[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

Indholdsfortegnelse

 

 

Forord

1 Indledning

2 Hvis teamarbejde er svaret, hvad var så spørgsmålet?

2.1 Teamtankens dialektik

2.2 Teamet - frihed eller tvang

3 Hvad er teamarbejde?

3.1 Lærersamarbejde og teamarbejde er ikke nødvendigvis det samme

3.2 Definition på teamarbejde

3.3 Perspektiver og mål med teamarbejdet

3.4 På vej mod en ny lærerprofessionalisme

4 Teamarbejde og teamlæring

4.1 Hvad karakteriserer et lærende team?

4.2 Hvad sker der, når team arbejder, men ikke lærer?

4.3 Teamet som et økosystem

5 Metoder til teamlæring

5.1 Teammedlemmernes dannelsessyn samt fagligheds- og læringsbegreb

5.2 Grundlæggende holdninger til teamarbejde

5.3 Løbende evaluering af kommunikationen og samarbejdskulturen i teamet

5.4 Roller og kvaliteter i teamet

6 Betingelser for teamarbejde og teamlæring

6.1 Institutionelle støttefunktioner

6.2 Ressourcer og faciliteter

6.3 Træning og supplerende efteruddannelsesaktiviteter

6.4 Teamets afgrænsning af mål og opgaver

6.5 Teamets arbejde med egen kultur

7 Teamarbejdet og den lærende organisation

7.1 Hvordan styrkes kvaliteten i læreprocesserne?

7.2 Ledelsen må skabe rammerne

7.3 Teamledelse

8 Litteratur

9 Bilag

9.1 Værktøjsskema 1

9.2 Værktøjsskema 2

9.3 Værktøjsskema 3

Noter

 



Forsiden | Kolofon