![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 8 Parametre for lærerarbejdet i åbne læringsmiljøerSelvom der er forskelle på de åbne læringsmiljøer på henholdsvis handelsskolerne og de tekniske skoler, er det væsentlige, hvilke muligheder de giver, og hvordan de bruges, uanset om der er tale om pc-miljøer eller værksteder. Vores interview fra efteråret 2004 viser, at tankerne vedrørende progression og sammenhænge stort set er identiske. Den faglige vejledning og lærerrollen i de åbne læringsmiljøer er som tidligere nævnt præget af, at elevernes læreprocesser er individuelle, og at vejledningen derfor vil være tæt knyttet til den enkelte elev og elevens personlige uddannelsesplan. Selve vejledningen vil være baseret på at bedømme, støtte og udfordre eleven både i den faglige og den personlige udvikling. Nedenfor har vi oplistet en række parametre, som vil være centrale i overvejelserne i forbindelse med planlægning af og arbejde i åbne læringsmiljøer. De centrale temaer vil for de åbne læringsmiljøer ofte være planlægning, styring, frihedsgrader, materialer og adfærd for både elever og lærere. Den faglige vejledning:
Lærersamarbejde:
Elevernes valg af læringsaktiviteter:
Evalueringer:
Styringsværktøjer:
Andre forhold, som kan have betydning:
Elevplan med elevens personlige uddannelsesplan udgør sammen med evalueringer – herunder selvevalueringer – faglærernes løbende vejledning og kontaktlærersamtalerne de aktiviteter, som giver sammenhæng og helhed for elverne. Det er denne komplekse sammenhæng, som er svær at få til at fungere i praksis, men som, når den fungerer, på én gang både giver eleverne overblik og mulighed for at træffe kvalificerede og bevidste valg i forhold til deres uddannelsesplan.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |