|
|
Ekstremisme og
demokratiet
Den 11. september 2001 har påvirket hele verden.
Terror, fundamentalisme og ekstremistiske synspunkter
er kommet til at fylde mere, og ekstremisme er blevet
en del af debatten om demokrati og ytringsfrihed.
Ekstremisme er også blevet en del af nogle skolers
virkelighed. Selv om kun få skoler har erfaringer med
egentlig ekstremistisk adfærd, oplever flere skoler
problematiske tendenser.
Det drejer sig for eksempel om racisme eller om, at
elever kan finde på at udøve social kontrol med andre,
for eksempel ved at tvinge dem til at gå klædt på en
bestemt måde eller få dem til at overholde religiøse
højtider. Nogle elever kan også finde på at advare deres
kammerater om lærerens undervisning i emner som
demokrati, ligestilling mellem kønnene, seksualundervisning
og udviklingslære.
Elever med ekstremistiske synspunkter kan være
påvirket af holdninger i hjemmet, religiøse vejledere,
kammerater og ekstremistiske websider på internettet.
Enkelte skoler har oplevet, at højreekstremistiske
eller religiøse ekstremistiske bevægelser har forsøgt at
få adgang til skolen for at hverve tilhængere blandt
eleverne.
Det er skoleledelsens opgave
at forebygge ekstremistiske tendenser,
holde øje med, om de forekommer,
og, hvis de forekommer, at sætte
gang i et beredskab.
Selv om enhver skole som udgangspunkt skal give
rum for elevernes forskellige holdninger, bør den
enkelte skole også gøre sig nogle tanker om, hvordan
den vil forholde sig til, at elever kommer med ekstremistiske
udtalelser. Ikke mindst fordi skolen har
ansvar for, at børn i dens varetægt ikke bliver underlagt
tvang fra andre elever eller kræfter uden for skolen, og at de ikke intimideres personligt eller holdnings-
og værdimæssigt.
Med andre ord må skoleledelser og lærere landet
over forholde sig til, hvordan de vil håndtere ekstremistiske
udtalelser og handlinger på eller omkring
skolen. Det er skoleledelsens opgave at forebygge
ekstremistiske tendenser, holde øje med, om de forekommer,
og, hvis de forekommer, at sætte gang i et
beredskab.
Sådan et beredskab kan indebære:
- At skolen formulerer en række klare normer og
værdier for, hvordan man behandler hinanden på
skolen. Og at man sørger for, at alle elever kender
dem.
- At alle lærere ved, hvordan de skal håndtere ekstremistisk
adfærd eller tendenser til det.
- At skolen har faste procedurer, som forhindrer, at
det er den enkelte lærer, der står med ansvaret.
Det kræver, at skoleledelsen melder klart ud, så
der ikke er usikkerhed om linjen.
- At skolen kan trække på et tæt og tillidsfuldt forældresamarbejde.
Ekstremisme:
Man bruger betegnelsen om yderligtgående
politiske holdninger eller strømninger, der i deres
radikalitet afviser det demokratiske system,
retsstaten, pluralismen og demokratiets metoder
til at skabe politiske løsninger uden brug af vold
og terror. Set fra en demokratisk forståelse er
ekstremisme demokratiets modsætning.
Fundamentalisme:
Betegner en bogstavtro religiøsitet, der kan være
forbundet med et politisk og/eller ideologisk
program. Der kan eksempelvis være tale om
kristen, jødisk eller islamisk fundamentalisme.
Ordet fundamentalisme bruges ofte negativt
synonymt med fanatisme og irrationalitet, men
fænomenet er i sin kerne snarere et alternativ til
sekulariserede samfunds relativistiske skriftssyn
og dets tillid til naturvidenskabelige landvindinger.
Kilde: Den Store Danske Encyklopædi
Interview
Lise Egholm
Konsekvens er vejen frem
Hvis skoler skal komme ekstremisme og ekstremistiske
tendenser i forkøbet, kræver det klare regler og konsekvens.
Og at man aldrig går på kompromis med værdierne i
folkeskoleloven. Sådan siger skoleleder Lise Egholm fra
Rådmandsgade Skole på Nørrebro.
En enkelt gang har de haft besøg af den fundamentalistiske
bevægelse Hizb-ut-Tahrir på Rådmandsgade
Skole på Nørrebro i København. De var kommet
ind via skolens crickethold. Men da skoleleder Lise
Egholm fandt ud af det, handlede hun lynhurtigt.
Hun lukkede holdet midlertidigt, og hun talte med
meget klare ord til de elever, der havde gået på holdet:
“Jeg sagde til dem, at de selvfølgelig må tro på, hvad
de vil, men at det ikke skal foregå her på skolen. Og
så fortalte jeg dem også, at jeg synes, Hizb-ut-Tahrir
er skidt for dem”, siger Lise Egholm.
Hendes reaktion på denne hændelse er meget dækkende
for, hvordan hun mener, at man på skolerne
skal komme ekstremistiske tendenser i forkøbet.
Nemlig ved at handle hurtigt og konsekvent. Og gøre
det hver gang – ligegyldigt hvor små tendenserne eller
hændelserne er:
“Man skal både som leder og lærer være lysvågen og
handle på de mindste hændelser. For der er masser af
tendenser i det små”.
Fat i både elever og forældre
Og heldigvis er det mest de små tendenser, de møder
i hverdagen på hendes skole, hvor 80 procent af eleverne
er tosprogede. Palæstinensiske elever, der klipper
det israelske flag ud af klassens atlasser. En elev, der for
det første ikke selv vil deltage i musik, fordi han siger,
at Koranen forbyder det – og bagefter også påvirker
kammeraterne med sin holdning. Og elever, der jublede
og flagede i skolegården efter terrorangrebet den
11. september 2001.
Når sådan noget sker, tager Lise Egholm eller den
relevante lærer oftest fat i både elever og forældre for
klart og tydeligt at fortælle dem, at sådan opfører
man sig ikke i skolen:
“Alle vores lærere kender holdningen på skolen og er
klædt på til at tage det, vi kalder en kulturel samtale
med forældrene. Det er en del af vores hverdag. Men
alle lærerne ved også, at jeg er bagstopper for dem,
og at de altid kan komme til mig”.
Lise Egholm advarer mod den misforståede overhumanistiske
tilgang, som mange lærere har til elever
med en anden etnisk baggrund.
“Det er den der med, at man ser igennem fingre med,
at de gør noget, som egentlig er for galt, fordi det jo
nok bare er på grund af deres anderledes kultur.
Men det er dødfarligt, for i den ånd er man med til
at fremme de sorteste kræfter”, siger Lise Egholm, der
ikke kan sige sig fri for selv at være overhumanist en
gang imellem.
“Det er nok et typisk dansk træk. Heldigvis har jeg
min souschef, der er kurder, og som stopper mig, hvis
jeg er ved at falde i. Han er en gave til vores skole,
for han ser altid sagerne fra en lidt anden synsvinkel
end min”.
Kompromis på det praktiske plan
Hun vil dog gerne understrege, at hverdagen på hendes
skole bygger på dialog, og at hun hele tiden indgår
masser af kompromiser for at få det hele til at
hænge sammen:
“På en skole med så mange tosprogede elever er man
nødt til at indgå kompromiser”, siger Lise Egholm
og giver et eksempel med en elev, der ikke måtte
tegne mennesker i billedkunst, fordi faren sagde, at
Koranen forbyder det. Efter megen snak frem og tilbage
blev faren og Lise Egholm enige om, at sønnen
måtte tegne mennesker, hvis de var dækket lidt af
træer og grene.
“Det kan da virke fjollet, at jeg må gå med til det,
men på den anden side kan jeg jo ikke blive ved med
at diskutere, og jeg fik da drengen til at tegne mennesker.
Det er den slags praktiske kompromiser, jeg
laver masser af. Til gengæld går jeg aldrig nogensinde
på kompromis på værdiplanet, for vi skal hele tiden
værne om de værdier, der står i folkeskoleloven”.
|
Læs mere om konfliktmægling
og håndtering af ekstremisme
Center for konfliktløsnings websted,
www.konfliktloesning.dk, indeholder blandt
andet artikler om konfliktløsning og strategier
mod mobning.
Dansk Center for Undervisningsmiljø har
igangsat en oplysningskampagne, som skal
udbrede kendskabet til – og brugen af – “konstruktiv
konflikthåndtering” i grundskolen.
www.brugkonflikten.dk. Se litteraturlisten.
I det følgende eksempelkatalog findes eksempler
på skolers håndtering af ekstremistiske
ytringer: Demokrati, ligeværd og tolerance fra
Søholtskolen og indlæggene Demokrati og
integration i skolen af Palle Kristensen og
Henning Grønborg samt Værdibaseret ledelse af
Eva Hofman-Bang.
Denne side indgår i publikationen "Undervisning i demokrati - inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser" © Undervisningsministeriet 2006
|
|