Bedre
institutioner til bedre uddannelser
Baggrund og analyse
Indhold:
Forord
1. Indledning
1.1 De overordnede institutionspolitiske målsætninger
1.2 Undervisningsministeriets hovedstyringskoncept
og institutionspolitik
2. Den kompetente institution
2.1 Institutionernes opgaver og rammebetingelser
2.2 Institutionskvalitet
3. Styringsområder og -midler
3.1 Elementer i ministeriets styringskoncept
3.2 Styring af institutionerne
3.2.1 Undervisningsministeriets selvejemodel og
taxameterfinansiering
3.2.2 Ministeriets institutionsområder
3.2.3 Økonomistyringens tilskudstyper
3.2.4 Løn- og personalepolitiske styringsinstrumenter
3.2.5 Understøtning af processer på institutionerne
3.3 Styring af institutionsstrukturer og udbudsprofiler
3.3.1 Dannelse af Centre for Videregående Uddannelse
3.3.2 Dannelse af erhvervsakademier
3.3.3 Dannelse af institutioner for erhvervsrettet
uddannelse
3.3.4 Regionalt samarbejde om udbud
3.4 Institutionernes opfyldelse af kvalitetsmål
3.4.1 Gennemsigtighed og åbenhed om resultater
3.4.2 Krav til institutionernes arbejde med kvalitetsudvikling
3.4.3 Strategisk anvendelse af tilskud
3.5 Tilsynet
4. Indsatsområder i den fremtidige institutionsstyring
4.1 Mål og principper for et resultatorienteret
styringskonceptet
4.2 Bud på indsatsområder for institutionernes
kvalitets- og udviklingsarbejde
4.3 Styrkelse af dialogen mellem ministeriet og
institutionssiden
Bilag: Undervisningsministeriets uddannelsesinstitutioner
og aktivitet
Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt
format (Word)
Publikationen er kun udgivet i elektronisk form.
Undervisningsministeriet Frederiksholms
Kanal 21 1220 København K Telefon 33 92 50 00
© Undervisningsministeriet 2003
Teksten må med kildeangivelse frit
anvendes.
|