Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

8 Parametre for lærerarbejdet i åbne læringsmiljøer







Selvom der er forskelle på de åbne læringsmiljøer på henholdsvis handelsskolerne og de tekniske skoler, er det væsentlige, hvilke muligheder de giver, og hvordan de bruges, uanset om der er tale om pc-miljøer eller værksteder. Vores interview fra efteråret 2004 viser, at tankerne vedrørende progression og sammenhænge stort set er identiske.

Den faglige vejledning og lærerrollen i de åbne læringsmiljøer er som tidligere nævnt præget af, at elevernes læreprocesser er individuelle, og at vejledningen derfor vil være tæt knyttet til den enkelte elev og elevens personlige uddannelsesplan. Selve vejledningen vil være baseret på at bedømme, støtte og udfordre eleven både i den faglige og den personlige udvikling.

Nedenfor har vi oplistet en række parametre, som vil være centrale i overvejelserne i forbindelse med planlægning af og arbejde i åbne læringsmiljøer. De centrale temaer vil for de åbne læringsmiljøer ofte være planlægning, styring, frihedsgrader, materialer og adfærd for både elever og lærere.

Den faglige vejledning:

  • Det pædagogiske grundlag for vejledningen i de åbne læringsmiljøer.
  • Udvikling af lærerrollen i forhold til de åbne læringsmiljøer.
  • Faglærerens daglige vejledning, støtte – udfordre, bedømme.
  • Kontaktlærersamtaler.
  • Realkompetencevurdering.

Lærersamarbejde:

  • Teamorganisering i de åbne læringsmiljøer.
  • Faglærer – kontaktlærer.
  • Systematisk evaluering af samarbejdet/planlægningen/ vejledningen/undervisningen.
  • Systematisk opfølgning på elevernes evaluering af undervisningen i de åbne læringsmiljøer.
  • Opfølgningsplaner i forhold til evalueringerne.

illustration

Elevernes valg af læringsaktiviteter:

  • Rammer for valget – forløb inden for femugers moduler.
  • Frihedsgrader i valget.
  • De udbudte faglige temaer udbudt på baggrund af elevønsker.
  • Mulighed for at vælge opgaver på forskellige niveauer.
  • Læringsstile og flere intelligenser.
  • Elevplan og elevens uddannelsesplan.
  • Fokus på udvikling af kompetencetankegangen i forhold til bekendtgørelsesmål og evalueringer.
  • Handlekompetencematrix (hovedforløb).

Evalueringer:

  • Selvevalueringer.
  • Test i forhold til læringsaktiviteterne.
  • Realkompetencevurdering.
  • Portfolio (også elektronisk) kan bl.a. sikre progression.
  • Evalueringsplan i forhold til Elevplan.
  • Evaluering af undervisningen i de åbne læringsmiljøer.

Styringsværktøjer:

  • Elevplan.
  • Fronter (eller andet elektronisk kommunikationsredskab).
  • Opgavebanker og andre materialer.

Andre forhold, som kan have betydning:

  • De åbne læringsmiljøers fysiske indretning – kan besværliggøre den individuelle daglige vejledning og har betydning for læringen i forhold til læringsstile og flere intelligenser.
  • Hvilken adfærd er hensigtsmæssig og vil der være forstyrrende aktiviteter? Skal der opstilles klare regelsæt for adfærden i de åbne læringsmiljøer?

Elevplan med elevens personlige uddannelsesplan udgør sammen med evalueringer – herunder selvevalueringer – faglærernes løbende vejledning og kontaktlærersamtalerne de aktiviteter, som giver sammenhæng og helhed for elverne. Det er denne komplekse sammenhæng, som er svær at få til at fungere i praksis, men som, når den fungerer, på én gang både giver eleverne overblik og mulighed for at træffe kvalificerede og bevidste valg i forhold til deres uddannelsesplan.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser - læringsforløb og sammenhænge" som kapitel 8 af 10
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top