|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Evaluering og læring: Teoretiske udgangspunkter
Plancherne i dette (blå) afsnit belyser væsentlige
teoretiske spørgsmål vedrørende sammenhængen mellem
undervisning, læring og evaluering.
I Dales teori placeres evalueringen som en central pædagogisk aktivitet.
Luhmann ser undervisningen som en fortløbende selektionsproces, hvor
eleven konstant må skabe anknytningspunkter.
I to modeller anskues de dimensioner, der kan være i en læreproces:
Karin Esman Knudsen udfolder læringens rum, og Kolb viser den lærings-cirkel,
der kan danne udgangspunkt for indretning af hensigtsmæssige studiefaciliteter.
I den efterfølgende planche er dette omsat til en model for læreprocessernes
tre rum. Endelig opsamler den afsluttende planche de generelle studie- og
arbejdskompetencer, som kan opstilles som både mål og forudsætninger
for hensigtsmæssige læreprocesser.
![[ Billede: Pædagoisk professionalitet ]](images/4.gif)
![[ Billede: Undervisning som selektionsproces ]](images/5.gif)
![[ Billede: Læreprocessen som en enhed af ]](images/6.gif)
![[ Billede: Udforskning af stoffet ]](images/7.gif)
![[ Billede: Kolbs Læringsmodel ]](images/8.gif)
![[ Billede: Læreprocessernes tre rum/milj&oslssh;er ]](images/9.gif)
![[ Billede: Studie- og arbejdskompetencer ]](images/10.gif)
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|