Eksempel: CEU Kolding, Frisør grundforløb
Det følgende er et eksempel på, hvordan man håndterer et lidt større åbent miljø. Frisøruddannelsen på CEU Kolding finder sted i ét stort åbent miljø med borde, spejle, vaske osv18. Der er et område til
makeup, og der er et rum til produktion af f.eks. modeller af saloner og et lagerrum. Uden for salonområdet er der et område med pc-arbejdspladser og et område, hvor eleverne kan arbejde individuelt eller
i grupper.
Til grundforløbselever og -lærere er der udviklet to parallelle styringsmaterialer, som korresponderer med Elevplan. Man har også aftalt, hvordan faglærere og kontaktlærere deler information og koordinerer
deres indsats. Eleverne får udleveret en mappe med hele det styringsmateriale, de har brug for i grundforløbet. Når eleverne starter, gennemgås mappen. Elever, som starter individuelt, får en kortere
introduktion til mappen.
Grundforløbet deles op i tre store temaer, hvortil al fagteori, praksis og al grundfagsundervisning er knyttet. Temaerne er: Frisørerhvervet, Den gode arbejdsplads og Portfolio. Til temaerne har afdelingen
udarbejdet nogle projektbeskrivelser, som eleverne skal hente i Elevplan. For hvert tema indeholder elevmappen:
- Instruks til projekterne (med mulighed for at vælge
f.eks. forskellige produktformer).
- Oversigt over de kompetencer, som eleverne bliver målt på i temaet.
- En praktikopgave.
- Projektvejledning med anvisninger på, hvad eleverne skal medbringe til vejledning og nogle spørgsmål, eleverne skal overveje inden vejledningen.
- Projektvejledningsskema.
- Arbejdsplan, hvor eleverne skal tilrettelægge deres deltagelse i kurser, så eleverne kan gennemføre de krævede evalueringer.
- Skema til planlægning af arbejdsdagene.
- Resultatskema.
- Kriterier for bedømmelse af de frisørfaglige discipliner.
Nøglepunkterne for eleverne har vist sig at være arbejdsplanen, hvor de er nødt til at skaffe sig overblik over en større del af grundforløbet, og resultatskemaet, som de skal tage med ud til mestrene, og som
derfor bevirker, at eleverne hæver deres ambitionsniveau. Nøgleværktøjet for faglærere og kontaktlærere er projektvejledningsskemaet, som dels sidder i elevens mappe, og som dels føres ind i en
kontaktlærermappe19.
Materialets styrke er dets overskuelighed og systematik, og dets svaghed afhænger af, om lærerne udfylder kompetenceoversigten, evalueringsskemaet – og ajourfører kontaktlærermappen.
Kompetenceoversigten for temaet Den gode arbejdsplads ser således ud – i princippet:
Navn |
Blev evalueret ved: |
Dato: |
Målpinde fra bekendtgørelsen omsat til kompetencer, du bliver målt på |
Kompetence opnået JA |
Kompetence opnåetNEJ |
Hvis nej: Handleplan for, hvordan de
opnås fremover |
Stil, form, farve og design |
|
|
|
Kan du blande farver ud fra din viden om farveskalaen |
|
|
|
Kan du vurdere og tage stilling til tings udseende i forhold til, hvordan de bruges, og hvilke
signaler de sender)? |
|
|
|
Har du kendskab til redskaber, miljøforhold og teknologi inden for branchen? |
|
|
|
|
|
|
|
Samfundsfag |
|
|
|
Kan du forklare, hvad en fagforening og en arbejdsgiverforening er, hvordan de arbejder,
og hvis interesser de varetager? |
|
|
|
|
|
|
|
Osv. i alt 20 spørgsmål inden for syv faglige discipliner |
|
|
|
Projektvejledningsskemaet ser således ud – igen i princippet:
Navn: |
Kontaktlærer: |
Jeg arbejder med projekt: |
Dato for seneste
evaluering, uge: |
|
Dato for næste evaluering,
uge: |
Projekt |
Uge: |
Frisørlærer: |
Samfundsfags- /psykologilærer |
Tegne-
/designlærer |
|
|
|
1. Vejledning |
|
|
|
|
Emne/notater: |
|
Uge: |
Frisørlærer |
Samfundsfags-
/psykologilærer |
Tegne- /designlærer |
|
|
|
Egne notater: |
Osv.I alt ti vejledninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vejledning og evaluering prioriteres højt og tager meget tid. Det tager også tid at holde øje med, at alle har søgt vejledning og indstillet sig til evaluering, men det fungerer. Skolen får et godt flow af elever,
som afslutter de forskellige projekter, så man får en bedre udnyttelse af materiale og udstyr.
For de frisørfaglige discipliner har eleverne en oversigt over, hvordan de har klaret sig. For hvert af de tre temaer er der tre test og en sluttest inden for de discipliner, som er knyttet til temaet. Til temaet
Frisørerhvervet hører de fire discipliner: dameføn, vandondulation, bombage og fønbølge. Testene kan bedømmes som: mindre god, god og udmærket.
Undervisning i de almene grundfag gennemføres separat i det, man kalder fleksible læringsbånd, men som det ses i eksemplet ovenfor, er fagene fuldt integrerede i arbejdet med det frisørfaglige. I de åbne
grundfagsværksteder, som her kaldes eksperimentarier, kommer eleverne fagvist. Én af engelsklærerne har f.eks. specialiseret sig inden for bl.a. frisøruddannelsen. Der er aftalt nogle skemapræmisser, så de
almene grundfag disponerer over en bestemt andel af timerne.
|