[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indledning


 



Denne samling af værktøjer knytter sig til FoU-publikationen "Evaluering og læreprocesser" (nr. 20, 1997) og har til hensigt at smidiggøre den pædagogiske anvendelse af en række af de skemaer, der findes heri.

Ift. publikationen er der foretaget et udvalg af modeller. Således er en række skemaer ikke medtaget, men i stedet suppleret med en del andre, der udvider perspektivet.

Samlingen er inddelt i tre hovedafsnit, der relaterer sig til den inddeling af evalueringsovervejelserne, som er anvendt i "Evaluering og læreprocesser". I bogen argumenteres for, at evaluering må have tre dimensioner: En dimension, der vedrører selvevaluering/gensidig evaluering, en procesorienteret og en skolekulturel. (se planchen Evalueringens tre grundantagelser umiddelbart herefter).

Således rummer Afsnit 2 ("blåt afsnit") en række plancher, hvor evaluering anskues i et overordnet, teoretisk lys, og hvor især sammenhængene mellem læring og evaluering belyses ved henvisninger til en række centrale teoretiske udgangspunkter.

I Afsnit 3 ("rødt afsnit") findes et sæt plancher, hvor de kulturelle og metodiske forudsætninger for en hensigtsmæssig evalueringspraksis beskrives. Det drejer sig især om forudsætninger i retning af gode studievaner, gode notatvaner, gode gruppearbejdsprocedurer samt generel styrkelse af elevers opmærksomhed på (egne) læreprocesser.

Endelig rummer Afsnit 4 ("gult afsnit") de plancher, der direkte relaterer sig til de evalueringsmetoder, der kan anvendes, når der ønskes et optimalt samspil mellem læreprocesorienteret undervisning og evaluering.

Plancherne her rummer modeller for elevers selvevaluering (individuelt og i grupper), evaluerende lærer-elev-samtaler, modeller for gensidig evaluering, lærerens selvevaluering m.m.

For de fleste plancher i samlingen gælder det, at der nederst og med små typer er angivet en reference, der enten henviser til hvor i "Evaluering og læreprocesser", den pågældende problemstilling er udfoldet, eller hvor man i øvrigt kan finde litteratur om emnet.

[ Billede: Evalueringens tre grundantagelser ]



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel