![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forord
Undervisningsministeriets forord
Undervisningsministeriets forordEn nærmest eksplosiv vidensproduktion og omfattende forandringer i kultur og samfund sætter vore uddannelser, fagene og fagligheden under pres og gør det mere end nogensinde påkrævet at forlade en traditionel pensumtænkning og anlægge nye vinkler på undervisningens mål og indhold og på evaluerings- og prøveformer. Som led i denne proces har Uddannelsesstyrelsen nedsat og finansieret analyse- og arbejdsgrupper i udvalgte fag og fagområder. I oktober 2002 udgav Undervisningsministeriet rapporten fra den første af disse grupper, Kompetencer og Matematiklæring, og i februar i år er rapporterne fra arbejdsgruppen om fremtidens danskfag udkommet. Nærværende publikation, Fremtidens sprogfag - vinduer mod en større verden er udarbejdet af den arbejdsgruppe, som Uddannelsesstyrelse nedsatte for moderne fremmedsprog. Gruppen, der har haft Per Øhrgaard og Peter Harder, begge professorer ved Københavns Universitet, som formænd, fremlægger med denne rapport sine anbefalinger for undervisning og kompetenceudvikling i fremmedsprog og for udvikling af sprogfagene på alle niveauer i uddannelsessystemet. Ansvaret for rapportens indhold og anbefalinger ligger fuldt ud hos arbejdsgruppen. Uddannelsesstyrelsen vil gerne rette en stor tak til gruppens medlemmer for gennemførelse af dette meget omfattende projekt, der forventes at sætte et betydeligt præg på udviklingen i sprogfagene, men også bredere på den faglige tænkning i andre fagområder. Det kan varmt anbefales, at alle med interesse for undervisning i fremmedsprog - eller faglighed på andre fagområder - lader sig inspirere af publikationen. Det gælder ikke mindst lærere på alle niveauer, lærebogsforfattere og tilrettelæggere af efteruddannelse. Også Uddannelsesstyrelsen vil i arbejdet med fornyelse af såvel sprogfag som andre fag lægge vægt på at nyttiggøre de spændende ideer og perspektiver i rapporten. Der er adgang til samtlige materialer fra arbejdsgruppens oprindelige websted - og fra de tre øvrige arbejdsgruppers - via www.nyfaglighed.emu.dk . Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen. Jarl Damgaard Arbejdsgruppens forordUndervisningsministeriet nedsatte i foråret 2002 en arbejdsgruppe vedr. kernekompetencer i fremmedsprog, svarende til tidligere nedsatte grupper vedr. matematik og dansk og en senere nedsat gruppe vedr. de naturvidenskabelige fag. Arbejdsgruppens kommissorium fremgår af appendix 1. Arbejdsgruppens formandskab har bestået af Peter Harder og Per Øhrgaard, sekretær har været Birgit Hüttmann. Medlemmerne har i øvrigt i alfabetisk orden været Lars Damkjær, Birte Hasner, Grete Trudsø Johansen, Anne Knudsen, Chresten Kruchov og som kontaktperson til Undervisningsministeriet Jørgen Balling Rasmussen.Arbejdsgruppen har holdt 10 møder og i øvrigt korresponderet livligt. Den har derudover afholdt 3 konferencer med deltagelse af en større kreds af fremmedsprogsfolk samt gæstetalere, og den har nedsat undergrupper inden for de forskellige sprog for dels at holde en stadig kontakt til baglandet, dels øge detaljeringsgraden i de givne anbefalinger. Navne på deltagerne i undergrupperne er vedlagt denne rapport som appendix 2. Endelig har arbejdsgruppen oprettet et websted (www.fremtidenssprogfag.u-net.dk), som har stået til fri receptiv og produktiv afbenyttelse. På webstedet finder man undergruppernes rapporter og oversigt - med navne - over konferencerne m.m. Der henvises til webstedet undervejs i denne rapport. Arbejdsgruppens formandskab har holdt 3 møder med formændene for de andre ovenfor nævnte arbejdsgrupper og her konstateret betydelig overensstemmelse i grundlæggende præmisser og synspunkter. Den følgende rapport med anbefalinger fremsendes af en enig arbejdsgruppe.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |