Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

5. Almindelig pris- og lønudvikling og andre fokusområder







I dette afsnit sammenlignes de studerendes indtægtsfremgang med den almindelige pris- og lønudvikling. Dernæst følger to udvalgte fokusområder: andelen af de studerende fordelt på revalidering, køn og uddannelse samt indtægtsgrundlaget for en række udvalgte enkeltuddannelser.

5.1 De studerendes indtægtsfremgang fra 1997 til 2002 sammenlignet med pris- og lønudviklingen i samme periode

Den almindelige prisudvikling fra 1997 til 2002 har været stigende med 13%, dette svarer til en inflation i perioden på omkring 2,2% om året, mens lønudviklingen har været på 22%.

Set i forhold til dette, har de studerende på de enkelte alderstrin haft en indtægtsfremgang, som har ligget lidt over den almindelige prisudvikling. De 27-29-årige ligger under denne prisudvikling, som under et kun har haft en indtægtsfremgang på mellem 11 og 12% i perioden. De 18-28-årige har alle haft en fremgang på mellem 14 og 16%. Dette dækker over forskelle på de forskellige typer af uddannelser. Reallønsfremgangen har dog ikke været så stor som den almindelige lønudvikling.

På de ikke lønnede uddannelser og på de delvist lønnede uddannelser er det især de yngste, som har haft indkomstfremgang (på omkring 17-19%), mens de ældste (over 26 år) ikke har kunnet følge med den almindelige udvikling og kun har haft en fremgang på 8-13%. For alle grupper er det især løn, stipendier og studielån, som har medvirket til indtægtsfremgang, mens specielt kontanthjælp, orlovsydelser, arbejdsmarkedsydelser og øvrige offentlige overførselsindkomster har været på retur.

De studerende på lønnede uddannelser har alle haft en udvikling i rådighedsbeløbet, som ligger en smule over den almindelige prisudvikling. Stigningen i de forskellige aldersgrupper er lidt ujævn, mellem 15 og 19%.

Tabel 5.1.1 Rådighedsbeløbets udvikling for studerende på ikke lønnede, delvist lønnede og lønnede uddannelser fordelt på enkeltaldre (18-29-årige) opgjort fra 1997 til 2002. Indeks 1997=100%.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
Lønindeks 1) 100 104 109 113 117 122
Forbrugerprisindeks 100 102 104 107 110 113
Ikke lønnet Alle 18 år 100 105 109 113 117 119
Alle 19 år 100 106 110 112 117 118
Alle 20 år 100 104 108 111 115 116
Alle 21 år 100 103 105 109 114 115
Alle 22 år 100 105 107 111 115 116
Alle 23 år 100 102 106 109 113 113
Alle 24 år 100 105 108 111 115 116
Alle 25 år 100 103 108 110 113 114
Alle 26 år 100 104 106 112 114 112
Alle 27 år 100 102 103 105 109 109
Alle 28 år 100 102 104 104 110 108
Alle 29 år 100 104 105 105 107 108
Delvist lønnet Alle 18 år . . . . . .
Alle 19 år . . . . . .
Alle 20 år . . . . . .
Alle 21 år . . . . . .
Alle 22 år 100 104 106 112 117 119
Alle 23 år 100 104 108 113 117 119
Alle 24 år 100 104 106 110 115 117
Alle 25 år 100 101 105 109 111 114
Alle 26 år 100 101 102 107 110 114
Alle 27 år 100 101 102 104 109 113
Alle 28 år 100 99 103 102 107 111
Alle 29 år 100 104 100 102 106 108
Lønnet Alle 18 år 100 104 108 112 116 119
Alle 19 år 100 104 106 111 115 118
Alle 20 år 100 104 107 111 113 117
Alle 21 år 100 104 109 110 113 117
Alle 22 år 100 103 108 109 111 115
Alle 23 år 100 103 106 111 112 116
Alle 24 år 100 102 107 109 112 115
Alle 25 år 100 102 107 110 111 115
Alle 26 år 100 105 109 113 116 118
Alle 27 år 100 103 110 110 116 119
Alle 28 år 100 104 110 110 115 117
Alle 29 år 100 106 110 111 115 118
Alle Alle 18 år 100 102 106 108 112 114
Alle 19 år 100 103 106 108 111 113
Alle 20 år 100 104 108 109 111 113
Alle 21 år 100 103 107 109 113 114
Alle 22 år 100 104 108 110 114 116
Alle 23 år 100 102 106 110 113 115
Alle 24 år 100 104 107 110 114 116
Alle 25 år 100 102 107 110 112 114
Alle 26 år 100 104 106 112 114 113
Alle 27 år 100 102 106 107 112 112
Alle 28 år 100 102 106 107 111 111
Alle 29 år 100 104 107 107 110 111

1) Kilde: ”Statistikbanken” og ”Statistisk 10-års-oversigt”, Danmarks Statistik. Lønindeks er industriens lønudvikling.

5.2 Fokusområder

I tabel 5.2.1 vises antallet af alle studerende i hele undersøgelsesgruppen [5], som rent faktisk modtog revalideringsydelser fra 1997 til 2002.

Fra 1997 til 2002 steg antallet af revalidender med ca. 18%. Dette svarer stort set til stigningen i antallet af studerende i uddannelsessystemet. Stigningen er alene sket for kvinderne; deres stigning i perioden udgør ca. 24%, mens antallet af mænd på revalideringsydelse har været nogenlunde konstant i hele perioden.

56% af revalidenderne i undersøgelsesgruppen læste på en mellemlang videregående uddannelse i 2002.

Tabel 5.2.1 Antallet af studerende i undersøgelsesgruppen (alle alderstrin) der modtog revalideringsydelser opgjort fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
Alle uddannelser Antal
Mænd 3.425 3.515 3.517 3.628 3.602 3.603
Kvinder 6.261 6.608 7.201 7.616 7.808 7.788
Mænd og kvinder 9.686 10.123 10.718 11.244 11.410 11.391
Gymnasiale uddannelser            
Mænd 88 84 75 81 77 59
Kvinder 108 113 107 102 106 85
Mænd og kvinder 196 197 182 183 183 144
Erhvervsfaglige grundforløb            
Mænd 152 184 170 241 239 248
Kvinder 537 554 668 584 546 454
Mænd og kvinder 689 738 838 825 785 702
Erhvervsfaglige hovedforløb            
Mænd 657 659 667 724 732 678
Kvinder 1.062 1.170 1.441 1.664 1.758 1.741
Mænd og kvinder 1.719 1.829 2.108 2.388 2.490 2.419
Korte videregående uddannelser            
Mænd 551 626 641 678 536 546
Kvinder 220 273 297 342 354 359
Mænd og kvinder 771 899 938 1.020 890 905
Mellemlange videregående udd.            
Mænd 1.579 1.588 1.628 1.600 1.729 1.794
Kvinder 3.746 3.894 4.118 4.357 4.465 4.559
Mænd og kvinder 5.325 5.482 5.746 5.957 6.194 6.353
Lange videregående udd.            
Mænd 398 374 336 304 289 278
Kvinder 588 604 570 567 579 590
Mænd og kvinder 986 978 906 871 868 868

I tabel 5.2.2 opgøres den andel af de studerende i den samlede undersøgelsesgruppe, der rent faktisk modtog revalideringsydelse fra 1997 til 2002.

Det viser sig, at andelen af studerende, der modtog revalideringsydelse, lå på konstant mellem 4-5% i hele perioden. Dette dækker dog over store variationer mellem uddannelserne og mellem de to køn.

Dobbelt så mange kvinder (6% kvinder) som mænd fik revalideringsydelser. Det er især på erhvervsfaglige grundforløb og på de mellemlange videregående uddannelser, men også på de korte videregående uddannelser, at kvinderne bliver revalideret.

Mændene bliver hyppigst revalideret på de erhvervsfaglige grundforløb og på de korte videregående uddannelser, men også på de mellemlange videregående uddannelser. Fordelingen på uddannelsesområder af andelen af studerende på revalidering har været stabil i perioden.

Tabel 5.2.2 Andelen af studerende der var på revalidering fordelt på uddannelsesgrupper og køn (alle aldersgrupper) opgjort fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
  %
Alle uddannelser:            
Mænd 3 3 3 3 3 3
Kvinder 5 5 6 6 6 6
Mænd og kvinder 4 4 4 5 5 5
Gymnasiale uddannelser            
Mænd 1 1 1 1 1 1
Kvinder 1 1 1 1 1 1
Mænd og kvinder 1 1 1 1 1 1
Erhvervsfaglige grundforløb            
Mænd 6 6 5 6 6 5
Kvinder 17 15 14 12 11 10
Mænd og kvinder 12 11 10 9 9 8
Erhvervsfaglige hovedforløb m.v.            
Mænd 2 2 2 2 2 2
Kvinder 4 5 5 6 7 7
Mænd og kvinder 3 3 3 4 4 4
Korte videregående udd.            
Mænd 9 10 9 8 6 7
Kvinder 5 6 7 7 6 6
Mænd og kvinder 8 8 8 7 6 7
Mellemlange videregående udd.            
Mænd 5 5 5 5 5 5
Kvinder 8 8 8 8 8 8
Mænd og kvinder 7 7 7 7 7 7
Lange videregående udd.            
Mænd 2 1 1 1 1 1
Kvinder 2 2 2 2 2 2
Mænd og kvinder 2 2 2 2 2 2

I det følgende gennemgås nogle af os udvalgte indkomsttyper for ti enkeltuddannelser som ikke var lønnede fra 1997 til 2002.

Det gennemsnitlige rådighedsbeløb (tabel 5.2.3) varierer i 2002 fra ca. 93.100 kr. for tandlægestuderende til ca. 132.500 kr. for studerende på socialrådgiveruddannelsen.

Det ses, at de udvalgte studerende på: bachelor, folkeskolelærer og diplomingeniør alle har haft en indtægtsfremgang, der var større end den almindelige prisudvikling på 13%. Den største stigning ses for bachelor-studerende på jura (27,8%) efterfulgt af folkeskolelærere (21,5%) og humanistiske bachelor-studerende (16,9%). Den laveste vækst ses for studerende på en teologisk kandidatuddannelse og på de korte videregående it-uddannelser med hhv. 6,7% og 7,9%.

Tabel 5.2.3 Det gennemsnitlige rådighedsbeløb for studerende på udvalgte ikke lønnede uddannelser (alle aldersgrupper) opgjort fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002 Stig-
ning
fra
1997-
2002
  Gennemsnit i kr. %
It-uddannelser, KVU 102.127 107.428 110.933 105.741 108.415 110.185 7,9
Socialrådgiver, MVU 118.555 120.525 122.879 124.178 128.653 132.530 11,8
Diplomingeniør, MVU 92.354 96.286 97.158 100.548 105.124 105.127 13,8
Folkeskolelærer, MVU 104.088 107.793 111.659 114.867 120.099 126.459 21,5
Jura, bach. 104.897 107.063 116.349 129.426 139.014 134.099 27,8
Humaniora, bach. 100.730 109.136 112.503 114.465 119.811 117.719 16,9
Naturvidenskab, bach. 91.704 96.109 101.987 104.897 108.956 104.055 13,5
Teologi, kand. 111.230 115.998 119.386 119.429 124.315 118.729 6,7
Tandlæge, kand. 83.071 83.267 84.221 89.333 91.840 93.120 12,1
Lægevidenskab, kand. 99.998 102.834 102.392 106.196 111.414 111.158 11,2

Optagelsen af studielån har stort set været stigende for samtlige af de ti uddannelser (undtaget studerende på tandlægestudiet). Af tabel 5.2.4 fremgår det tillige, at over halvdelen af de studerende på folkeskolelæreruddannelsen og på de humanistiske bacheloruddannelser optog studielån, mens det kun gælder for under 41% på de korte videregående it-uddannelser og jura-bachelor. På de naturvidenskabelige bacheloruddannelser var det 40%.

Tabel 5.2.4 Andelen af studerende i undersøgelsesgruppen der optog studielån på udvalgte ikke lønnede uddannelser (alle aldersgrupper) opgjort fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
  %
It-uddannelser, KVU 33 36 37 38 41 41
Socialrådgiver, MVU 42 42 42 45 47 49
Diplomingeniør, MVU 35 37 39 40 43 45
Folkeskolelærer, MVU 47 49 51 54 54 54
Jura, bach. 36 37 37 38 38 41
Humaniora, bach. 43 45 46 47 48 52
Naturvidenskab, bach. 31 32 33 37 38 40
Teologi, kand. 41 41 42 42 43 45
Tandlæge, kand. 51 48 45 45 47 49
Lægevidenskab, kand. 40 39 42 44 45 47

Langt hovedparten de studerende har erhvervsarbejde ved siden af studiet. I tabel 5.2.5 ses at 87% af de studerende på lægestudiet har erhvervsarbejde mod kun 65-66% på de korte videregående it-uddannelser og socialrådgiveruddannelsen.

Tabel 5.2.5 Andelen af studerende i undersøgelsesgruppen der havde erhvervsarbejde på udvalgte ikke lønnede uddannelser (alle aldersgrupper) opgjort fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
  %
It-uddannelser, KVU 64 68 67 69 67 65
Socialrådgiver, MVU 58 60 61 65 66 66
Diplomingeniør, MVU 75 79 79 79 79 79
Folkeskolelærer, MVU 79 81 81 82 82 81
Jura, bach. 85 86 87 86 86 84
Humaniora, bach. 79 83 82 83 82 80
Naturvidenskab, bach. 79 79 80 79 78 77
Teologi, kand. 75 76 78 78 77 77
Tandlæge, kand. 69 74 71 73 74 70
Lægevidenskab, kand. 90 93 90 88 92 87

I tabel 5.2.6 opgøres den andel af undersøgelsesgruppen, der modtog stipendier fra 1997 til 2002.

For de korte og mellemlange videregående uddannelser har andelen, der modtog stipendier, været voksende i undersøgelsesperioden, dog faldt andelen af studerende der modtog stipendier til folkeskolelæreruddannelsen i 2002 (84%).

Andelen af studerende på bachelor og kandidatuddannelserne (bortset fra studerende på jura bachelor og lægevidenskabelig kandidatuddannelse) steg fra 1997 til 2002. For lægevidenskab ses et periodefald svarende til 3 procent-point.

Tabel 5.2.6 Andelen af studerende i undersøgelsesgruppen der modtog stipendier på udvalgte ikke lønnede uddannelser (alle aldersgrupper) opgjort fra 1997 til 2002.

  1997 1998 1999 2000 2001 2002
  %
It-uddannelser, KVU 75 75 75 80 81 79
Socialrådgiver, MVU 65 66 67 69 71 72
Diplomingeniør, MVU 86 88 88 88 88 89
Folkeskolelærer, MVU 85 86 87 87 86 84
Jura, bach. 90 91 88 84 82 84
Humaniora, bach. 86 85 84 83 83 86
Naturvidenskab, bach. 87 85 85 85 85 88
Teologi, kand. 75 74 74 74 76 78
Tandlæge, kand. 90 92 91 92 91 92
Lægevidenskab, kand. 92 91 90 90 89 89


Fodnoter

[5] Undersøgelsesgruppen indeholder alle studerende der indgår i undersøgelsen, dvs. studerende på; ikke lønnede uddannelser, delvist lønnede uddannelser og lønnede uddannelser

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "De studerendes indtjening - En analyse af de studerendes indkomster fra 1997 til 2002" som kapitel 5 af 5
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top