|
Indledning
Denne samling af værktøjer knytter sig
til FoU-publikationen "Evaluering og læreprocesser" (nr.
20, 1997) og har til hensigt at smidiggøre den pædagogiske
anvendelse af en række af de skemaer, der findes heri.
Ift. publikationen er der foretaget et udvalg af modeller. Således
er en række skemaer ikke medtaget, men i stedet suppleret med en del
andre, der udvider perspektivet.
Samlingen er inddelt i tre hovedafsnit, der relaterer sig til den inddeling
af evalueringsovervejelserne, som er anvendt i "Evaluering og læreprocesser".
I bogen argumenteres for, at evaluering må have tre dimensioner: En
dimension, der vedrører selvevaluering/gensidig evaluering, en procesorienteret
og en skolekulturel. (se planchen Evalueringens tre grundantagelser umiddelbart
herefter).
Således rummer Afsnit 2 ("blåt afsnit") en række
plancher, hvor evaluering anskues i et overordnet, teoretisk lys, og hvor
især sammenhængene mellem læring og evaluering belyses
ved henvisninger til en række centrale teoretiske udgangspunkter.
I Afsnit 3 ("rødt afsnit") findes et sæt plancher,
hvor de kulturelle og metodiske forudsætninger for en hensigtsmæssig
evalueringspraksis beskrives. Det drejer sig især om forudsætninger
i retning af gode studievaner, gode notatvaner, gode gruppearbejdsprocedurer
samt generel styrkelse af elevers opmærksomhed på (egne) læreprocesser.
Endelig rummer Afsnit 4 ("gult afsnit") de plancher, der direkte
relaterer sig til de evalueringsmetoder, der kan anvendes, når der
ønskes et optimalt samspil mellem læreprocesorienteret undervisning
og evaluering.
Plancherne her rummer modeller for elevers selvevaluering (individuelt og
i grupper), evaluerende lærer-elev-samtaler, modeller for gensidig
evaluering, lærerens selvevaluering m.m.
For de fleste plancher i samlingen gælder det, at der nederst og med
små typer er angivet en reference, der enten henviser til hvor i "Evaluering
og læreprocesser", den pågældende problemstilling
er udfoldet, eller hvor man i øvrigt kan finde litteratur om emnet.
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|