|
2. Anerkendelse af realkompetence - til gavn for alleRealkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer. Det gælder, uanset om de er erhvervet i det formelle uddannelsessystem eller i arbejdslivet, når vi lærer på jobbet eller deltager i virksomhedsintern medarbejderuddannelse. Det kan også være, når vi inden for folkeoplysningen gennemfører et højskoleophold og derigennem får personlige og sociale kompetencer, når vi tager et pc-kursus på aftenskole eller deltager i foreningslivets forskellige aktiviteter, fx som aktiv frivillig i en hjælpeorganisation. Figuren illustrerer de tre læringsarenaer:
I uddannelsessystemet findes i dag muligheder for at få
godskrevet tidligere gennemført uddannelse i meritbestemmelser inden for alle
uddannelser. Det er et vigtigt bidrag til, at der er fleksible og
sammenhængende uddannelsesveje i uddannelsessystemet, hvor den enkelte kan
bygge videre på tidligere uddannelse. Men meritgivende formel uddannelse er
kun en del af en persons samlede kompetencer. Øget anerkendelse af realkompetence forudsætter samtidig, at den enkelte, virksomhederne, arbejdsmarkedets parter og folkeoplysnings- og foreningslivets aktører påtager sig et medansvar for at synliggøre og dokumentere kompetencer. Et bedre samspil mellem de forskellige læringsarenaer rummer mange perspektiver til gavn for den enkelte, for virksomhederne og for samfundet:
Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne vil kunne skabe nye og bedre forudsætninger for et kompetenceløft og for øget mobilitet på det danske arbejdsmarked.
Denne side indgår i publikationen "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne - Redegørelse til Folketinget" som kapitel 2 af 6 |
||
Til sidens top |