|
|
Et godt undervisningsmiljø og den inkluderende skole
Har et godt undervisningsmiljø og en inkluderende
skole noget med demokrati at gøre? Svaret er: Ja, en
hel del. For et godt undervisningsmiljø er sammen
med en inkluderende skole vigtige forudsætninger
for, at børn og unge kan omgås hinanden på demokratisk
vis i skolen.
En inkluderende skole er en skole, hvor den enkelte
elev modtager en undervisning, som tilgodeser lige
netop hans eller hendes behov. Det vil sige, at undervisningen
skal tilpasses den enkeltes forudsætninger.
En inkluderende skole er også et sted, hvor man
opfatter forskellighed og mangfoldighed som en ressource.
Og hvor der fokuseres på dialog og kommunikation
for at skabe trivsel, selvværd og tryghed hos
eleverne. Det giver eleverne de bedste muligheder for
at lære og udvikle sig.
Hvis ikke der er trivsel på skolen, en ordentlig omgangstone,
plads til alle, respekt for hinanden og
mulighed for, at alle kan blive hørt, oplever eleverne
ikke en skoledag, der lægger op til en demokratisk
praksis. Det vil sige en skoledag, hvor eleverne –
inden for de givne pædagogiske rammer på skolen –
oplever indflydelse og medbestemmelse.
En skole
med plads til alle
og et godt undervisningsmiljø
er derfor allerførste skridt
hen imod en skole med en
demokratisk praksis.
En skole med plads til alle og et godt undervisningsmiljø
er derfor allerførste skridt hen imod en skole
med en demokratisk praksis.
Selve arbejdet med at skabe og vedligeholde et godt
undervisningsmiljø bør på alle skoler og uddannelsesinstitutioner
også være et mønstereksempel på en
demokratisk proces. Med undervisningsmiljøloven har skolerne fået et lovkrav om at kortlægge og udvikle
undervisningsmiljøet. Eleverne har samtidig fået ret
til at deltage i arbejdet på lige fod med skolens ledelse
og sikkerhedsrepræsentant.
Inklusion spiller ikke mindst en rolle på skoler med
mange tosprogede elever. Her drejer inklusion sig
blandt andet om, hvordan skolen som institution og
gennem sin undervisning kan afspejle de etniske og
sociale forskelle, som er repræsenteret i elevgruppen.
Og hvordan man kan sikre, at eleverne bliver åbne over for, at mennesker er forskellige og har forskellige
holdninger, vaner, kulturer og religioner.
Ønsket om at skabe en skole med plads til alle, trivsel
og dialog stiller store krav til ledelsen, som i
arbejdet med både værdigrundlag, skoleudvikling og
organisering af skolehverdagen skal påtænke, hvordan
de vil indføre begreberne i praksis. Men er en
skole først inkluderende, er den som nævnt også
godt på vej til at være en skole med en demokratisk
praksis.
Undervisningsmiljøvurdering
Ifølge undervisningsmiljøloven skal alle uddannelsesinstitutioner udarbejde og offentliggøre en undervisningsmiljøvurdering.
I august 2005 spurgte Undervisningsministeriet institutionerne, om de inden
for de seneste tre år havde gennemført eller revideret en tidligere gennemført undervisningsmiljøvurdering.
Så mange svarede ja på spørgsmålet:
- 78,8 procent af grundskolerne
- 91,5 procent af gymnasierne og hf-kurserne
- 90 procent af erhvervsskolerne.
Undervisningsmiljøprisen
Undervisningsminister Bertel Haarder uddelte i 2005 Undervisningsmiljøprisen for første gang. Undervisningsmiljøprisen
2005 gik til fire skoler og uddannelsessteder, der alle har gjort en ganske særlig indsats
for at skabe og opretholde et godt undervisningsmiljø. De fire vindere var:
- Byagerskolen i Brørup for at have iværksat en smileyordning, som benyttes i vurderingen af undervisningsmiljøet
i de enkelte klasser.
- Aarhus Katedralskole for at skabe store forbedringer i undervisningsmiljøet ved blandt andet at tilknytte
en stresspsykolog og en psykolog med speciale i mobning til skolen.
- Produktionsskolen KUBA i København for at sætte bredt fokus på sundheden på skolen.
- Vendsyssel Sygeplejeskole for at gå i tæt dialog med de studerende for at forbedre undervisningsmiljøet.
Læs mere: www.dcum.dk
Interview
Ole Juhl
Godt undervisningsmiljø og demokrati følges ad
I arbejdet med undervisningsmiljø på skolerne bør
ledelse og lærere opfatte eleverne som ligeværdige parter.
Hvis det lykkes, er det et fantastisk eksempel på
demokrati i praksis, siger Ole Juhl, der er leder af
Dansk Center for Undervisningsmiljø.
For Ole Juhl er der ingen tvivl. Et godt undervisningsmiljø
og demokrati følges ad. I hans øjne er en
skole med en demokratisk adfærd også en skole, som
sikrer eleverne indflydelse på undervisningsmiljøet
og sikrer, at eleverne føler sig respekterede og ligeværdige.
Men han kan desværre konstatere, at det langt fra er
alle skoler, der inddrager eleverne i det lovpligtige
arbejde med undervisningsmiljøet. Og det mener
han står i skærende kontrast til skolens formål med
at forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder
og pligter i et samfund med frihed og folkestyre:
“Hvis ikke eleverne inkluderes i bestræbelserne på at
udvikle skolen og inddrages i de demokratiske processer,
opfostrer vi ikke fremtidens demokratiske
medborgere og handlekraftige aktører. Eleverne skal
være aktive medspillere og ligeværdige parter, og deres holdninger og synspunkter skal respekteres –
også når de ikke lige passer ind i vanetænkningen på
skolen”, siger Ole Juhl.
Demokrati i praksis
Han mener samtidig, at arbejdet med undervisningsmiljøet
er en enestående mulighed for at præsentere
eleverne for demokrati i praksis:
“I samfundsfag og andre fag kan eleverne lære om,
hvordan folkestyret fungerer, og høre om demokrati
i teorien. Men hvis de bliver involveret i arbejdet
med undervisningsmiljøet, vil de opleve, at de kan
opnå forbedringer gennem demokratiske processer,
at deres mening og viden tæller, og at demokrati
ikke altid betyder, at man får sin vilje”.
Elever vil demokratiet
Men det er ikke bare på grund af principper og for
at lære eleverne om demokratiske processer, at Ole
Juhl mener, det er yderst vigtigt at inddrage eleverne
i arbejdet med undervisningsmiljøet. Det er også,
fordi eleverne ifølge Ole Juhl er de bedste eksperter
på området. Det er dem, der kender elevtoiletterne
bedst, ved, hvor meget der mobbes, og kender mest til,
hvordan den enkelte lærers undervisning fungerer:
“Så hvis man virkelig vil have et undervisningsmiljø,
som eleverne kan kalde godt, skal man da lytte til
eleverne selv”.
Og ifølge Ole Juhl handler elevernes ønsker ofte om
det psykiske miljø. De vil have en mobbefri skole
med tryghed, sammenhold, medbestemmelse, ro i
klassen, respekt for hinanden, plads til alle og en god
omgangstone:
“De vil faktisk have mere fokus på mange af de værdier,
som vi som samfund og skole også synes er
grundlæggende for et demokrati. Så hvis vi lyttede
mere til dem, ville de selv bede om hjælp til at blive
mere demokratiske og gå på en mere demokratisk
skole”, siger Ole Juhl.
|
Elever og undervisningsmiljø
I august 2005 spurgte Undervisningsministeriet,
om eleverne eller de studerende på de
enkelte uddannelsesinstitutioner havde benyttet
sig af deres ret til at vælge repræsentanter
til at varetage deres interesser i relation til
undervisningsmiljøet. Så mange svarede ja på
spørgsmålet:
- 62,9 procent af grundskolerne
- 83,5 procent af gymnasierne og hfkurserne
- 65,2 procent af erhvervsskolerne.
Interview
Niels Jørgen Helms
Det er ikke dem og os
Etnicitet er uinteressant, og det er nærmest lidt provokerende
at tale om. Det er den holdning, der gennemsyrer
hverdagen på gymnasieskolen Mulernes Legatskole, der
ligger midt i Vollsmose i Odense.
“Når man begynder på vores gymnasium, får man med
det samme at vide, at det hedder vi og ikke dem og os.
For vi gør meget ud af fællesskabsfølelsen og demokratiet
her på skolen”, siger rektor Niels Jørgen Helms.
Gymnasiet har 20 procent tosprogede elever – eller
tokulturelle, som det hedder hos Mulerne. Og selv om
det til daglig og blandt eleverne nærmest er provokerende
at tale om etnicitet, indrømmer Niels Jørgen
Helms gerne, at der fra ledelsens side bliver gjort
meget for at sikre, at de tokulturelle er med i front.
“Vi bruger for eksempel tokulturelle rollemodeller, og
vi gør også noget ekstra, for at de er repræsenteret i
for eksempel elevrådsarbejde og i brobygningsarbejdet
i forhold til folkeskolen”.
Og ikke mindst for de tokulturelles forældres skyld
har gymnasiet mange regler og retningslinjer.
“På grund af at der mangler informationsmateriale
om blandt andet gymnasiet, florerer der mange fordomme
og myter om den danske ungdomskultur blandt de tokulturelles forældre. Mange tror, det hele
handler om fest og druk. Så for at forældrene – og
derigennem deres børn – ikke skal tage afstand fra
skolen eller dele af skolehverdagen, har vi indført
mange regler og gjort dem tydelige for alle. Men i
virkeligheden synes jeg hellere, at staten – herunder
Undervisningsministeriet – burde sørge for ordentlig
information, der er oversat til flere sprog”, siger
Niels Jørgen Helms.
Skolen har blandt andet nogle generelle ordensregler,
som hænger i alle klasseværelser. Første paragraf lyder: “Ingen elever må udsættes eller udsætte andre
for nedværdigende eller krænkende behandling”.
Derudover har de mere specifikke regler, der for
eksempel handler om, hvordan man kan og skal deltage
i gymnastik og om omgangen med alkohol.
“Vi har en nærmest rituel tilgang til at gribe ind og
sørge for, at reglerne overholdes. For hvis man vil
have en skole med et ordentligt sammenhold og en
god omgangstone, er man nødt til at være konsekvent,
når nogen bryder med vores regler og værdier”.
|
Læs mere
Dansk Center for Undervisningsmiljø: www.dcum.dk. Herunder om konflikthåndtering og mægling i
grundskolen på www.brugkonflikten.dk (Se også litteraturlisten).
Vejledning om disciplin, god adfærd og trivsel i folkeskolen. Undervisningsministeriet, 2006.
Sort og hvidt. Om tosprogede elever på Avedøre Gymnasium og HF. Ole Thorup m.fl. (red.). Avedøre
Gymnasium og HF, 2000.
Undervisningsministeriets publikationer om integration i skolen: www.uvm.dk under Udgivelser:
Inspiration til bedre integration i folkeskolen, Undervisningsministeriet, 2004.
Forskellighed som ressource. Undervisning i det flerkulturelle læringsrum – gymnasiale uddannelser og
AVU. Undervisningsministeriet, 2004.
At skabe succes – anbefalinger vedrørende mønsterbrud i ungdomsuddannelserne, 2005
(der findes yderligere to rapporter under mønsterbryderprojektet).
Denne side indgår i publikationen "Undervisning i demokrati - inspiration til grundskoler og ungdomsuddannelser" © Undervisningsministeriet 2006
|
|