 |
 |
Appendices
Appendix 1
Kommissorium for arbejdsgruppe i moderne fremmedsprog
Den traditionelle faglighed er under pres: Der skabes ny viden i et
stadig hurtigere tempo, og perspektiver og vilkår for undervisningen
ændres i kraft af bl.a. informationsteknologi, globalisering og de løbende
og hastige forandringer, der i øvrigt sker i uddannelsessystemets omgivelser.
Set på denne baggrund er det en vigtig ambition for Uddannelsesstyrelsen
at sikre en systematisk gennemtænkning af det centrale indhold i vore
uddannelser og fag, af centrale kundskabs- og færdighedsområder og kernefaglighed
samt at få afgrænset de kompetencer uddannelsessystemet skal udvikle.
Arbejdet hermed er påbegyndt med nedsættelse af en arbejdsgruppe vedrørende
matematikfaget og matematikundervisningen på alle niveauer i uddannelsessystemet
samt med nedsættelse af en tilsvarende gruppe for danskfaget.
På denne baggrund nedsætter Uddannelsesstyrelsen en arbejdsgruppe,
der skal udarbejde en redegørelse med anbefalinger for udvikling af
undervisning og indhold - kernefaglighed og kompetencer - i de moderne
fremmedsprog afgrænset til fagene engelsk, fransk, italiensk, spansk,
tysk og russisk. Øvrige fag, herunder latin, inddrages i den udstrækning,
gruppen finder det påkrævet ud fra de perspektiver, der vedrører de
nævnte fag eller af hensyn til belysning af generelle problemstillinger
vedrørende moderne fremmedsprog. Blandt perspektiverne for gruppens
arbejde indgår vanskelighederne med at sikre tilstrækkelig tilgang til
uddannelser i de store sprogfag
Gruppen anmodes om at belyse og besvare følgende spørgsmål:
- Hvilke problemstillinger og præmisser bør der lægges vægt på ved
afgrænsning af kernestoffet i de moderne fremmedsprog og de kompetencer,
de skal bidrage til opbygning af på de respektive trin i uddannelsessystemet?
- Hvilke samfundsmæssige krav og forventninger er der til de moderne
fremmedsprog i fremtiden?
- Hvilke fremmedsproglige kompetencer og hvilken kernefaglighed i
fremmedsprogene skal sikres i de forskellige uddannelsesformer på
de forskellige stadier af uddannelsessystemet?
- Hvordan kan man mest hensigtsmæssigt evaluere de ønskede kompetencer
og graden af målopfyldelse for fremmedsprogene?
- Hvordan sikres, for både eleven og faget en hensigtsmæssig graduering
og progression i fremmedsprogsundervisningen, således at der sikres
sammenhæng gennem hele uddannelsessystemet samtidig med, at man får
klare forskelle i profil mellem de enkelte dele af systemet?
- Hvordan er fremmedsprogenes relationer til andre fag vurderet ud
fra gruppens forslag til afgrænsning af kernestof og kompetencer (jf.
pkt. 3)? Blandt de punkter, som ønskes belyst, er samspil mellem fagene,
gensidig støtte og afhængighed samt spørgsmål vedr. evt. tilgrænsende
eller overlappende kompetence- og stofområder.
- Hvordan bør fremtidens universitetsuddannelser i fremmedsprog være
struktureret?
- Hvilke faglige og pædagogiske kompetencer skal en moderne fremmedsprogslærer
være i besiddelse af?
- Hvordan ser fremtidens undervisningsmaterialer til fremmedsprogene
ud i de forskellige uddannelsesformer?
- På hvilke af fremmedsprogenes områder (indhold, pædagogik, samspil
med andre fag, undervisningsmaterialer, evaluerings- og eksamensformer
mv.) er der i særlig grad behov for fornyelse, set i forhold til de
kvalifikationer og kompetencer fagene i fremtiden skal bidrage til
opbygning af?
- Hvordan sikrer man, at der sker en løbende udvikling af fremmedsprogene
og fremmedsprogsundervisningen i fremtiden?
- Hvilke forslag vil gruppen stille for at få dens ideer omsat til
virkelighed, og hvilken strategi anbefaler gruppen for det videre
arbejde med kernefaglighed og kompetencer i fagene?
Arbejdsgruppens rapport skal foreligge for Uddannelsesstyrelsen ved
udgangen af marts 2003.
Arbejdsgruppens sammensætning:
Per Øhrgaard, Københavns Universitet (formand)
Peter Harder, Københavns Universitet (formand)
Anne Knudsen, Weekendavisen
Lars Damkjær, Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
Birte Hasner, Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
Chresten Kruchov, CVU København Nordsjælland
Grete Trudsø Johansen, Fredericia-Middelfart Handelsskole
Birgit Hüttmann, Københavns Universitet, Institut for Tysk og Nederlandsk
(sekretær for gruppen)
Appendix 2
Undergrupper
ENGELSK:
- Anne-Marie Schæffer, Karsten Sielemann, Kirsten Graversen, Elsebeth
Gabel Austin, Gitte Vest Barkholt, Bodil Ulrich, Poul Otto Mortensen
TYSK:
- Britta Skov, Henrik Borg Jensen, Laila Læsøe, Kirsten Lundgaard
Nielsen, Birgit Kastberg, Hanne Margrete Straarup, Steen W. Pedersen
FRANSK:
- Eva Kambskard, Ulla Gjedde Palmgren, Bettina Brandt-Nilsson, Hanne
Leth Andersen, Lars Damkjær
SPANSK:
- Birgit Christiansen, Jan Damskier, Lene Kirk Sørensen
RUSSISK:
- Henrik Lærkes, Kirsten Holm Hansen, Asger Rubech Rasmussen
LATIN:
- Søren Hindsholm, Stig Martin Møller, Jacob Isager
ITALIENSK:
- Ulla Bryanne, Sanne Knudsen.
Baggrundsgruppen
Hans Lauge Hansen, Lars P. Poulsen-Hansen, Karen Sonne Jakobsen, Hanne
Leth Andersen, Michael Svendsen Pedersen, Søren Hindsholm, Lisanne Wilken,
Lise Aaen, Niels Iversen, Ingrid Stuart Nielsen, Flemming Nygaard, Claus
Seiden, Teresa Cadierno, Christiane Hach.
Denne side indgår
i publikationen "Fremtidens sprogfag - vinduer mod en større verden"
som kapitel 9 af 9
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |