![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Bilag 8Beregninger af relationen mellem 13-skalaen og det foreslåede karaktersystem Talværdierne for de ikke-beståede karakterer er valgt symmetrisk i forhold til de laveste beståede karakterer. Dette valg er til en vis grad arbitrært, og det er derfor ikke på forhånd oplagt, hvordan det vil påvirke beregningen af eksamensresultater. Det ligger i sagens natur, at det ikke er muligt at omregne mellem 13-skalaen og den nye skala. Praksis ved tidligere skift af karakterskalaer viser dog, at der altid vil være tilfælde, hvor det vil være nødvendigt at kunne oversætte fra den gamle skala til den nye. På baggrund af observerede karakterfordelinger i 13-skalaen foreslås følgende oversættelsesskala For at se konsekvensen af at benytte denne oversættelsesskala er 5.000 studentereksamensbeviser fra 13-skalaen konverteret til den nye skala, hvorefter gennemsnittet efter den nye skala er beregnet.
I figuren side 125 illustrerer hver prik et eksamensbevis. Eksamensresultatet efter 13-skalaen er afsat på den vandrette akse, og eksamensresultatet efter den nye skala er afsat på den lodrette akse. Det fremgår, at elever, der har bestået eksamen efter 13-skalaen, også består eksamen efter den nye skala og omvendt, hvilket tyder på, at valget af de ikke-beståede karakterer –3 og 0 er rimeligt. Tabellen nedenfor viser fordelingen af de enkeltkarakterer, der indgår i de undersøgte eksamensbeviser – i alt 180.738 karakterer.
Det fremgår, at andelen af karakteren 7 er væsentligt større end forventet i forhold til ECTS-skalaen. Forklaringen herpå skal uden tvivl findes i den meget forskellige konsensus fra fag til fag i brugen af 13-skalaen. Kronologisk fortegnelse over betænkninger 2003 1426 Frist- og forældelsesregler på skatte- og afgiftsområdet
2004 1433 Betænkning om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af byggematerialer
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |