![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Bilag 1. Model- og variabelbeskrivelse samt indkomstbegreberDatagrundlag og modelbeskrivelseAlle beregninger i og resultater af denne undersøgelse bygger på Undervisningsministeriets statistikberedskab i Danmarks Statistik. Uddannelsesoplysningerne er fra det integrerede elevregister (INTE), som er baseret på årlige indberetninger fra alle institutioner, som udbyder uddannelse i det ordinære uddannelsessystem. Indkomstoplysningerne er baseret på indberetninger til Told & Skat. Indkomstoplysningerne er for hele året, hvilket vil sige, at man ikke kan skelne, hvornår på året de enkelte ydelser er modtaget. Oplysninger om studielån og stipendier stammer fra SU-styrelsen. Alle beløb er opgjort i årets priser. Der skelnes i denne undersøgelse mellem tre aflønningsformer: lønnet uddannelse, ikke lønnede uddannelse og delvist lønnet uddannelse. I lønnet uddannelse indgår uddannelser, der er lønnede, hovedsageligt hovedforløb på erhvervsfaglige uddannelser, ikke lønnet uddannelser dækker alle fuldt SU-berettigede uddannelser, mens delvist lønnet uddannelser er uddannelser, hvor man i perioder modtager løn og i andre perioder er berettiget til stipendier, fx uddannelserne til pædagog og sygeplejerske. Undersøgelsesgruppen består af alle de uddannelsessøgende på 18 år og derover, der i mindst 10 måneder i undersøgelsesåret har fulgt en eller flere heltidsuddannelser [6] med samme aflønningsform. Undersøgelsen omfatter følgende oplysninger for den enkelte uddannelsessøgende: alder primo indeværende år, køn, forsørgerstatus, indkomsttyper opgjort for hele året og seneste igangværende uddannelse. Da ”INTE” kun indeholder uddannelsesoplysninger til oktober måned det seneste opgørelsesår, udgør undersøgelsesgruppen det seneste år i analysen en lidt mindre del af samtlige studerende, Reformer i undersøgelsesperioden har også indflydelse på undersøgelsesgruppens størrelse. Således har antallet af personer, der går på et erhvervsfagligt grundforløb været stigende, da det erhvervsfaglige grundforløb for nogle uddannelsers vedkommende er blevet forlænget. Løn kan for nogle være lidt højere, da de kan have været i fuldtidsarbejde i maksimum to måneder og stadig tilhører undersøgelsesgruppen. For de offentlige overførselsindkomster gælder det samme. Man skal være opmærksom på at andelene, der modtager de enkelte ydelser, ikke summerer til 100%; dette skyldes, at en studerende kan modtage mange forskellige ydelser i et skatteår. Alle steder hvor der i en dimension er fem eller færre personer, vil beregningerne udgå, men personerne vil stadig indgå i det samlede billede. Hvis der fx er to 18-årige med børn på en gymnasial uddannelse, vil denne dimension ikke blive vist, men de to elever vil indgå i de samlede tal både for gymnasiale uddannelser, for 18-årige og for forsørgere. For hver dimension i undersøgelsen er opgjort hvor mange personer der indgår i beregningerne. Dette tal er opgivet i faktisk antal og som procentdel af undersøgelsesgruppen i den valgte dimension. De gennemsnitlige indkomster er beregnet både på baggrund af antallet af det samlede antal personer i den valgte dimension og på baggrund af det antal personer, som rent faktisk modtog den enkelte indkomsttype i den valgte dimension. Det er klart, at det samlede antal uddannelsessøgende i Danmark ikke svarer til undersøgelsesgruppen, da metoden frasorterer en række studerende. Den samlede undersøgelsesgruppe udgør omkring en kvart million studerende. Man skal være opmærksom på, at indkomsterne i denne opgørelse er opgjort som gennemsnitsindkomster, og at disse kan dække over store variationer, uden at dette direkte fremgår af talmaterialet. Indkomsterne kan varierer fra uddannelse til uddannelse og fra aldersgruppe til aldersgruppe. Alene den demografisk betingede ændring af aldersgrupperne over tid betyder noget for indkomstudviklingen for den samlede gruppe. Såfremt man ønsker at se mere detaljeret på enkelte indkomsttyper, opdelt på enkeltaldre, uddannelsesfordelinger m.v., henvises til ”Indkomstdatabasen” Undervisningsministeriets hjemmeside (Link til databasen). Man skal være opmærksom på at, der kan forekomme større eller mindre udsving, som kan være forårsaget af en lille population i den enkelte dimension. Indkomstbegreber
Fodnoter[6] Ekskl. ikke kompetencegivende ungdomsuddannelser, produktionsskoler, hf-enkeltfag, ph.d., åben uddannelse samt voksen- og efteruddannelse m.v.
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |