![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Bilag 3Brug af 13-skalaen Forudgående vejledning Karakterer for præstationer, der bygger på forudgående vejledning, har en tendens til at ligge meget højt. Dette er ikke i særlig grad overraskende, idet vejlederen må forventes at styre processen og "holde den studerende til ilden" i tilstrækkelig lang tid, så det herved sikres, at præstationen bliver af en god standard. Som eksempel herpå viser de følgende tre figurer karakterfordelinger for specialekarakterer på universiteterne, bachelorprojektkarakterer for de mellemlange videregående uddannelser og specialeprøven for sygeplejeruddannelsen. Figur 1. Specialekarakterer Figur 2. Bachelorprojektkarakterer Figur 3. Specialeprøve sygeplejer Skriftlige prøver Karakterfordelingerne for skriftlige prøver inden for samme uddannelse udviser stor variation, hvilket illustreres ved de følgende figurer. Fra hhx-uddannelsen illustreres forskellene ved karakterfordelingerne for de skriftlige prøver i dansk, engelsk og erhvervsøkonomi. Figur 4. Dansk skriftlig hhx Figur 5. Engelsk A hhx Figur 6. Erhvervsøkonomi hhx For det almene gymnasium illustrerer karakterfordelingerne i skriftlig biologi, tysk, fysik og naturfag den samme variation. Figur 7. Biologi skriftlig stx Figur 8. Tysk stx Figur 9. Fysik skriftlig stx Figur 10. Naturfag stx For hf er variationen illustreret i betænkningsteksten ved de skriftlige prøver i fagene dansk og matematik. Mundtlige prøver Også for mundtlige prøver ses variationer i karakterfordelingerne fra fag til fag. Figurerne viser karakterfordelingerne for fagene oldtidskundskab og matematik i det almene gymnasium. Figur 11. Oldtidskundskab Figur 12. Matematik Yderligere eksempler på karakterfordelinger Som yderligere illustration af variationen i karakterfordelinger viser nedenstående figurer karaktererne for den afsluttende eksamen i sygeplejeruddannelsen, dansk retstavning i folkeskolen, engelsk på C-niveau i eud og matematik i htx. Figur 13. Sygeplejer Figur 14. Dansk retstavning Figur 15. Engelsk C eud Figur 16. Matematik htx
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |