![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Betænkning om indførelse af en ny karakterskala til erstatning af 13-skalaenAfgivet af Karakterkommissionen, november 2004 Betænkning nr. 1453 Resumé Karakterkommissionen blev nedsat for at undersøge, om den nuværende anvendelse af karaktersystemer giver et retvisende og gennemsigtigt billede af den individuelle bedømmelse af elever og studerende i uddannelsessystemet. Betænkningen indeholder resultaterne af kommissionens kortlægning og beskrivelse af de karaktersystemer, der benyttes i det danske uddannelsessystem, og karaktersystemer, der benyttes i internationale sammenhænge herunder ECTS-skalaen. Derudover har kommissionen analyseret brugen af 13-skalaen inden for de relevante uddannelser med særligt fokus på, om skalaen anvendes relativt eller absolut, og om den anvendes ens overalt i uddannelsessystemet. Kommissionen har vurderet, om der er behov for at ændre beskrivelsen og anvendelsen af 13-skalaen, og om der er behov for at indføre en ny skala til erstatning af 13-skalaen. Ud fra disse vurderinger præsenterer kommissionen i betænkningen et konkret forslag til en ny skala, som kan indgå i regeringens videre arbejde.
3. Oversigt over karakterskalaernes historie i Danmark 4. Karakterskalaer uden for Danmark 6. Fem krav til en fremtidig karakterskala 7. Analyse af 13-skalaen i forhold til de fem krav Bilag 1: Historisk materiale vedrørende karakterskalaer i Danmark Bilag 2: Karakterskalaer på forskellige uddannelsestrin og uddannelser i Danmark Bilag 4: Valgfagsniveau og karakterer i engelsk og matematik Bilag 5: Analyse af specialekarakterer på AAU, AU, KU, SDU og RUC Bilag 6: Analyse af karakterniveau ved bachelorprojekter i en række professionsbacheloruddannelser Bilag 7: Eksemplificering af målbeskrivelser i engelsk Bilag 8: Beregninger af relationen mellem 13-skalaen og den foreslåede karakterskala Komplet indholdsfortegnelse Undervisningsministeriet © Undervisningsministeriet 2004 |
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |