[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Bilag

 


Værktøjsskema 1

 Nr. Udsagn Individuel vurdering Fælles vurdering
1 For at et team kan fungere, er det vigtigt, at man melder klart og direkte ud i forhold til hinanden og f.eks. ikke gemmer på surhed og småirritationer    
2 Det er vigtigt, at man i teamet bruger tid på at forstå hinandens begreber og tænkemåder    
3 Det er vigtigt, at eleverne op-lever, at lærerne i teamet er enige og støtter hinanden    
4 Teamet bør udsætte sig selv for de samme krav og forventninger, som medlemmerne har til elevernes adfærd, ansvarlighed og evne til at samarbejde    
5 Et team bør ikke acceptere, at enkeltmedlemmer forholder sig tavse og passive på møderne    
6 Hvis man fra eleverne hører utilfredshed med et andet team-medlem, har man pligt til at sige det til vedkommende    
7 De enkelte medlemmer skal loyalt følge beslutninger fra teammøderne    
8 Funktioner som mødeleder, referent, procesobservatør samt den, der udarbejder dagsorden, bør gå på skift blandt teamets medlemmer    
9 Teamet bør sikre sig, at ledelsen på skolen lejlighedsvis medvirker ved teammøderne    
10 Eleverne må gerne opleve, at lærerne i teamet er forskellige personligheder    
11 Det bør være muligt for teamet at ekskludere et medlem, der optræder uansvarligt    
12 Man bør jævnligt gøre status på teamarbejdet og herunder give hinanden kollegial feedback    
13 En repræsentant fra et andet team på skolen kan indimellem overvære teamets møder og efterfølgende beskrive kommunikationen    
14 Elevrepræsentanter bør lejlighedsvis deltage i teammøderne    

 

Værktøjsskema 2

Støttefunktionen (er der et åbent og behageligt arbejdsklima)

  • Lytter man til hinanden?
  • Gør man sig umage med at ville forstå hinanden?
  • Giver man rum til forskellighederne?
Observatørens bemærkninger

Pressefunktionen (er der et effektivt og resultat- orienteret arbejdsklima)

  • Holder man sig til sagen?
  • Overholder man tiden?
  • Undgår man, at diskussionerne kører i tomgang eller ud på et sidespor?
  • Får man formuleret konklusioner og beslutninger?
Observatørens bemærkninger

Perspektivfunktionen (er kommunikationen nuanceret og velovervejet)

  • Fastholder man overordnede hensigter og mål i teamet?
  • Er man i stand til at se sagerne fra flere sider?
  • Inddrager man relevante faktorer og sammenhænge i diskussionerne, herunder pædagogisk teori?
  • Gør man sig umage med at begrunde og tydeliggøre beslutninger i teamet?
Observatørens bemærkninger

 

Værktøjsskema 3

 Arbejdsplan 1998-99

Klasse: Lærere: Fag:  

Periode

 


Måned

 

Uge

 

Forløb

Emnet

Hvilket indhold?

Hvilke fag/dele af fag indgår?

Hvorfor?
Hvorfor vælges dette indhold i denne sammenhæng?

Mål

Hvilke kundskaber, færdigheder og holdninger ønskes udviklet?

Oplevelser og materialer

Hvilke materialer?

Hvilke fælles/individuelle oplevelser?

Arbejdsformer
og metoder

Hvordan skal læringen og undervisningen organiseres?

Elev- og lærerroller?

Hvad skal eleverne gøre?

Hvad skal lærerne gøre?

Klima?

Evaluering

Hvem, hvad, hvordan?

Hvad er produkt- og proces-
evaluering?

Gensidig evaluering mellem elever og lærere?



Forsiden | Forrige Kapitel