![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 9 Om læring fra et lærlingeperspektiv
Nedenstående er baseret på analyser af en samling af alle de udtalelser, hvor lærlingene eksplicit taler om "at lære" eller "læring". 9.A Om det som lærlingene lærerLærlingene bruger ordet lære om mange forskellige ting. Ud fra en pædagogisk og uddannelsesmæssig betragtning er det relevant at gøre sig overvejelser om, i hvilken grad det, som læres, kan bruges i andre situationer end i den aktuelle læresituation29. I det følgende har jeg derfor prøvet at opdele lærlingenes udsagn om, hvad de lærer, i tre grader af generaliserbarhed, nemlig: Skema II-1:
|
Elektrikerlærling | Første gang, man kommer ud på
f.eks. en byggeplads, jamen, så er det sådan lidt med, at murerne råber noget efter en,
og malerne råber noget efter en, og
det er da første gang man lige møder det, og
der bliver man da lidt chokeret. Man går ikke lige hen og råber noget igen, hvis det er
første dag, man er der. Men så næste gang: Nå, din dumme murer!
eller et eller
andet. Men det er så igen, at man er lidt genert de første par måneder, man er der. Gruppeinterview 5 |
Set i dette perspektiv er der altså grund til for såvel lærling, virksomhed og skole at
fokusere på det situationsspecifikke aspekt af læringen i den første periode. Det er
måske en af grundene til, at starten af lærlingeperioden ofte er meget lidt fagligt
orienteret og i højere grad er en "socialiseringsproces".
At den kontekstspecifikke læring ikke opfattes i skolesammenhængen hænger dels sammen med, at skolesituationen opleves som kendt af lærlingene, og dels at det i høj grad er lærlingene selv, som er med til at definere normer i skoleperioderne.
I uddannelsesmæssig sammenhæng er den fagspecifikke læring den, som der traditionelt fokuseres på. Lærlingene beskriver følgende områder som væsentlige læringsområder:
I de følgende tre afsnit beskrives disse tre læringsområder mere nuanceret i tre skemaer og nogle korte kommentarer til disse. I skemaerne gives konkrete eksempler på de forskellige læringsområder og på, hvor lærlingene oplever, at de lærer de forskellige ting.
Materialer, værktøj og redskaber
Skema II-2:
Fagspecifikke læringsområder 1 - materialer, værktøj og redskaber
Eksempler | Kontekst-relatering - hvor det læres | |
Materialelære | "At lære (om) ventiler, IHC, træ, gearkasse, lysrør", "at lære om strøm/træ" | Læres både i skole- og virksomhedskontekst. Den dybereliggende forståelse af materialer tilegnes i skolekontekst, mens håndteringen af materialer primært læres i virksomhedskontekst |
Værktøjs- og redskabshåndtering | "Lære at bruge en drejebænk, fræser,
hammer, sav, maskiner, auto-cad." "Lære at lave
nøgleskemaer", |
Læres både på skole og i praktik virksomhed. En del værktøj og redskaber bruges næsten kun i den ene kontekst (Eksempler på skole: Tegninger. Eksempler i virksomhed: Dyrt og avanceret elektronisk udstyr) |
Kropslige færdigheder knyttet til værktøjsbrug | "Lære at save/slå søm i, fræse, dreje, svejse" | De kropslige færdigheder tilegnes i virksomhedskonteksten, hvor tingene gøres mange gange og på mange forskellige måder. Disse færdigheder kan bruges, når lærlingene kommer tilbage til skolekon teksten. Enkelte grundlæggende færdigheder, som er centrale for fagudøvelsen (eksempelvis svejs ning for smedene), læres dog i høj grad på skolen, hvor der gives tid til og vejledning i den korrekte udførelse |
For ovenstående tre læringsområder gælder det, at der på skolen fokuseres på almene
principper og basale forhold, mens de mere specielle områder læres i virksomheden.
Lærlinge i meget specialiserede virksomheder oplever derfor ofte, at den fagspecifikke
læring fra skoleperioderne er irrelevant for arbejdet i virksomheden. Langt de fleste
lærlinge giver dog udtryk for, at den del af læringen er væsentlig og nyttig for dem.
Mange lærlinge giver endvidere udtryk for, at der er nogle mindre grundlæggende
områder, som de også gerne ville lære på skolen, eksempelvis svejsning for mekanikerne
og træarbejde for låsesmede (som ofte arbejder med træ). I forbindelse med
materialelære og værktøjsbrug oplever lærlingene nogen gange (afhængig af, hvor meget
skolerne er up-to-date med den nyeste teknologi) at kunne bidrage i virksomheden med
kendskab til nye materialer og udstyr, som endnu ikke bruges i virksomhederne.
Arbejdsprocesser, -metoder og -procedurer
Skema II-3:
Fagspecifikke læringsområder 2 - arbejdsprocesser, metoder og -procedurer
Eksempler | Kontekst-relatering - hvor det læres | |
Arbejdsprocesser | "Lære at sætte en kontakt op", "Lære at rillefræse", "lære at montere" |
Læres primært i virksomhedskon teksten, men også i skolekonteksten. |
Metoder til opgave- og problemløsning | "Lære at dimensionere", "lære
strategier til fejlfinding og problemløsning (rækkefølge i arbejdsproces), "at lære små fif og fiduser", "lære måder at gøre tingene på (metoder)" |
På skolen læres tingene "efter bogen", mens der mange gange i virksomhedskonteksten er "fif, fiduser og tricks", hvor tingene gøres på andre måder. |
Informationssøgning | "At lære, hvor man kan slå op", hvordan man kan hente viden til løsning af opgaver (bøger/ lovgivning/ personer mv.) | Informationssøgning foregår meget forskelligt i de to kontekster. I skolekonteksten udgør bøger, reg ler, opslagsværker, Internet, informationsblade m.m. en væsentlig informationsressource, hvor information i virksomhedskonteksten næsten udelukkende hentes hos andre personer. |
Det er karakteristisk for denne type læring, at medeleverne i skolekonteksten er en
væsentlig læringsressource. Lærlingene giver udtryk for, at de lærer meget af hinanden
ved at gå rundt og se, hvordan de andre lærlinge gør, og ved at udveksle erfaringer fra
forskellige arbejdsopgaver. Flere gange i løbet af gruppeinterviewene begyndte
lærlingene spontant at udveksle sådanne praksiserfaringer som led i samtalen.
Mental viden og forståelse
Skema II-4:
Fagspecifikke læringsområder 3 - mental viden og forståelse
Eksempler | Kontekstrelatering - hvor det læres | |
Forståelse | "Lære at forstå, hvorfor man gør sådan" | Den dybere tekniske og teoretiske forståelse opnås næsten udelukken de i skolekonteksten, mens for ståelsen, som der arbejdes ud fra i virksomhedskonteksten, opleves som mere pragmatisk |
Regler og lovgivning | "Lære forskellige ting om standarder, love og bekendtgørelser, der skal overholdes" | Regler læres eksplicit i skolekon tekst, men bruges også ofte i virksomhedskonteksten, uden at lærlingene er klar over, hvilke regler de følger. De præsenteres blot som "sådan skal det gøres" af svende eller mester |
Ovenstående områder læres primært på skolen med henblik på at blive brugt i
virksomheden. Det er oftest en slags læring, hvor det i højere grad er mentale
færdigheder som at forstå, huske og kunne genkalde sig viden, som er nødvendige i
forbindelse med denne type læring:
Tekn. designer- lærling | Man lærer på skolen, hvor man skal
slå op for at finde tingene, men når man er ude i firmaet, så får man det at vide. Og
så er der nogle bestemte ting, der hænger fast - det, man skal bruge igen og igen,
sørger man for at få sat fast oppe i hjernen, og så kan man bare hive dem frem efter
behov. Gruppeinterview 7 |
Udover de situationsorienterede og de fagorienterede læringsområder, oplever lærlingene også, at de lærer nogle mere personlige ting, som de også bruger i andre situationer end de arbejdsmæssige. Lærlingene nævner blandt andet følgende ting:
Skema II-5:
Eksempler på generel eller personlig læring
Lærlingeudsagn om det personlige læringsniveau |
"Lære at strukturere og planlægge sin dag" |
"Lære at kunne begå sig" |
"At lære, at det er ens ansvar, at man lærer noget", "At lære at ville lære" |
"At lære punktlighed/tålmodighed" |
"At lære at tage ansvar" |
"Lære at stå på egne ben" |
"At lære kundepleje" |
"At lære, at man skal lave noget for at få sine penge". |
Disse læringsaspekter flyder sammen med nogle forandringsprocesser, som lærlingene
betegner som "at blive mere moden" mv., som vil blive behandlet senere (i afsnit
11).
Ud fra et traditionelt uddannelsesperspektiv er det især den faglige læring, der har været fokuseret på, men også den personlige læringsdimension og den situationsspecifikke læringsdimension opleves som væsentlig af lærlingene. Fra et uddannelsespolitisk perspektiv er det væsentligt at kunne afklare mere personlige læreprocesser, som også har værdi i forhold til at kunne indgå i andre fagområder (eksempelvis i forhold til vurdering af kompetencer i forbindelse med uddannelsesskift, merit mv.).
Den situationsspecifikke læring er for lærlingene væsentlig for at kunne fungere i det sociale og faglige fællesskab. Behersker man ikke den kommunikationsform og de daglige rutiner som eksisterer i oplæringsvirksomheden, er følelsen af trivsel og af at høre til på arbejdspladsen svag. Som det er beskrevet tidligere, er det "at høre til" og "være en del af " væsentlig for oplæringen. Fra et uddannelsespolitisk perspektiv kan der derfor være grund til at være mere opmærksom på den situationsspecifikke læringsdimension, da denne formodes at spille en væsentlig rolle for lærlingens trivsel og faglige udbytte og for eventuel opsigelse af uddannelseskontrakter og frafald fra uddannelsen.
9.B Om måderne lærlinge lærer påLærlingene beskriver i interviewene mange forskellige måder at lære på. Nogle af disse er velkendte fra skolesituationer, mens andre læremåder i højere grad er knyttet til deltagelsen i arbejdsfællesskaber31. I dette afsnit vil jeg beskrive nogle af de læreaktiviteter og læremåder, som lærlingene oplever som væsentlige, og diskutere, hvordan forskellige måder at lære på i virksomheder og på skole kombineres. Et væsentligt aspekt i den forbindelse er også at beskrive, hvordan lærlingene bedst lærer, altså at diskutere om lærlingene som gruppe betragtet kan siges at have en særlig "lærestil32". Lad os først se på, hvilke aktiviteter lærlingene beskriver som nogle, de lærer noget af. Udtalelserne er grupperet under fem forskellige overskrifter:
Skema II-6:
Forskellige læreaktiviteter i erhvervsuddannelserne
Læreaktivitet | Lærlingeudtalelser om læremåde |
Opgaveløsning | "Lære ved at gå og rode med
det/rode med ting" "Lære ved erfaring" "Lære ved at stå i lort til halsen" "At lære ved at bruge sine egne hænder" "At lære ved at arbejde selvstændigt" "At lære ved, at man selv skal lave mange af tingene" "At lære ved prøv-og-fejlmetoden" |
Demonstration | "At lære ved at få lov til at
kigge på" "Lære af, at der er en, der står med hænderne nede i lortet og viser dig" |
Forklaring | "At lære ved at få forklaret" |
Imitation | "At gøre som svenden gør" "At lære hans måde at tænke på" |
Refleksion | "At lære ved at tænke over det
selv" "At lære ved at få noget, som man har svært ved at forholde sig til" |
Dialog | "At lære ved at tale om, hvad man har lavet" |
Tilbagemelding | "At lære ved at få tilbagemelding på det, du har lavet" |
Der er store forskelle på, hvilke af disse læreaktiviteter som dominerer i henholdsvis
skole og virksomhed, og på, hvordan lærlingene forholder sig til de forskellige
læreaktiviteter. Dette vil blive uddybet i det følgende.
Det er karakteristisk for deltagelsen i virksomhederne, at de fleste læresituationer starter med opgaveløsning. Hvorvidt det efterfølges af en anden læreaktivitet, er i meget høj grad op til lærlingen selv. Beder lærlingen om hjælp, eller forsøger han i højere grad at løse eventuelle problemer på egen hånd (herunder gennem egen refleksion)? Hvis lærlingen beder om hjælp, følges som regel op med enten forklaring eller demonstration. Enkelte svende, som beskrives som særlige opmærksomme på lærlingens oplæring, starter til tider med at give forklaring eller demonstration, før lærlingen sættes til på egen hånd at løse opgaven. Men ofte er det op til lærlingen selv at tage initiativ til supplerende læreaktiviteter. Lærlingen har altså selv en høj grad af indflydelse på læreforløbene i virksomheden. Det betyder, at de mest uselvstændige og usikre lærlinge, som ikke beder om hjælp, ofte lades i stikken.
På skolen er der næsten ingen læreforløb, som starter med opgaveløsning, men i mange forløb indgår opgaveløsning som en aktivitet sidst i et læringsforløb (oftest efter forklaring) og efterfølges tit af tilbagemelding.
Generelt giver lærlingene udtryk for, at den konkrete og praktiske opgaveløsning skal være med i et læreforløb, for at de lærer noget:
Finmekaniker- lærling | Du lærer mest ved selv at bruge
dine egne hænder - du lærer ikke ved at bruge dine øjne, vel. Gruppeinterview 6 |
Finmekaniker- lærling | Når man vælger denne her uddannelse, så er det noget med, at man skal have fat i værktøjet, fat i stumperne - learning by doing, simpelthen. |
Mekanikerlærling | Det er også derfor, at man bliver
mekaniker - det er ikke for at sidde og kigge i bogen hele tiden, det er for at komme ud
og skrue på nogle biler og lave nogle ting og sager. Gruppeinterview 6 |
Lærlingene beskriver det som en vigtig læremetode i virksomheden at få "vist hvordan", tingene skal gøres:
Interviewer | Kan I prøve at beskrive, hvordan en svend helst skal være, for at man lærer meget? Eller hvordan en svend ikke skal være? |
Elektrikerlærling | Hvis det er noget, man skal prøve
første gang, så er det helt sikkert, at så er det godt at se, hvordan man gør det den
første gang. Hvis det er noget, man skal gøre flere gange, og så bagefter, jamen så
klør man bare på derudaf og prøver det selv, og hvis der så er noget, så kan man lige
spørge. Eller at han bare lige viser hurtigt, at sådan skal det gøres og
så kan
man så selv prøve at bikse med det. Gruppeinterview 5 |
Mange lærlinge giver udtryk for, at demonstration er en af de mest lærerige aktiviteter
i virksomheden. Dette hænger sandsynligvis sammen med, at en stor del af det, som skal
læres, er færdigheder, som ikke kan formidles sprogligt. På skolen er det modsat - her
fokuseres på de faglige ting, som kan formidles sprogligt.
En god oplæringsperson i virksomheden behøver således ikke at være god til at forklare, da forklaringer ikke er en af de bærende læringsaktiviteter i virksomheden. I skolen bruges denne læringsaktivitet imidlertid ofte og tit som introducerende aktivitet i læreforløb. Den faglighed, som formidles af skolerne, er i højere grad sprogligt medieret og lader sig sjældent formidle gennem praktisk demonstration. Mange lærlinge tager imidlertid afstand fra denne læreaktivitet, når den står alene, jf. følgende to citater:
Finmekaniker- lærling | Det har måske også noget med selve
læremetoden at gøre - på skolen er det meget med, at man får tingene at vide, og hvis
man er lidt heldig, får man lov til at prøve denne her ting en enkelt gang. Og det
hænger bare ikke fast hos sådan nogen som os. Der skal du sgu stå i lort til halsen. Og
måske også få lavet noget rigtigt rod en gang imellem. Gruppeinterview 6 |
Tømrerlærling | Det er også det, at man vil ikke
kun høre det, man vil også gerne se det. Det er ligesom det, man lærer mest af - at der
er en, der står med hænderne nede i lortet og viser dig, hvordan det skal gøres. Gruppeinterview 6 |
De to citater kan ses som et udtryk for, at forklaring fungerer bedst for lærlingene i
forbindelse med enten demonstration eller opgaveløsning.
Selvom de fleste lærlinge forholder sig kritisk til forklaring som selvstændig læringsaktivitet, giver de samtidig udtryk for, at de bedre husker det, de lærer, hvis forklaring indgår i læreforløb med andre læreaktiviteter:
Elektrikerlærling | Altså når vi lærer det i skolen,
fordi de går sådan i dybden med det, så hænger det bedre fast, end hvis vi bare får
at vide, at sådan er det. Gruppeinterview 1 |
At få at vide, at "sådan er det" eller "sådan skal det gøres"
er vendinger, som går igen mange gange i lærlingenes beskrivelser af oplæringen i
virksomhederne og kan ses som en måde at affærdige mere udførlige forklaringer som dem,
de får på skolen.
De to næste læringsaktiviteter, efterligning og refleksion, er karakteriseret ved, at det er individuelle aktiviteter, som lærlingene selv kan bruge, og bruger, i mange forskellige situationer. Efterligning kan ske på flere niveauer. Dels i det konkrete arbejde, hvor arbejdsmetoder, fif, mv. kopieres fra svendene. Denne form for efterligning er efter lærlingenes udsagn meget udbredt og indgår som en naturlig opfølgning på læringsaktiviteter, hvor lærlingen "får vist" noget, men også på grundlag af en mere uformel iagttagelse af svendene i forbindelse med deres daglige arbejde.
Smedelærling 1 | I virksomheden er det jo så igen det, at man gør det, som svenden nu gør. Men henne på skolen er det jo noget med, at de der [lærlinge fra] 14-15 virksomheder er samlet på et sted, og man kan gå rundt og se på hver virksomhed , hvordan de gør det. |
Smedelærling 2 | For alle gør jo, som svendene gør
på deres sted. Gruppeinterview 7 |
Citatet viser samtidigt, at efterligning ikke kun bruges som læringsaktivitet i forhold
til svendene, men også i forhold til de andre lærlinge.
En anden form for efterligning handler om mere overordnet at sætte sig selv i den andens sted, at forsøge at kopiere den andens måde at tænke på, væremåde eller andet (identifikation). Tankegangen er her: Hvis svenden nu var i mit sted, hvordan ville han så tænke og gøre?
Mekaniker- lærling | Når man først lærer hans måde at
tænke på, så virker det fandeme. Gruppeinterview 6 |
Oplæringspersonen fungerer ved denne type efterligning som et forbillede eller et ideal
for lærlingen, som lærlingen afprøver. Graden af efterligning kan gå fra udelukkende
at handle om måder at løse opgaver på til en mere omfattende identifikation med
oplæringspersonens måde at være på.
Lærer | Når lærlingene er på skole, så får de nogle idealer på skolen, måske i forhold til nogle lærere, men der er heller ingen tvivl om, at de får nogle idealer ved at komme ud til mestre og svende - og se nogle idealer der. ( ) |
Lærer | Et ideal er jo - som du snakker om -
hvordan kan jeg få mit liv til at forme sig? Kan jeg ende ligesom mester eller svendene,
der har et samfundsliv, som de ser op til? Det er det, de gerne vil nå til. Jamen, det er
den måde, de får idealer på også. Ligesom de har det i sportsverdenen. Gruppeinterview 8 |
En anden type læringsaktivitet, som lærlingene benytter i mange forskellige situationer, er den selvstændige refleksion - det at tænke over tingene - og prøve selv at tænke sig frem til løsninger på arbejdsopgaver, problemer eller spørgsmål:
Elektrikerlærling | Et eller andet sted tror jeg, at man
lærer mere ved at tænke selv, hvis man kan sige det sådan, fremfor at man bare ser en,
der står og laver det. Okay, det er også godt nok at se en, der laver det, så man ved
til næste gang, hvordan man skal gøre, ikke, men hvis der nu opstår et problem, så
står man selv med det og skal løse det. Gruppeinterview 5 |
Lærlingene beskriver, at denne læringsaktivitet ofte finder sted, når den er
"støttet" eller bliver sat i gang af en lærer eller en svend. Det er en metode
til problemløsning, som lærlingene i starten af deres oplæring ofte ikke benytter på
egen hånd, men som de kan bruge, hvis den bliver understøttet af oplæringspersoner i de
konkrete læringssituationer33, jf. nedenstående
citat:
Mekaniker- lærling 1 | Hvis man står nede på værkstedet og spørger om et eller andet. Selvom han kunne svare på det i løbet af "du skal bare skrue der" - så stiller han et eller andet spørgsmål, så man er tvunget til lige at tænke over det: "Det kunne da godt være, at jeg lige skulle prøve at skrue der engang" - at der så skete et eller andet. Han kaster det tilbage i hovedet på en. |
Mekaniker- lærling 2 | Når man så ser det i bakspejlet, så lærer du sgu mere af det - fra den positive side. |
Mekaniker- lærling 1 | Ja, du står og bruger hjernen lige
pludselig og tænker over: Hvad nu hvis
Gruppeinterview 6 |
Refleksion som læringsaktivitet benyttes også af lærlingene som en måde at forbinde skolelæring og praksissituationer i virksomheden:
Elektrikerlærling | Der er meget med (
) at man
tænker tilbage på skolen, for det er der, du får regler og sådan nogle ting at vide. Gruppeinterview 1 |
En af de aktiviteter, som lærlingene beskriver som én, de lærer noget af, er samtale med kollegaer og lærlinge om forskellige faglige opgaver, de har stået overfor, om arbejdsmetoder og om opgaver, de har beskæftiget sig med på skolen. På dette punkt synes der at være stor forskel på omfanget af den faglige dialog på skolen og i virksomheden. På skolen er det en integreret del af det formelle undervisningsforløb at diskutere forskellige faglige ting og derigennem få en større forståelse for arbejdsmetoder, materialer, værktøj mv.:
Mekaniker- lærling | Selvom det er et simpelt
spørgsmål, og han [læreren] kunne give dig svaret i løbet af fem sekunder, så vil han
hellere stille en debat op, så vi kan sidde og snakke om det en halv time - og diskutere
det i klassen, så vi får alle med
så alle kommer ind og finder ud af, hvad fanden
det er, vi snakker om. Gruppeinterview 6 |
Også den mere uformelle dialog mellem lærlingene på skolen er meget udbredt - både på
skolen og i samværet uden for skolen:
Elektrikerlærling | Vi kan jo ikke sige andet end, selv
når vi er ude, så er det tit, når vi snakker - vi er måske ude og få en enkelt øl
eller noget så er det tit nogle opgaver, vi har haft, som har været lidt komiske eller
et eller andet, som vi sidder og snakker om, og så er der lige pludselig en... "Hov,
den havde han også været ude for
" Gruppeinterview 1 |
I virksomhederne er den faglige dialog om de arbejdsmæssige opgaver derimod meget
begrænset:
Mekaniker- lærling | Så er der også den regel [i
firmaet], at man skal give bajere, hvis man snakker om arbejde - det har vi i hvert fald,
for vi er et af de der gamle firmaer, men det er der også mange, der har - at hvis man
snakker arbejde i frokostpausen, så skal man give bajere. Så der er jo heller ikke lige
så meget at hente
Gruppeinterview 7 |
Lærlingene påpeger, at en af de væsentlige grunde til, at der ikke er samme grad af
faglig dialog i virksomhederne er, at man ikke på samme måde som på skolen har nogle
fælles erfaringer at referere til:
Tekn.designer- lærling | Når man holder pause på skolen
alligevel, jamen, så taler man om den undervisning og det man har gennemgået. Det gør
du altså ikke ude i virksomheden, for der sidder du med dine egne ting, og de andre
sidder med deres egne ting, og man kan ikke
nogle gange er der selvfølgelig nogle
ting, man kan drage paralleller imellem, men her [på skolen] - alt det vi lærer, lærer
vi jo sammen. Så man kan få uddybet det og talt om det. Gruppeinterview 7 |
En læringsaktivitet, som kort skal nævnes, er tilbagemelding (feedback). Lærlingene taler ikke ret meget om tilbagemelding i forbindelse med snak om, hvad der gør, at de lærer noget. En enkelt lærling taler dog om, at tilbagemelding også har en læringsmæssig funktion i forhold til den faglige udførelse af opgaver:
Mekaniker- lærling | Det er så det, jeg godt kan lide ved skolen - det kan godt være, at de smider ens lort ud bagefter, men i det mindste så får man da en eller anden tilbagemelding på det. ( ) |
Mekaniker- lærling | Det gør, at du bliver mere bevidst
om, hvad du laver. Du tænker dig grundigere om, når du skal lave nogle ting. Så næste
gang, du skal lave et projekt, så tænker du: "Hov, for resten, sidste projekt
glemte jeg det, nu skal jeg lige huske at kigge efter de der ting, så de ikke bagefter
kan komme og sige: Du glemte altså det der." Gruppeinterview 7 |
Citatet illustrerer, at tilbagemelding på lærlingenes udførelse af opgaver er en
aktivitet, der understøtter den individuelle refleksion i forbindelse med senere opgaver,
og at det er en af styrkerne ved skoleopholdene. Som nævnt i del 1 (side 30) får
lærlingene dog også tilbagemelding i virksomheden, men denne tilbagemelding er på mange
måder forskellig fra den, de får på skolen. Et af kendetegnene ved tilbagemelding i
virksomheden er, at den sjældent gives eksplicit i forbindelse med udførelse af
enkeltopgaver, men snarere som mere indirekte tilbagemelding på lærlingenes generelle
måde at deltage og arbejde på. Denne type læring må derfor formodes at spille en rolle
i forhold til lærlingenes mere personlige udviklingsprocesser, jf. senere afsnit om dette
(afsnit 11).
I ovenstående er de enkelte læreaktiviteter behandlet hver for sig, men ofte oplever lærlingene, at forskellige læreaktiviteter kombineres i, hvad man kan kalde for læreforløb - eksempelvis ved at de i virksomheden får en opgave og efter at have arbejdet med den et stykke tid beder om hjælp og så får vist, hvordan de skal gøre (opgaveløsning demonstration). Lærlingene kommer i interviewene med en række bud på, hvilke læreforløb de oplever som gode og mindre gode. Det skal vi se nærmere på i det følgende.
Forklaring ® Opgaveløsning
Lærlingene taler om et læreforløb, hvor de indledningsvis får en forklaring, som skal bruges i forbindelse med senere opgaveløsning, hvilket de omtaler som at "lære noget og huske det, til man skal bruge det". Det er næsten udelukkende på skolen, at de oplever denne type læreforløb i bevægelsen fra den teoretiske undervisning i klasselokalet til de praktiske opgaver i værkstedet. Det synes at være væsentligt for de fleste lærlinge, at det tidsmæssige spænd mellem de to læringsaktiviteter er forholdsvis kort, jf. nedenstående citat:
Mekaniker- lærling | De står oppe ved tavlen for det
meste. Så får man at vide, at ventiler og skidt og lort virker sådan og sådan, og så
er der lige
så går der tre uger, og så skal man ned og bruge det på værkstedet,
og så har man glemt det hele igen. Man lærer mere ved at gå og rode med det ude på
praktikstedet - at så gør du sådan og sådan, så lærer man lidt der, og nå, så gør
man også lige sådan. Gruppeinterview 6 |
Det betyder ikke, at de ikke bryder sig om denne type læreforløb, tværtimod fremhæver
flere lærlinge det som det optimale forløb, når de er på skolen som i nedenstående
citat, hvor en tømrer beskriver det at veksle mellem tavleundervisning og
værkstedsundervisning på samme dag:
Tømrerlærling 1 | Du sidder og tegner noget og går ind og laver det - det lærer man altså af. |
Tømrerlærling 2 | Det er klart det bedste - det kan vi vist godt blive enige om alle sammen. |
Mekaniker- lærling 1 | Der ville det så også være meget bedre med vores - hvis vi fik at vide om en eller anden ventil og så gik ned og skilte den af |
Mekaniker- lærling 2 | Og så går ind og laver det, ja. |
Mekaniker- lærling 1 |
i stedet for
hvis I
sad og lavede alle tegningerne i løbet af nu ved jeg ikke, hvor lang jeres skoleperiode
er - men lavede alle tegningerne i løbet af de 2½ uge, og så bagefter skulle I ned og
lave dem alle sammen. Det duer ikke - det holder ingen steder. Gruppeinterview 6 |
Denne type læreforløb foregår også i bevægelsen mellem skole og virksomhed, hvor
lærlingene på skolen får en forklaring, som de potentielt kan bruge senere i
virksomheden:
Elektrikerlærling | Der er meget med, at man tænker
tilbage på skolen, for det er der, du får regler og sådan nogle ting at vide, som man
så kan bruge ude i virksomheden. Gruppeinterview 1 |
Flere faktorer spiller dog ind og gør, at lærlingene ofte ikke bruger forklaringerne fra
skolen i virksomheden. For det første er der det tidsmæssige aspekt: Koordineringen af
det faglige indhold på skole og i virksomhed er oftest meget ringe, og det er derfor
relativt sjældent, at lærlingene oplever at have fået en forklaring på skolen og
umiddelbart derefter få opgaver i virksomheden, hvor de kan bruge den. Et andet aspekt
(som er behandlet i del 1, side 75) handler om, at de ofte oplever, at de mere teoretiske
forklaringer fra skoleopholdene ikke bruges som grundlag for den faglige udøvelse i
virksomheden. Et tredje aspekt handler om, at det ikke er alle elever, som overhovedet
forsøger at forbinde læreaktiviteter på tværs af skole og virksomhed. Der synes at
være en tendens blandt en del lærlinge til, at de to oplæringsforløb opfattes som
adskilte og ikke forsøges forbundet. Der er tale om parallelle læreforløb snarere
end koordinerede forløb (jf. Aarkrog 1997). For det fjerde giver nogle lærlinge
udtryk for, at de ikke er særlig gode til at lære på denne måde. Blandt de
interviewede lærlinge synes det først og fremmest at være de mere teknisk-teoretisk
orienterede faggrupper (elektrikere, finmekanikere og mekanikere), hvor lærlingene
benytter denne måde at lære på. Nedenstående citat er et eksempel på en sådan
tilgang:
Elektrikerlærling | Jeg glæder mig også til at komme
i skolen og så lære om de for skellige ting. For eksempel da vi havde med motorer der,
da var det da spændende at få det gennemgået, og så var det så også dejligt at komme
i praktik bagefter... eventuelt komme ud til en motor, og hvad er det så lige, man har
lært og se, hvad man lige kan huske. Fordi, det er jo ikke lige noget, man kommer ud til
hver eneste dag eller noget som helst. Skal jeg ud til en motor, så tænker jeg, hvordan
er det lige med motorer. Man får da testet sin paratviden og set, hvad der sidder fast,
og hvad der ikke sid der fast. Gruppeinterview 1 |
Der er i interviewene flere eksempler på læreforløb, hvor de to typer læreaktiviteter
forbindes i omvendt rækkefølge (opgaveløsning forklaring), hvor lærlingen har oplevet
nogle opgaver i virksomheden eller har undret sig over nogle ting og så har fået en
forklaring på et senere skoleophold. Generelt giver lærlingene udtryk for, at de har
lettere ved at huske praktiske ting og forbinde dem med mere teoretiske forklaringer end
omvendt.
Forklaring ® Refleksion (® Opgaveløsning)
En variant af samme type læreforløb er forløb, hvor den givne forklaring ikke i sig selv er tilstrækkelig til at løse den aktuelle opgave, men hvor det er nødvendigt, at lærlingen selv foretager en refleksion for at forbinde forklaringen med opgaveløsningen. I deres beskrivelser af særligt gode lærere er det en af de ting, som kendetegner den gode lærer, at de forklarer tingene på måder, som får lærlingene til at tænke selv:
Mekaniker- lærling | Han [læreren] er sgu meget god til
at lære fra sig. I starten tænker man - som vi snakkede om før - at han er sgu da en
underlig fætter, og når man så sidder og tænker tilbage, så er det sgu egentlig nok
ham, der har lært en mest. For han får dig til at tænke selv, i stedet for at du bare
får fortalt alle tingene - det er ikke det, du lærer noget af. Det er det nemmeste, det
er klart, men det er der, hvor du får lov til at tænke selv. Når man så sidder og
tænker tilbage, så er det da ham, der har lært dig mest, når det kommer til stykket. Gruppeinterview 6 |
Elektriker- lærling 1 | Jeg synes, at Tom var rigtig god som lærer. ( .) |
Elektriker- lærling 2 | Det var en lærer, vi havde på tredje skoleperiode. |
Interviewer | Hvad var særligt ved ham? |
Elektriker- lærling 2 | Hans måde at være på over for
eleverne, og den måde han lærte os det på. Han kunne godt lige pludselig sige:
"Pas dig selv", så gik han bare fra en, så sad man der fuldstændig īlostī,
så måtte man bare selv prøve ad i stedet for. Det var ikke altid, han bare kom og
sagde: "Det skal være sådan og sådan". Jeg synes, det er svært at forklare,
men jeg synes, han gjorde det på en måde, hvor du ikke følte dig sat helt til side
eller noget, men alligevel så skulle du prøve selv og tænke selv. Gruppeinterview 1 |
Når lærlingene oplever det som positivt, at de får 'ufuldstændige' forklaringer eller
'modspørgsmål', som gør, at de bliver nødt til at tænke selv, kan det skyldes flere
ting. En af årsagerne kan være, at det understøtter en personlig udvikling og en mere
positiv selvforståelse end den, som de fleste har etableret igennem tidligere
skoleerfaringer. En anden årsag kan være, at det opleves som en væsentlig
kvalitet i virksomheden og en forventning til den færdiguddannede håndværker, at de kan
"tænke selv" og selv finde frem til måder at løse opgaver på. Får
lærlingene det hele forklaret, befinder de sig på et lavere trin af den
"deltagelsesstige34", som udgør bevægelsen
fra lærling til svend. Der er tale om en mere uselvstændig arbejdsmåde, hvor de i
højere grad styres af en svend. De oplever derfor hverken det personlige
udviklingspotentiale eller den potentielle bevægelse i retning af svendene, når
refleksionen som læringsaktivtet ikke er med i læreforløbet. Samtidig er det, som
tidligere nævnt, en af måderne til at understøtte brugen af refleksion som redskab i
løsningen af arbejdsopgaver - lærlingene lærer ikke kun om det konkrete faglige
problem, men øver sig samtidig i en måde at håndtere faglige problemer på mere
generelt.
Dette læreforløb peger på et væsentligt potentiale i samspillet mellem skole og virksomhed: Ufuldstændige forklaringer eller modspørgsmål, som tvinger lærlingene til at reflektere selvstændigt, lærer lærlingene en problemløsningsmetode, som er værdsat og brugbar i virksomhederne. Dermed støtter skoleopholdene nogle områder, som er meget vigtige for lærlingene: Deres øgede selvtillid, deres faglige identitetsudvikling og deres bevægelse op af "deltagelsesstigen".
Forklaring + Demonstration
Lærlingene oplever kun sjældent både at få forklaret og demonstreret udførelsen af en arbejdsopgave i samme læreforløb. Det skyldes først og fremmest, at det primært er lærerne, som forklarer, mens det primært er svendene, der demonstrerer. Lærlingene giver udtryk for at, at hverken lærere eller svende som regel mestrer begge dele. Mester derimod er ofte god til både det teoretiske og det praktiske, men indgår sjældent i den direkte oplæring af lærlingene. Når lærlingene oplever læreforløbet forklaring demonstration er det oftest på skolen, men der er en tendens til, at lærernes demonstration af praktisk fagudøvelse ikke altid tages for gode varer. Som nævnt i del 1, har lærlingene en oplevelse af, at lærerne ikke mestrer faget tilstrækkeligt i praksis, og derfor bruger lærlingene dem ikke i særlig høj grad som læringsressourcer på dette område. Ofte oplever de, at der i virksomheden er smartere måder at gøre tingene på, end dem lærerne benytter, og at lærerne er for ineffektive, eller at de bruger forældede metoder, materialer og udstyr.
Denne kombination af læringsaktiviteter kræver altså, fra et lærlingeperspektiv, en meget høj grad af samarbejde mellem skole og praktikvirksomhed, hvor lærernes forklaringer følges op af svendenes demonstration af arbejdsprocesser. Det er imidlertid ikke, fordi lærlingene ikke ønsker denne type læreforløb, tværtimod giver de udtryk for, at personer, som både kan forklare og demonstrere, er gode oplæringspersoner:
Finmekaniker- lærling | De svende, som er fagligt dygtige, dem der virkelig kan nogle tricks, så man står med tilbagestrøget hår og siger: Hold da op, hvor han kan! - det er dem, man også lytter efter en anden gang, det er der ingen tvivl om. |
Mekaniker- lærling | Der er så også de personer, som bare har det i munden, som er kanon til det teoretiske. Det kan de til hudløshed, fordi de har læst bogen 6 gange - så kan de det hele. Men lige så snart de kommer ud og skal skille en motor ad . |
Tømrerlærling | Ja, de ved, hvordan det skal laves, men |
Mekaniker- lærling |
så står de der med deres
hænder, for så kan de bare ikke. Det er skidesvært. Kan man begge dele - kan man både
i praktik ken, og kan man forstå det på det teoretiske plan, så er det da kanon - så
er det da bare at lære til sig, det er helt hundrede. Gruppeinterview 6 |
At denne type læreforløb opleves som positiv af lærlingene kan også ses af, at de selv
etablerer det på skolen ved at supplere lærernes forklaringer ved at gå rundt og
"se, hvordan de andre lærlinge gør" - altså ved at trække på de mere
uformelle læringsressourcer, som medeleverne udgør i kraft af deres forskelligartede
praktiksteder og oplæringserfaringer. En anden potentiel mulighed for at kombinere de to
læringsaktiviteter er til stede, når mester også tager del i den praktiske oplæring af
lærlingene, hvilket oftere er tilfældet i små virksomheder.
Demonstration ® Opgaveløsning
På skolen oplever lærlingene som sagt, at et af de mest optimale læreforløb er forklaring ® opgaveløsning. I virksomheden opleves det som mere optimalt, når de i stedet får vist, hvordan de kan gøre tingene og så efterfølgende får lov til at prøve selv:
Interviewer | Hvordan er den ideelle, den optimale situation, hvor man lærer mest, når man er i virksomheden? |
Elektrikerlærling | Jamen, det er jo nok en kombination
af det hele jo. At man er lidt ude sammen med svendene og ser, hvordan de gør det, for
ellers lærer man jo ikke måske den nemme måde at gøre det på, og så også komme ud
og prøve selv, når man så har set, at det er nemt at gøre det på den der måde, og
så selv at stå og mikle med det. Så det er en kombination af begge dele. Individuelt interview 3 |
Dette understreger, at lærlingene søger forskellige typer læringsområder de to steder.
I virksomheden er det først og fremmest de kropslige færdigheder, mens det på skolen er
de mere sprogliggjorte vidensområder, som de søger.
Demonstration ® Efterligning (® Opgaveløsning)
Ligesom der i læreforløbet forklaring opgaveløsning ofte sker en mellemliggende læreaktivitet (forklaring refleksion opgaveløsning), er der også ofte en mellemliggende læreaktivitet mellem demonstration og opgaveløsning; nemlig efterligning. Denne læreaktivitet kan (ligesom refleksionen) være mere eller mindre erkendt af lærlingene, og det er måske derfor, at den ikke så ofte beskrives direkte af lærlingene:
Finmekaniker- lærling | Dem, jeg synes var virkelig flinke
mennesker i starten, var jo dem, jeg kunne spørge om hjælp, og så lavede de det for
mig. Og så var der ham det dumme svin, som viste mig, hvordan det skulle være - og så
var jeg rigtigt glad. Så ødelagde han det igen, og så skulle jeg starte forfra
(latter). Han var jo et dumt svin, men det var jo meget pædagogisk, kan man sige, for jeg
blev sgu tvunget til at lave det selv. Så det er da klart ham, som jeg har lært mest af,
om end han var en klaphat til at forklare. Gruppeinterview 6 |
Citatet illustrerer, at det er vigtigt at skabe rammer for de mere skjulte
læreaktiviteter, og at det ofte drejer sig om at lære færdigheder, som ikke formidles
udelukkende gennem demonstration, men som også kræver, at lærlingene efterfølgende
selv efterligner og træner disse færdigheder. At kunne "gøre som svenden
gør" er altså med andre ord en væsentlig forudsætning for at kunne tilegne sig
nogle af de mere kropslige færdigheder. Dette kan tydeliggøre de læringsmæssige
potentialer i de ofte kontante meldinger i virksomhedsoplæringen, om at "I skal bare
gøre sådan og sådan". En stor del af læringen i virksomheden kræver ikke, at
lærlingene forholder sig kritisk og reflekterende til arbejdsmetoderne, tværtimod
kræver det, at de indledningsvis forholdsvis ukritisk efterligner svendene.
Det er interessant at overveje, om lærlinge har nogle læremåder, som de foretrækker fremfor andre - om de har en foretrukken lærestil. Det er vanskeligt at generalisere ud fra ovenstående analyser, men der kan umiddelbart peges på, at læreforløb skal indeholde opgaveløsning, enten før eller efter andre læreaktiviteter35. Endvidere tyder interviewene på, at de forskellige lærlinge læremæssigt har forskellige præferencer, dvs. at der måske er tale om flere forskellige typer med hver deres foretrukne lærestil. Senere i publikationen vil jeg præsentere et bud på fem forskellige retninger, som lærlingene orienterer sig imod, og give nogle bud på, om der kan tænkes nogen sammenhæng mellem disse orienteringsretninger og forskellige lærestile. Skal man sige noget generelt om, hvilke læreforløb som lærlingene foretrækker, er det følgende:
Det må betragtes som en vigtig forskningsmæssig opgave at få afklaret, om der er nogle dominerende lærestile blandt lærlingene, som grundlag for en bedre tilrettelæggelse af oplæringen såvel i virksomheden som på skolen og i forhold til tværkontekstuelle læreforløb. I den forbindelse skal man være opmærksom på to mulige årsager til læringsstil: Dels kan læringsstilen være noget, som lærlingene har med sig fra før, de starter på en erhvervsuddannelse. Lærlingenes ofte dårlige erfaringer og resultater i folkeskolen (behandles i det følgende afsnit) kan indikere, at dette er tilfældet. Dels viser forskning (eksempelvis Kolb 1984), at læringsstil også er noget, der formes på grundlag af den aktuelle udformning af en uddannelse, således at lærlingene udvikler sig i retning af en læringsstil, der matcher typen af læringsaktiviteter i uddannelsen. Lærlingenes udvikling af brugen af individuel refleksion som redskab i forbindelse med opgaveløsningen kan ses som et eksempel på dette.
De læreforløb, som er diskuteret ovenfor, er læreforløb, som lærlingene på den ene eller den anden måde har udtalt sig om. Man kan teoretisk set forestille sig mange andre læreforløb med kombinationer af de forskellige læringsaktiviteter, og i den daglige oplæring i både skole og virksomhed er der sandsynligvis mange andre læreforløb. Set ud fra ovenstående synes en af skolens styrker at være, at lærlingene her møder en kombination af flere forskellige læreaktiviteter. Til gengæld synes den læreaktivitet, som for de fleste af lærlingene opleves som den vigtigste, nemlig den praktiske opgaveløsning, at have en mindre rolle. Styrken ved oplæringen i virksomheden er den høje grad af praktisk opgaveløsning. Her synes problemet, ud fra en læringsmæssig betragtning, at være, at den ofte ikke suppleres med andre læreaktiviteter, og hvis den gør, da overvejende demonstration. Når lærlingene først og fremmest oplever, at de lærer noget gennem en kombination af praktisk opgaveløsning og flere forskellige andre læreaktiviteter, stiller det krav til en større koordinering af læreaktiviteter og -indhold i virksomhed og skole. Alternativt må virksomhederne begynde i højere grad at inddrage andre læringsaktiviteter, mens skolerne må fokusere på den praktiske opgaveløsning som det centrale omdrejningspunkt for læreforløbene.
9.C Relationernes betydning for læringSmedelærling | Dét, at man bedre kan lide folk,
gør, at man også bedre forstår, hvad de mener. Hvis de siger et eller andet, så fanger
du det med det samme. Hvis det er nogen, som du har lidt afstand til, jamen, så kan de
stå og fortælle en et eller andet i 10 minutter, og så bagefter står du stadigvæk
bare og ryster på hovedet og tænker: Jamen, hvad fanden mente han egentlig. Det der med
at have et godt forhold til folk og at kunne lide folk, det er utroligt vigtigt. Gruppeinterview 7 |
I del 1 (afsnit 4.B) blev det beskrevet, hvordan lærlingene oplevede deres forhold til
forskellige oplæringspersoner i deres uddannelse, såvel mestre, svende, lærere,
medelever/lærlinge på skolen og i virksomheden. Her skal vi se nærmere på, hvad disse
relationer betyder for lærlingene og deres læreprocesser. Generelt set giver næsten
alle lærlinge udtryk for, at de sociale relationer er meget afgørende for, om man lærer
noget, og at det også er de mere personlige aspekter af relationen, som er væsentlige.
At "man kender hinanden", at man "kan snakke om andet end det
faglige", og at man "har respekt for hinanden" tillægges af
lærlingene meget stor betydning. Ovenstående citat er meget karakteristisk for
lærlingenes udsagn om relationens betydning for deres oplæring. At kende hinanden og
have en positiv relation på det personlige plan er afgørende for, om lærlingene kan
bruge og bruger oplæringspersonerne. Man kan sige, at det "at lære at kende"
for størstedelen af lærlingene er en forudsætning for "at lære af ".
Hvorfor det er sådan, kan der være flere mulige bud på, og med afsæt i det
analyserede interviewmateriale kan der blandt andet peges på følgende forhold, som
beskrives nærmere i de følgende afsnit:
Relationen fungerer for lærlingene som en baggrund for deres opfattelse og
vurdering af kommunikationen.
Disse punkter er ikke skarpt adskilte, men er snarere forskellige perspektiver på samme fænomen i et forsøg på at belyse læringens sociale indlejring.
Relationen som fortolkningskontekst for kommunikationen
Tekn. designer- lærling | Når du har et personligt forhold
til folk, så er det meget nemmere at sætte sig ind i deres tankegang og forstå, hvad
det er, de mener, og i det hele taget at kommunikere med dem - det er det. Man har også
meget nemmere ved at respektere det, der bliver sagt, når man ved, hvor det kommer fra
Og derfor er den der med at kende hinanden lidt på det personlige plan også det
er utroligt vigtigt. Gruppeinterview 7 |
Et centralt punkt, som lærlingene lægger vægt på, er, at det læringspotentiale, som
er i kommunikationen med oplæringspersonerne, vurderes på grundlag af relationen til
oplæringspersonen. Lærlingen forholder sig med andre ord kritisk til den viden, som
stilles til rådighed i kommunikationen. Lærlingen stiller sig selv en række
spørgsmål, som har betydning for, hvilken vægt oplæringspersonens udtalelser og
færdigheder tillægges. Lærlingene synes især at være opmærksom på, om
oplæringspersonen har forstand på det, han taler om, og om oplæringspersonen
respekterer lærlingen, jf. følgende citater:
Mekaniker- lærling | Vi har en gammel svend
Han
står altså virkelig og råber af os, hvis vi har lavet noget forkert. Hvis det nu var,
at jeg ikke kunne lide ham som person, så havde jeg sagt, at han kunne rende mig, og så
havde jeg fortsat på min egen måde. I stedet for nu, der ved jeg, at når han står og
råber af mig, så er det fordi, han gerne vil have mig til at lave det rigtigt. Gruppeinterview 7 |
Finmekaniker- lærling | De svende, som er fagligt dygtige,
dem der virkelig kan nogle tricks, så man står med tilbagestrøget hår og siger:
"Hold da op, hvor han kan!" - det er dem, man også lytter efter en anden gang,
det er der ingen tvivl om. Gruppeinterview 6 |
Mekaniker- lærling | Hvis folk har en nedladende måde at
forklare ting på, jamen, så gider man ikke at have det forklaret af dem, hvis der er en
anden, der stille og roligt kan sætte sig ned og sige: "Nu skal du høre." Gruppeinterview 6 |
Relationen til oplæringspersonen kommer altså til at fungere som en slags filter i
forhold til kommunikationen. Det gælder blandt andet i forhold til den - ofte forholdsvis
hårde - feedback, som lærlingene kan få i virksomheden. Her bliver det væsentligt for
lærlingen at vide, "at de ikke mener det personligt", og "når
han står og råber af mig, så er det fordi, han gerne vil have mig til at lave det
rigtigt". Det er altså væsentligt for lærlingens åbenhed over for kritik at
vide, der ligger en positiv intention bag i form af et engagement i lærlingen.
At bryde negative mønstre for oplæringsrelationer
Lærlingene (hvoraf mange kommer direkte fra folkeskolen) har alle tidligere erfaringer med at indgå i oplæringsrelationer, og det er rimeligt at gøre sig overvejelser om, hvordan disse relationer spiller ind på lærlingenes erhvervsfaglige uddannelsesforløb. Mange lærlinge udtaler sig da også spontant om deres tidligere skoleerfaringer som i nedenstående citat:
Smedelærling | Det der med at have et godt forhold til folk og at kunne lide folk, det er utroligt vigtigt. |
Mekaniker- lærling | Især hvis det er kritisk. Ellers ville man hurtigt få den der: Han er også bare en idiot. |
Smedelærling | Ja, nemlig. Og så lytter man altså
ikke efter mere - det gør man bare ikke. Det problem havde jeg, da vi gik i skole. Gruppeinterview 7 |
Mange af eleverne, der vælger en håndværksmæssig uddannelse via teknisk skole, har
skoleerfaringer bag sig, som de selv oplever som negative. Og for mange af dem er der tale
om, at de overvejende har oplevelser af ikke at kunne leve op til de faglige krav, som de
mødte i skolen.
Mekaniker- lærling | I folkeskolen sad folk jo nærmest
og grinede af en, hvis der var noget, man ikke kunne finde ud af. Det gør de ikke på
Teknisk Skole ... Selvfølgelig, hvis de råber et eller andet, så er det igen det, at
man kender dem, så man ved, at det ikke
det er bare noget, de fyrer af, det er i
sjov. Gruppeinterview 7 |
Ovenstående citat illustrerer en vigtig pointe vedrørende betydningen af lærlingenes
tidligere skoleerfaringer: Angsten for personlig nedvurdering er noget, som lærlingene
tager med sig, og som kommer til at forme deres deltagelse i og oplevelse af
oplæringsforløbet såvel på skole som i virksomheden.
De tidligere skoleerfaringer har for mange lærlinge haft en betydelig negativ indflydelse på deres selvforståelse:
Mester | Der er mange af de der unger, som
måske ikke er så gode til forskellige ting og måske aldrig nogensinde har oplevet en
succes, forstået på den måde, at når man ser dem i folkeskolen, så er de
klumpe-dumpe, den dumme, der skal komme med smarte bemærkninger og sådan. De når aldrig
rigtigt at komme med i undervisningen, de sidder altid tilbage som dem, der ikke bliver
spurgt og så videre. Og så kommer de ud og skal ind i et håndværk, og så står de
simpelthen der med en
ja, ingen oplevelser af nogen art, kun det negative. Gruppeinterview 8 |
Man kan sige, at de tidligere relationer til oplæringspersoner ofte har været grundlag
for en faglig og personlig nedvurdering af lærlingene selv. Eleverne har derfor ofte i
folkeskolen udviklet strategier og måder at agere for at 'overleve' i et system med
faglige krav, som de ikke kunne honorere. Disse strategier er ofte af en type, hvor eleven
forsøger at betone personlige eller sociale faktorer frem for de faglige.
Man kan sige, at de søger at flytte fokus over på områder, hvor de kan etablere en mere
positiv selvforståelse gennem accept og anerkendelse. Lærlingene refererer i
interviewene sporadisk til sådanne strategier, eksempelvis "at overleve på sin
personlighed" og "at kunne snakke sig fra alting".
Det kan skabe problemer i det erhvervsfaglige forløb, hvis der sker en reaktivering af tidligere negative skoleoplevelser og strategier, og faren er størst på skoleopholdene. På trods af, at mange af disse lærlinge gennem deres erhvervsvalg har ønsket at fravælge den høje grad af boglighed, så oplever de alligevel, at det håndværksmæssige uddannelsesvalg alligevel ikke fører dem væk fra de negativt oplevede skoleerfaringer. I stedet oplever de, at de boglige krav inden for de håndværksmæssige uddannelser på mange måder er høje, og en del af undervisningsformen i de teoretiske dele af skoleopholdene minder om folkeskolen. Der sker med andre ord en reaktivering af deres negative erfaringer og deres angst fra folkeskolen, hvor de oplevede sig selv negativt i faglig henseende. Hermed reaktiveres også let en del af de strategier, som eleverne har med sig fra folkeskolen, og hvor sociale og personlige kompetencer bringes i fokus frem for de faglige dimensioner. Det politiske ønske om en høj grad af almendannelse og ønske om, at erhvervsuddannelserne også skal forberede lærlingene til eventuelt at læse videre36 på et senere tidspunkt, kan set fra dette synspunkt være problematisk.
Faren for at reaktivere negative oplæringserfaringer eksisterer dog ikke kun på skoleopholdene. Den mentale afvisning af eller distancering til oplæringen kan nemlig ske på flere niveauer, som også kan bringes med ind i praktikperioderne. For mange af disse elever er det endt i en afvisning af den skolebaserede læringsform og eventuelt også af den boglige vidensform. Dette kommer blandt andet til udtryk i deres uddannelsesvalg og fravalg af mere boglige uddannelsesmuligheder:
Mekaniker- lærling | Jeg har valgt denne her uddannelse,
fordi jeg ikke gider at sidde som en eller anden kontoridiot og sidde og skrive ... bare
sidde og skrive, det gider jeg ikke - slet ikke. Derfor synes jeg, at det er totalt
kedeligt på skolen. Okay, det kan godt være, at
det er halvt teoretisk og halvt
praktisk, det vi har på skolen. Jeg synes bare, at det er kedeligt. Gruppeinterview 6 |
Denne form for afvisning skaber primært problemer i forhold til deltagelsen på
skoleopholdene, hvor det at indgå i skolebaserede indlæringsaktiviteter kan reaktivere
lærlingens tidligere distancering over for folkeskolen.
Lærlingens negative erfaringer fra folkeskolen kan også på et andet niveau komme til udtryk ved en afvisning af den type læringsrelation, som de har oplevet har været knyttet til deres oplevelser af faglig og/eller personlig nedvurdering. De afviser med andre ord at indgå i læringsrelationer, der minder om elev-lærer-forholdet, som de kender det fra folkeskolen. Nogle centrale nøgleord for dette forhold er:
Som beskrevet i del 1 (afsnit 4.B.ii) oplever lærlingene, at forholdet til lærerne på tekniske skole minder om forholdet til lærerne i folkeskolen med hensyn til upersonlige formelle relation:
Elektriker- lærling 1 | Når vi går her på skolen, vi møder ti minutter over otte, vi kommer ind og har fire timer med ham, og så er det ligesom slut for ham for i dag. Så snakker vi ikke mere med ham, med mindre han lige kommer forbi, så har vi måske et spørgsmål til dem eller noget. Og så er det det. Og når det er med god weekend, så er det sket. Hvor derimod jeg synes, at svendene ude i firmaet, eller mestrene for den sags skyld, det kan da godt ske, at han bare lige ringer og siger hej, hvordan går det, hvad laver du og så videre. |
Elektriker- lærling 2 | Og det får man ikke med lærerne.
Lærerne er trods alt stadigvæk lærere, som fra andre skoler af. Gruppeinterview 1 |
Et tredje niveau af den mentale afvisning kan handle om, at eleverne forholder sig afvisende
til (op)læringssituationer i det hele taget. Selve det at indgå i læringsrettede
aktiviteter og relationer er for eleverne ensbetydende med at indgå i situationer med
fare for faglig og personlig nedvurdering. At nogle af disse lærlinge alligevel starter
på en erhvervsuddannelse kan hænge sammen med følelsen af, det er en samfundsmæssig
nødvendighed at tage en uddannelse. De følgende to citater illustrerer, at lærlingene
oplever et sådant samfundsmæssigt uddannelseskrav:
Finmekaniker- lærling | Det er igen det, at systemet
kræver, at man har en eller anden form for papir. For de ufaglærte er efterhånden ved
at forsvinde fra systemet. Gruppeinterview 6 |
Mekaniker- lærling 1 | Det bedste ved uddannelsen er nok, at man kan sige til sig selv, at man ikke bare står nede bag alt det der sure bej. |
Mekaniker- lærling 2 | Også det at man ikke er arbejdsdreng eller arbejdsmand. |
Mekaniker- lærling 1 | Ja, det at man har en uddannelse -
et stykke papir på, at man er et eller andet. Gruppeinterview 6 |
Sådanne tidligere negative erfaringer med (op)læringssituationer kan altså være
væsentlige for lærlingenes måde at indgå i et uddannelsesforløb, og det bliver
væsentligt at forsøge at undgå en reaktualisering af disse erfaringer og lærlingenes
afvisningsstrategier. Dette kan forklare mange af lærlingenes fokusering på betydningen
af positive personlige relationer. Først når man kender hinanden og udviser respekt for
hinanden, kan lærlingene indgå i en oplæringsrelation uden at føle, at der er
overhængende fare for personlig og faglig nedvurdering:
Interviewer | I snakker om det at kunne sammen med nogen - have et godt forhold til dem? |
Smedelærling 1 | Jeg vil sige kende dem så godt, at man kan få en skideballe simpelthen så taget er ved at flyve af. Og så at man ved, at de falder ned på jorden en halv time efter. |
Smedelærling 2 | Ja, og at de ikke mener det så
personligt. Gruppeinterview 6 |
Relationen som betydende for lærlingens indstilling og motivation
Et andet aspekt handler om relationernes motiverende effekt, hvor det at indgå i relationer og et praksisfællesskab skaber et ønske om at lære noget:
Interviewer | Hvad betyder det for ens mulighed for at lære noget i ens uddannelse, at man har et godt personligt forhold eller kan sammen med de personer, som man møder i sin uddannelse? Jeg tænker både på medelever og klassekammerater på skolen og svende og mestre. |
Mekaniker- lærling | Det gør jo, at man har det godt i sin uddannelse. Man har også lyst til at lære så meget som overhovedet muligt. Man bliver sådan motiveret på en eller anden måde. |
Interviewer | Okay, så det at have et godt forhold til nogen er med til at motivere en, så man har lyst til at lære meget? |
Mekaniker- lærling | Ja. |
Smedelærling | Det motiverer én til at sætte et
mål. Gruppeinterview 7 |
Ser vi oplæringsrelationerne inden for dette perspektiv, får oplæringsrelationen en
mere grundlæggende funktion end blot at være en potentiel læringsressource.
Oplæringsrelationen skal (gen)etablere en lyst til at lære gennem etableringen af en
personlig relation, som opleves som understøttende for lærlingenes faglige og personlige
selvforståelse37. Ud fra denne forståelse er det
relationelle processer som identifikation og tilhørsforhold, der er bærende for
læreprocesserne: Det handler ikke primært om "at lære", men om "at
være" og "at blive del af ". Det at lære bliver for lærlingen et middel
til at blive en del af og blive accepteret i et socialt fællesskab.
At få del i og blive en del af det distribuerede vidensnetværk
At blive del af et fagligt fællesskab opleves også af lærlingene som en nødvendighed for at få mulighed for at lære noget. Som tidligere beskrevet i del 1 (afsnit 6.F), kan man tale om et vidensnetværk i virksomheden, hvor forskellig viden, færdigheder og kompetencer eksisterer fordelt i virksomheden. Forskel lige svende i virksomheden kan forskellige ting, medlærlinge på skolen kan forskellige ting, og mester kan særlige ting. For lærlingene bliver det derfor afgørende for en succesfuld oplæring at få del i og blive en del af dette vidensnetværk. Set fra det perspektiv er relationerne til de andre elever på skolen, til mester og til svendene altså væsentlige for at få del i og blive del af det vidensnetværk, som danner grundlag for væsentlige læreprocesser:
Finmekaniker- lærling | Hvis du er en idiot, hvis de ikke
kan lide dig, jamen, så lærer du ingenting. Gruppeinterview 6 |
Relationernes betydning for adgangen til vidensressourcerne er dobbelt: Det handler om, at
mestre, svende, arbejdsmænd mv. skal ville bruge tid på at forklare dig, uopfordret
komme med gode fif mv., men også om, at lærlingene skal have lyst til og turde opsøge
de forskellige personer og de læringsressourcer, som de repræsenterer:
Mekaniker- lærling | Den der gensidige respekt er meget
vigtig. (
) Man er ikke helt så positivt indstillet på at lære af folk, som skider
på, hvad man laver. Så bliver man sur, og så spørger man dem ikke om noget så vil man
hellere gå ind og sidde og glo i bogen en halv time i stedet for at spørge dem om et
eller andet, for man ved, at næste gang
. Gruppeinterview 6 |
Tilsvarende kommer lærlingene i interviewene med eksempler på, at de ofte ikke henvender
sig til de fagligt mest kyndige for at få hjælp, men til personer, hvor relationerne er
mest positive og stabile.
Ovenstående analyser peger på, at de sociale relationer, som oplæringen foregår gennem, er meget væsentlige for lærlingene. Det skyldes dels lærlingenes ofte dårlige erfaringer fra tidligere læringsituationer og den potentielle reaktivering af følelser og adfærdsmønstre fra disse sammenhænge. Dels skyldes det den praktiske organisering af uddannelsen, hvor de uformelle relationer i virksomheden har stor betydning for lærlingenes oplæringsmæssige muligheder. Endelig kan det skyldes lærlingenes foretrukne læremåder, hvor den personlige relation er mere central end den upersonlige omgang med bøger, cirkulærer m.m., hvor relationens motiverende betydning også spiller en rolle.
Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i
håndværksuddannelser" som kapitel 9 af 14
© Undervisningsministeriet 2002