (internetpublikation)
(Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 15 – 2006: Sortbog om lov nr. 579 af 9. juni 2006. Lov om uddannelsen til professionsbachelor som
lærer i folkeskolen (internetpublikation) (Videregående uddannelser)
Nr. 16 – 2006: Håndbog i AMUs tilbud til flygtninge og indvandrere (internetpublikation)
(Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 17 – 2006: Kvik-Guide til VisKvalitet.dk (UVM 13-005) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Visse af de trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer eller ISBN-nummer
– kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere. Andre publikationer
kan købes samme sted. For priser se: www.uvm.dk/katindek.htm.
Internetpublikationer kan til eget brug frit downloades fra www.uvm.dk.
Denne side indgår i publikationen "Håndbog om individuel kompetencevurdering i AMU " © Undervisningsministeriet 2008
|
 |