[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Evaluering og læring: Teoretiske udgangspunkter



Plancherne i dette (blå) afsnit belyser væsentlige teoretiske spørgsmål vedrørende sammenhængen mellem undervisning, læring og evaluering.

I Dales teori placeres evalueringen som en central pædagogisk aktivitet. Luhmann ser undervisningen som en fortløbende selektionsproces, hvor eleven konstant må skabe anknytningspunkter.

I to modeller anskues de dimensioner, der kan være i en læreproces:

Karin Esman Knudsen udfolder læringens rum, og Kolb viser den lærings-cirkel, der kan danne udgangspunkt for indretning af hensigtsmæssige studiefaciliteter. I den efterfølgende planche er dette omsat til en model for læreprocessernes tre rum. Endelig opsamler den afsluttende planche de generelle studie- og arbejdskompetencer, som kan opstilles som både mål og forudsætninger for hensigtsmæssige læreprocesser.

 

[ Billede: Pædagoisk professionalitet ]

[ Billede: Undervisning som selektionsproces ]

[ Billede: Læreprocessen som en enhed af ]

[ Billede: Udforskning af stoffet ]

[ Billede: Kolbs Læringsmodel ]

[ Billede: Læreprocessernes tre rum/milj&oslssh;er ]

[ Billede: Studie- og arbejdskompetencer ]

 



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel