|
Bilag 3Brug af 13-skalaen Forudgående vejledning Karakterer for præstationer, der bygger på forudgående vejledning, har en tendens til at ligge meget højt. Dette er ikke i særlig grad overraskende, idet vejlederen må forventes at styre processen og "holde den studerende til ilden" i tilstrækkelig lang tid, så det herved sikres, at præstationen bliver af en god standard. Som eksempel herpå viser de følgende tre figurer karakterfordelinger for specialekarakterer på universiteterne, bachelorprojektkarakterer for de mellemlange videregående uddannelser og specialeprøven for sygeplejeruddannelsen. Figur 1. Specialekarakterer
Figur 2. Bachelorprojektkarakterer
Figur 3. Specialeprøve sygeplejer
Skriftlige prøver Karakterfordelingerne for skriftlige prøver inden for samme uddannelse udviser stor variation, hvilket illustreres ved de følgende figurer. Fra hhx-uddannelsen illustreres forskellene ved karakterfordelingerne for de skriftlige prøver i dansk, engelsk og erhvervsøkonomi. Figur 4. Dansk skriftlig hhx
Figur 5. Engelsk A hhx
Figur 6. Erhvervsøkonomi hhx
For det almene gymnasium illustrerer karakterfordelingerne i skriftlig biologi, tysk, fysik og naturfag den samme variation. Figur 7. Biologi skriftlig stx
Figur 8. Tysk stx
Figur 9. Fysik skriftlig stx
Figur 10. Naturfag stx
For hf er variationen illustreret i betænkningsteksten ved de skriftlige prøver i fagene dansk og matematik. Mundtlige prøver Også for mundtlige prøver ses variationer i karakterfordelingerne fra fag til fag. Figurerne viser karakterfordelingerne for fagene oldtidskundskab og matematik i det almene gymnasium. Figur 11. Oldtidskundskab
Figur 12. Matematik Yderligere eksempler på karakterfordelinger
Som yderligere illustration af variationen i karakterfordelinger viser nedenstående figurer karaktererne for den afsluttende eksamen i sygeplejeruddannelsen, dansk retstavning i folkeskolen, engelsk på C-niveau i eud og matematik i htx. Figur 13. Sygeplejer
Figur 14. Dansk retstavning
Figur 15. Engelsk C eud
Figur 16. Matematik htx
|
||
|
Til sidens top |