Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Appendices


 

 

 

Appendix 1

Kommissorium for arbejdsgruppe i moderne fremmedsprog

Den traditionelle faglighed er under pres: Der skabes ny viden i et stadig hurtigere tempo, og perspektiver og vilkår for undervisningen ændres i kraft af bl.a. informationsteknologi, globalisering og de løbende og hastige forandringer, der i øvrigt sker i uddannelsessystemets omgivelser.

Set på denne baggrund er det en vigtig ambition for Uddannelsesstyrelsen at sikre en systematisk gennemtænkning af det centrale indhold i vore uddannelser og fag, af centrale kundskabs- og færdighedsområder og kernefaglighed samt at få afgrænset de kompetencer uddannelsessystemet skal udvikle. Arbejdet hermed er påbegyndt med nedsættelse af en arbejdsgruppe vedrørende matematikfaget og matematikundervisningen på alle niveauer i uddannelsessystemet samt med nedsættelse af en tilsvarende gruppe for danskfaget.

På denne baggrund nedsætter Uddannelsesstyrelsen en arbejdsgruppe, der skal udarbejde en redegørelse med anbefalinger for udvikling af undervisning og indhold - kernefaglighed og kompetencer - i de moderne fremmedsprog afgrænset til fagene engelsk, fransk, italiensk, spansk, tysk og russisk. Øvrige fag, herunder latin, inddrages i den udstrækning, gruppen finder det påkrævet ud fra de perspektiver, der vedrører de nævnte fag eller af hensyn til belysning af generelle problemstillinger vedrørende moderne fremmedsprog. Blandt perspektiverne for gruppens arbejde indgår vanskelighederne med at sikre tilstrækkelig tilgang til uddannelser i de store sprogfag

Gruppen anmodes om at belyse og besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvilke problemstillinger og præmisser bør der lægges vægt på ved afgrænsning af kernestoffet i de moderne fremmedsprog og de kompetencer, de skal bidrage til opbygning af på de respektive trin i uddannelsessystemet?
  2. Hvilke samfundsmæssige krav og forventninger er der til de moderne fremmedsprog i fremtiden?
  3. Hvilke fremmedsproglige kompetencer og hvilken kernefaglighed i fremmedsprogene skal sikres i de forskellige uddannelsesformer på de forskellige stadier af uddannelsessystemet?
  4. Hvordan kan man mest hensigtsmæssigt evaluere de ønskede kompetencer og graden af målopfyldelse for fremmedsprogene?
  5. Hvordan sikres, for både eleven og faget en hensigtsmæssig graduering og progression i fremmedsprogsundervisningen, således at der sikres sammenhæng gennem hele uddannelsessystemet samtidig med, at man får klare forskelle i profil mellem de enkelte dele af systemet?
  6. Hvordan er fremmedsprogenes relationer til andre fag vurderet ud fra gruppens forslag til afgrænsning af kernestof og kompetencer (jf. pkt. 3)? Blandt de punkter, som ønskes belyst, er samspil mellem fagene, gensidig støtte og afhængighed samt spørgsmål vedr. evt. tilgrænsende eller overlappende kompetence- og stofområder.
  7. Hvordan bør fremtidens universitetsuddannelser i fremmedsprog være struktureret?
  8. Hvilke faglige og pædagogiske kompetencer skal en moderne fremmedsprogslærer være i besiddelse af?
  9. Hvordan ser fremtidens undervisningsmaterialer til fremmedsprogene ud i de forskellige uddannelsesformer?
  10. På hvilke af fremmedsprogenes områder (indhold, pædagogik, samspil med andre fag, undervisningsmaterialer, evaluerings- og eksamensformer mv.) er der i særlig grad behov for fornyelse, set i forhold til de kvalifikationer og kompetencer fagene i fremtiden skal bidrage til opbygning af?
  11. Hvordan sikrer man, at der sker en løbende udvikling af fremmedsprogene og fremmedsprogsundervisningen i fremtiden?
  12. Hvilke forslag vil gruppen stille for at få dens ideer omsat til virkelighed, og hvilken strategi anbefaler gruppen for det videre arbejde med kernefaglighed og kompetencer i fagene?

Arbejdsgruppens rapport skal foreligge for Uddannelsesstyrelsen ved udgangen af marts 2003.

Arbejdsgruppens sammensætning:
Per Øhrgaard, Københavns Universitet (formand)
Peter Harder, Københavns Universitet (formand)
Anne Knudsen, Weekendavisen
Lars Damkjær, Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
Birte Hasner, Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen
Chresten Kruchov, CVU København Nordsjælland
Grete Trudsø Johansen, Fredericia-Middelfart Handelsskole
Birgit Hüttmann, Københavns Universitet, Institut for Tysk og Nederlandsk (sekretær for gruppen)

Appendix 2

Undergrupper

ENGELSK:

  • Anne-Marie Schæffer, Karsten Sielemann, Kirsten Graversen, Elsebeth Gabel Austin, Gitte Vest Barkholt, Bodil Ulrich, Poul Otto Mortensen

TYSK:

  • Britta Skov, Henrik Borg Jensen, Laila Læsøe, Kirsten Lundgaard Nielsen, Birgit Kastberg, Hanne Margrete Straarup, Steen W. Pedersen

FRANSK:

  • Eva Kambskard, Ulla Gjedde Palmgren, Bettina Brandt-Nilsson, Hanne Leth Andersen, Lars Damkjær

SPANSK:

  • Birgit Christiansen, Jan Damskier, Lene Kirk Sørensen

RUSSISK:

  • Henrik Lærkes, Kirsten Holm Hansen, Asger Rubech Rasmussen

LATIN:

  • Søren Hindsholm, Stig Martin Møller, Jacob Isager

ITALIENSK:

  • Ulla Bryanne, Sanne Knudsen.

Baggrundsgruppen

Hans Lauge Hansen, Lars P. Poulsen-Hansen, Karen Sonne Jakobsen, Hanne Leth Andersen, Michael Svendsen Pedersen, Søren Hindsholm, Lisanne Wilken, Lise Aaen, Niels Iversen, Ingrid Stuart Nielsen, Flemming Nygaard, Claus Seiden, Teresa Cadierno, Christiane Hach.

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens sprogfag - vinduer mod en større verden" som kapitel 9 af 9
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top