Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

9 Konklusion og perspektivering







Vi har i publikationen gjort rede for en række eksempler på, hvordan skoler har valgt at forholde sig til forholdet mellem fleksibilitet og individuel valgfrihed på den ene side og på den anden side faglig sammenhæng og progression i elevens læring af faget/professionen. Disse sammenhænge kan anskueliggøres i en figur, hvor den ene akse viser fleksibilitet og dækker over et kontinuum fra lille til stor fleksibilitet. Den anden akse viser en skala dækkende fra ingen til meget store faglige sammenhænge. Både fleksibilitet og sammenhæng er noget, som skolerne har forsøgt at skabe via strukturer, opgaver mv.

illustration

I forhold til disse akser skal man være opmærksom på, at elever og lærere har forskelligt fokus og forskellig interesse i dimensionerne på akserne, idet lærere oftest vil være optagede af at skabe faglige sammenhænge med progression, mens elever vil være interesserede i de valgmuligheder, de får igennem deres uddannelse, altså fleksibiliteten – med mindre de lægger sig i læ af skolens og lærernes tilrettelagte forløb eller motorveje, som man har kaldt det nogle steder.

De enkelte elementer i figuren er placeret ud fra følgende parametre til vurdering af fleksibilitet og faglig sammenhæng:

 CEUS EUC Nord- vest- sjælland Vitus Bering Odense Tekniske Skole Erhvervs-
skolerne
i Års
EUC Syd Køge Handels-
skole
EUC MIDT
Grad af fleksibilitet Stor Stor Middel Stor Middel Middel Middel Middel
Styring ved elev Ja Ja   Ja   Ja   Ja
Styring ved lærere Ja       Ja Ja Ja Ja
Styring ved struktur Ja       Ja Ja    
Styringsmaterialer Delvis Delvis Ja Nej Ja Ja Nej Ja
Portfolio Ja Delvis Nej Nej Ja Delvis Nej delvis

Nogle gange hører vi, at barriererne i forhold til de åbne miljøer mest findes i lærernes hoveder. Der er de også, men helt så enkelt er det ikke at få miljøerne til at fungere. Der pågår et stort arbejde med at tilpasse og udvikle materiale, så man kan tilbyde eleverne reelle valg. Mange skoler er også kommet langt med Elevplan; men der er også afdelinger, hvor man ikke er gået i gang endnu.

Efter besøg på ti skoler i forbindelse med dette projekt, efter at have deltaget i udviklingsarbejde i CEU-skolernes regi20 og ud fra vores generelle arbejde med erhvervsskolerne i bl.a. reform- kompetenceprojektet er det vores opfattelse, at den store opgave p.t. ligger i at få fastlagt og implementeret struktur og rammer for lærernes arbejde i de åbne miljøer. Jo mere fleksibilitet og jo flere frihedsgrader, skolerne vil tilbyde eleverne, desto fastere må strukturen og rammerne for lærerarbejdet og -samarbejdet blive.


Fodnoter

20) Styring af faglige sammenhænge

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser - læringsforløb og sammenhænge" som kapitel 9 af 10
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top