|
3. Hvad er et princip – og hvordan kan man som skolebestyrelse arbejde med principper?Det kan ofte være svært at finde brugbare definitioner på begrebet princip set i skolebestyrelsessammenhæng. Nedenfor er et par bud: “Ved et princip forstår man en grundsætning for tænken eller handlen, som en person eller et samfund eller en organisation bevidst følger.” “Ved et princip forstås en grundsætning for en central del af skolens virksomhed.” Et princip rummer altså en forestilling om, i hvilken retning skolen skal bevæge sig på et bestemt område, eller efter hvilke retningslinjer skolen skal fungere. Et princip bør omhandle en central del af skolens virksomhed og udstikke den kurs, skolen skal følge på et givet område. Begrebet “et princip” kan i skolebestyrelsessammenhæng defineres således:
Hvordan bør skolebestyrelsen udvikle principper for mad og måltider på skolen samt fysisk bevægelse og elevernes mulighed for at komme ud i det fri? Principper befinder sig i et spændingsfelt mellem, hvad der aktuelt karakteriserer en skole på bestemte områder, og hvad der fremover ønskværdigt skal karakterisere en skole på bestemte områder. Formulering og beslutning af principper forudsætter, at skolen beskæftiger sig med følgende tre områder: A. Statusbeskrivelse og analyse af eksisterende praksis En statusbeskrivelse er derfor en lokal undersøgelse på den enkelte skole, og formålet er at beskrive den eksisterende madog bevægelseskultur. Sådanne undersøgelser kan foretages ved hjælp af forskellige metoder: Spørgeskemaundersøgelser, klassesamtaler, forældremøder m.fl. Når skolen har foretaget en beskrivelse af den eksisterende mad- og bevægelseskultur, bør skolen forholde sig analyserende hertil, det vil sige rejse spørgsmålene:
B. Drøftelse af værdier og mål for den fremtidige mad- og bevægelseskultur Hvad der er ønskværdigt, forudsætter en drøftelse af følgende spørgsmål:
Gennem begrundelser finder man frem til, hvad der er vigtigt, og hvad der er mindre vigtigt, samt hvad der har betydning, og hvad der har mindre betydning. Disse begrundelser rummer derfor både en videns- og en værdidimension. Vidensdimensionen handler om faglige og saglige begrundelser for det ønskværdige; værdidimensionen handler om at kunne begrunde beslutninger ud fra et værdimæssigt grundlag. Disse begrundelser forankres i: Et positivt sundhedsbegreb betyder:
Et bredt sundhedsbegreb betyder:
Et åbent sundhedsbegreb betyder:
Diskussionsspørgsmål til skolebestyrelsen:
C. Drøftelse og beslutning af principper for udvikling af mad- og bevægelseskultur Princippernes kvalitet afhænger især af følgende forhold:
Denne side indgår i publikationen "Sund mad og fysisk aktivitet i skolen - inspirationshæfte til skolebestyrelser" som kapitel 3 af 8 |
||
Til sidens top |