![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forældrenes indflydelse
Det vil sige . . .Det er skolebestyrelsen på den enkelte skole, der vedtager principper for samarbejdet mellem hjem og skole. Disse principper kan indeholde et mindstemål for samtaler mellem skole og hjem og sociale arrangementer i hver klasse. De fleste skoler inviterer forældrene til en samtale på skolen 1-2 gange om året. Målet med disse samtaler er, at forældre, lærere og eventuelt pædagoger får mulighed for at fortælle hinanden om deres syn på det enkelte barns personlige, sociale og faglige udvikling - og om, hvordan de hver især kan støtte barnets fortsatte udvikling. Ved de årlige forældremøder for alle forældrene er der mulighed for en direkte dialog mellem forældrene og lærerne om væsentlige temaer i klassens udvikling. Det kan handle om, hvordan klassen fungerer sammen socialt, om undervisningens mål, form og indhold, og det kan handle om, hvordan samarbejdet imellem klassens forældre og lærere kan udvikles. På mange skoler vælges et klasseforældreråd i de enkelte klasser. Klasseforældrerådet kan sammen med klasselæreren tilrettelægge forældremøder, drøfte områder, som har generel interesse for klassen, som fx klassens arrangementer, fælles arrangementer om børn og unges alkoholforbrug, kriminalitet osv. Desuden kan klasseforældrerådet tilbyde at arrangere ture og fester for børnene. Både skolen og skolebestyrelsen kan tage initiativ til at afholde forskellige fester, orienteringsmøder eller temaaftener for alle forældre på skolen. Det kan være den tilbagevendende skolefest, hvor elever, forældre og skolens personale holder fest sammen. Og det kan være fælles møder om temaer, som skolen gerne vil drøfte med hele forældregruppen. Det kan fx være fælles foredrag om skolens værdier, om børns vilkår og udvikling, eller det kan være dialogmøder om skolens hverdag og udvikling. Forældrene kan også have indflydelse på børnenes udvikling, når de stiller deres egen ekspertise til rådighed, fx som gæstelærere eller i forbindelse med skolens uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering, og når de tilbyder at stille praktikpladser til rådighed for eleverne. Forældrene har ikke direkte indflydelse på de overordnede love og regler, der gælder for folkeskolen. Love og regler m.v. fastsættes sådan:
Kommunalbestyrelsen fastsætter rammer og retningslinjer for, hvordan skolerne skal arbejde ud fra kravene i folkeskoleloven. Det betyder fx, at det er skolebestyrelsen, der fastsætter principper for, hvordan timerne fordeles på de enkelte klassetrin.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |