Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







Med de senere års ændringer af erhvervsuddannelserne og den pædagogiske udvikling på erhvervsskolerne er det nu klart, at læringsaktiviteter i fleksible og åbne læringsmiljøer er kommet for at blive i erhvervsuddannelserne.

Erhvervsskoler og lærere har på forskellig vis taget udfordringen med åbne læringsmiljøer op. Der er bygget om og bygget nyt. Der er gennemført pædagogisk udviklingsarbejde og ændringer i organiseringen af undervisningen – og lærerne.

I denne publikation præsenteres eksempler og erfaringer fra en række udvalgte skoler, som på forskellig vis har arbejdet med åbne læringsmiljøer – både af teori-/almen og praktikundervisning.

Publikationen giver efter vores mening et godt billede af fordele og ulemper i organisering og styring af åbne læringsmiljøer og styring af individuelle læringsprocesser og gode og konkrete eksempler fra en række forskellige skoler. De præsenterede eksempler sættes i relation til uddannelsesmål og kan spille sammen med det webbaserede planlægningsværktøj Elevplan.

Vi håber, at publikationen kan fungere som vidensdeling og være til inspiration for skoler, som måske ikke endnu har så mange erfaringer med åbne læringsmiljøer.

Undervisningsministeriets har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsprojekt samt udgivelsen af publikationen.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunk ter i publikationen naturligvis står for forfatternes egen regning.

Jeppe Egendal
Fagkonsulent
December 2005

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Åbne læringsmiljøer i erhvervsuddannelser - læringsforløb og sammenhænge" som Forord
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top