Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I 1998 afgav daværende undervisningsminister Ole Vig Jensen en redegørelse til Folketinget om det repræsentative demokrati i uddannelsessystemet. I 1999 fulgte undervisningsminister Margrethe Vestager op med konkret lovgivning på området.

Loven trådte i kraft den 1. januar 2001.

Med loven indgår demokrati som en bærende værdi i formålet med den enkelte uddannelse. Erhvervsuddannelserne skal i lighed med andre ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser udruste eleverne med både personlige og faglige kompetencer og med demokratiske kompetencer, så de har mulighed for at udvikle sig til engagerede samfundsborgere.

Demokratisk indflydelse på undervisningssituationen styrker elevernes og de studerendes engagement i egen læring.

I erhvervsuddannelsesreform 2000 står de demokratiske elementer særdeles tydeligt og er helt centrale i den uddannelsestænkning, som reformen repræsenterer.

Medarbejdere fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) har siden 1997 fulgt en række forskellige initiativer med erhvervsuddannelseselever - med elevdeltagelse, medindflydelse og medansvar - på erhvervsskolerne. Der foreligger et omfattende erfaringsmateriale fra disse Forsøgs- og Udviklingsarbejder. Særligt interesserede kan få adgang til det samlede materiale via DEL's Bibliotek eller DEL's website. Se andetsteds i nærværende hæfte.

Undervisningsministeriet har anmodet de to projektmedarbejdere fra DEL om at udarbejde denne kortere og mere overskuelige "håndbog i elevdemokrati", Demokrati i undervisning og skole, til inspiration for det fortsatte demokratiarbejde på erhvervsskolerne. Hæftet indeholder desuden en artikel af Mads Storgaard Jensen om demokratiopfattelse.

Hæftet henvender sig primært til ledere og lærere på erhvervsskoler, men kan også være af interesse for erhvervsuddannelsernes interessenter i øvrigt.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udsendelse af temahæftet. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter står for forfatternes egen regning.

Ulla Bødker
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2001

 


Denne side indgår i publikationen "Demokrati i undervisning og skole" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top