Det afsluttende projekt i grundforløbet er en nyskabelse inden for erhvervsuddannelserne. Projektet er blevet til i forbindelse med udmøntning af lov 448, som bl.a. omhandlede en styrket faglighed i grundforløbet.
Der er givet brede rammer for projektet, således at skolerne har mulighed for at tilrette det i forhold til et aktuelt uddannelsesområde og til lokale forhold. Projektet skal vise, om en elev har det potentiale, der skal til, for at kunne fortsætte i en uddannelses hovedforløb. Det er ikke en svendeprøve i miniformat, men et forløb, der på et meget tidligt tidspunkt i uddannelsen skal vise, om eleven har, eller har mulighed for at tilegne sig, de kompetencer, der kræves for at kunne fortsætte uddannelsen. Undervisningsministeriet har udarbejdet en informationsside på EMU om det afsluttende projekt i grundforløbet, hvor der blandt andet kan findes svar på en lang række spørgsmål, og hvor der kan findes eksempler på projekter.
Reglerne for det afsluttende projekt
Reglerne for det afsluttende projekt skal findes i tre forskellige bekendtgørelser:
1. Bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne - fastlægger, hvorvidt det faglige udvalg har valgt et afsluttende projekt for de enkelte uddannelser - bestemmelsen skal findes i bilagene for de enkelte indgange under afsnittet bedømmelse. Grundforløbsbekendtgørelsen fastlægger endvidere i §2-rammerne for projektet.
2. Uddannelsesbekendtgørelserne for de enkelte uddannelser fastlægger, om det afsluttende projekt skal bestås. Bestemmelsen findes i afsnittet Uddannelsens varighed og struktur mv.
3. Bekendtgørelse om grundfag i erhvervsuddannelserne fastsætter reglerne for det afsluttende projekts inddragelse i en eventuel eksamen.
Bedømmelse af det afsluttende projekt
De centralt fastsatte regler om bedømmelse af det afsluttende projekt fremgår af § 2 i Bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne, hvor det fastsættes, at bedømmelsen skal resultere i en individuel karakter for projektet. En nærmere beskrivelse af rammerne for projektet, og herunder også bedømmelsesgrundlaget, skal forefindes i skolens lokale undervisningsplan og bedømmelsesplan.
Det er vigtigt, at bedømmelsen af det afsluttende projekt bidrager til den samlede vurdering af eleverne ved afslutningen af grundforløbet, jf. Vejledning til skolerne om bedømmelse af eleverne i forbindelse med udstedelse af grundforløbsbevis.
Inspirationsmateriale om evaluering og bedømmelse
Projektorganiseret svendeprøve for klejnsmed og smed (plade og konstruktion)
I dette projekt findes blandt andet overvejelser over en lang række didaktiske forhold ved planlægning, gennemførelse og bedømmelse af projektarbejde. Det gælder for eksempel: problemformulering, arbejdsproces, gruppeinddeling og en procesbedømmelse, der omfatter bedømmelse af elevernes overholdelse af arbejdsmiljø og gældende regler, kreativitet og samarbejde.
Nye evalueringsformer i procesoperatøruddannelsen
I publikationen beskrives overvejelser over sammenhængen mellem forskellige kvalifikationstyper og evaluering heraf. Der findes ligeledes en bilagsdel med eksempler på f.eks. observationsskemaer.
"Evaluering og læreprocesser" og "Værktøjskasse til Evaluering og læreprocesser"
I denne publikation af lidt ældre dato findes der en række teoretiske betragtninger over evaluering og ikke mindst en værktøjskasse, som stadig kan give god inspiration til evaluering og bedømmelse.
Evaluering og læreprocesser
Værktøjskasse til "Evaluering og læreprocesser
Evaluering af personlige kompetencer i SOSU - de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
I denne publikation findes der blandt andet overvejelser over samspillet mellem faglige og personlige kompetencer.
Eksempler
Titel | Downloads |
Eksempel 1: Projektoplæg - mekanik transport og logistik |
WORD |
PDF |
Eksempel 2: Projektoplæg naturfag - mekanik transport og logistik |
WORD |
PDF |
Eksempel 3: Projektoplæg - elevdefineret - mekanik transport og logistik |
WORD |
PDF |
Eksempel 4: Rammer for det afsluttende projekt |
WORD |
PDF |
Eksempel 5: Tjekliste for det afsluttende projekt |
WORD |
PDF |
|