Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo

10 Litteratur







Andersen, Ole Dibbern og Albert Astrup Christensen (2002): Eleven som didaktiker. På vej mod en ny didaktik i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet. http://static.uvm.dk/publikationer/ 2002/didaktiker/

Andersen, Ole Dibbern, Claus Bo Jørgensen og Jeppe Carlsen (1998): Helhedsorientering. Et didaktisk princip i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet. http://static.uvm.dk/publikationer/ 1998/helhed/

CEUS (2004): Eleven i centrum, lokal undervisningsplan for grundforløbet Fra jord til bord

Christensen, Jens, Jes V. Jakobsen og Hans Jørgen Knudsen (1998): Andre måder at lære på – er det nødvendigt, og er det muligt. Et erhvervsuddannelsesprojekt på Frederikshavn Tekniske Skole. Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse

Gantrup, Gert og Tonni Jessen (2000): Skal vi udvikle noget sammen? Projekt nr. 2000-2534-0317

Have, Charlotte Junggreen (2000): Det Åbne Læringscenter. Undervisningsministeriet. http:// pub.uvm.dk/2000/detaabne/

Jacobsen, A.Neil (2000): Åbne læringscentre – hvorfor og hvordan. Undervisningsministeriet. http://static.uvm.dk/publikationer/2000/ aabne/

Lysemose, Flemming m.fl. (2004): Kernekompetencer i matematik i åbne grundfagsværksteder. EUC Syd. http: //www.emu.dk/erhverv/mestforlaerere/publikationer/kernekompetencermat.pdf

Michelsen, Lene (2002): Fleksibel læring i open learning centre. EUC Nordvestsjælland

Nielsen, Carsten Toft (2000): Kontinuitet i Læring. FoU-projekt nr. 1999-2534-0269

Niemann, Hanne (2002): Pædagogisk nyprofilering. Designteknolog. FoU-projekt nr. 2001-2734-0006

Poulsen, Sten Clod (2004): Nye læringsrum og fleksible tilrettelæggelsesformer i voksenuddannelserne ved VUC Sønderjylland. Center for Fleksibel Voksenuddannelse

Tange, Bodil m.fl. (2004): Idébog for naturfagsundervisere. EUC MIDT. http://www.emu.dk/erhverv/doc/pub/generelt/ naturfagidebog04.pdf

Undervisningsministeriets temahæfteserie

I denne serie udsender Undervisningsministeriet publikationer om generelle eller mere specifi kke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne.

2005:

Nr. 1: Frafald i erhvervsuddannelserne - årsager og forklaringer (internetpublikation)

(Erhvervsfaglige uddannelser)

2006:

Nr. 1: Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser – læringsforløb og sammenhænge

(UVM 7-369) (Erhvervsfaglige uddannelser) Nr. 2: Når undervisning kræver differentiering – ligeværdige elevaktiviteter med it

(UVM 5-469) (Grundskolen)

Trykte publikationer – som i oversigten er forsynet med et UVM-bestillingsnummer – kan mod betaling af et ekspeditionsgebyr rekvireres hos Nordisk Bog Center eller hos boghandlere.

Internetpublikationer kan frit downloades fra www.uvm.dk - til eget brug.

Publikationen giver gennem konkrete eksempler fra flere erhvervsskoler et billede af fordele og ulemper i organisering og styring af åbne læringsmiljøer og individuelle læringsforløb.

Der er eksempler på, hvordan skoleafdelinger og lærerteam gør det muligt for den enkelte elev at skabe sig fagligt overblik og sammenhæng i sit uddannelsesforløb. Og der er eksempler på modeller for, hvordan lærerne kan håndtere vejledningen i åbne læringsmiljøer.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser - læringsforløb og sammenhænge" som kapitel 10 af 10
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top