![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 4 Elevprofiler
|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
15 17 år | 4% | 1% | 0% | 2% | 0% |
18 20 år | 49% | 47% | 47% | 44% | 45% |
21 25 år | 41% | 40% | 49% | 45% | 52% |
26 og derover | 6% | 13% | 4% | 9% | 4% |
Procent i alt | 100% | 101% | 100% | 100% | 101% |
Elever i alt | 182 | 185 | 237 | 350 | 167 |
Kilde: Danmarks Statistik. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede
procentsum svinge mellem 99% og 101%.
Over halvdelen af de optagede elever er i 2003 mellem 21 og 25 år. Over 90% af alle TAMU-elever mellem 1999 og 2003 er mellem 18 og 25 år. Aldersniveauet har ikke ændret sig væsentligt siden evalueringen i 2000.
Nedenfor fremgår en oversigt over elevernes kønsfordeling:
Tabel 4.2:
Elevernes kønsfordeling
TAMU 2000 | TAMU 2003 | |
Mand | 83% | 80% |
Kvinde | 17% | 20% |
Procent i alt | 100% | 100% |
Elever i alt | 155 | 721 |
Kilde: Data fra 2003, 1. halvår: TAMUs elevregistrering. Data fra 2000: Interview med 155 daværende TAMU-elever foretaget af PLS RAMBØLL Management.
Som det fremgår af ovenstående tabel, er der aktuelt 20% kvinder og 80% mænd på TAMU. Elevernes kønsfordeling har ikke ændret sig væsentligt siden evalueringen i 2000.
Nedenfor fremgår en oversigt over elevernes forsørgerstatus:
Tabel 4.3:
Børn
TAMU 2000 | TAMU 2003 | |
TAMU-elever med børn | 5% | 7% |
TAMU-elever uden børn | 96% | 93% |
Procent i alt | 101% | 100% |
Elever i alt | 155 | 721 |
Kilde: Data fra 2003, 1. halvår: TAMUs elevregistrering. Data fra 2000: Interview med 155 daværende TAMU-elever foretaget af PLS RAMBØLL Management. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.
I 2003 er 7% af eleverne på TAMU forsørgere. Niveauet er cirka det samme som i evalueringen fra 2000.
Nedenfor fremgår en oversigt over TAMU-elevernes etniske baggrund:
Tabel 4.4:
TAMU-elevernes etniske baggrund
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
DK, Grønland, Færøerne | 75% | 73% | 68% | 66% | 62% |
Mere udviklede lande | 2% | 5% | 4% | 4% | 3% |
Mindre udviklede lande | 19% | 20% | 25% | 27% | 29% |
Udefineret | 4% | 2% | 3% | 3% | 6% |
Procent i alt | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Elever i alt | 188 | 187 | 232 | 336 | 208 |
Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Kategoriseringen af lande følger Beskæftigelsesministeriets landekategoriseringer i DREAM-database, der følger Danmarks Statistiks kategorisering.
Andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk fra mindre udviklede lande er steget fra 19% i 1999 til 29% i 2003, en stigning på 11 procentpoint, svarende til 53%. I løbet af de seneste seks år er andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk mere end fordoblet. Således viste en registerkørsel i evalueringen fra 2000 på 459 TAMU-elever i perioden juni 1996 til juni 1997, at 13% var indvandrere eller efterkommere af indvandrere, mens 87% af eleverne havde en etnisk dansk baggrund.
Nedenfor fremgår en oversigt over elevernes boligforhold:
Tabel 4.5:
Boligforhold fordelt på afgangsart
Hos forældre |
Ikke hos forældre |
Procent i alt |
Antal elever i alt |
|
2003 | ||||
Fuldførte | 26% | 75% | 101% | 51 |
Delvis fuldførte | 23% | 77% | 100% | 13 |
Afbrudte | 35% | 65% | 100% | 103 |
Procent i alt | 31% | 69% | 100% | 167 |
Elever i alt | 52 | 115 | 167 |
Kilde: Danmarks Statistik. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.
Af ovenstående tabel ses det, at 31% af TAMU-eleverne i 2003 bor hjemme, det vil sige hos en eller begge forældre, samme niveau som i evalueringen i 2000.
Et gennemsnit af fordelingen mellem dag- og døgnelever i første halvår af 2003 viser, at der er en næsten ligelig fordeling af de to elevtyper: Der er i år 48% kostskoleelever og 52% dagelever på TAMU.
I 2000-evalueringen boede 32% af de daværende 155 elever på skolen, mens 68% boede andetsteds. 10% af de elever, der boede andetsteds, svarede dengang bekræftende på, at de gerne ville have haft muligheden for at bo på skolen. Der er siden sket en stigning i andelen af kostskoleelever på 16 procentpoint, svarende til en stigning på 50%.
Deltagerne på TAMU er generelt en udsat gruppe med store sociale problemer herunder kriminalitet og misbrug af hash og lignende. Cirka to tredjedele af TAMU-eleverne er kriminelle.
Nedenfor fremgår en oversigt over udviklingen i andelen af kriminelle elever mellem 1999 og 2001.
Tabel 4.6:
TAMU-elever fordelt på domsafgørelse og afgangsår
TAMU 1999 | TAMU 2000 | TAMU 2001 | |
Dømt skyldige | 68% | 60% | 65% |
Dømt ikke-skyldige | 1% | 3% | 3% |
Uden afgørelse | 31% | 37% | 33% |
Procent i alt | 100% | 100% | 101% |
Elever i alt | 188 | 187 | 245 |
Kilde: Danmarks Statistik. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%. Der skal endvidere bemærkes, at der er forsinkelse i tallene fra Danmarks Statistik. Derfor er de seneste tilgængelige tal fra 2001.
Boks 3:
Hvad betyder kategorierne?
Skyldig omfatter politimæssige
afgørelser eller domme til frihedsstraf eller bøde. Ikke skyldig er en afgørelse (dom) til frifindelse eller tiltale undladt. Uden afgørelse er de elever, som ikke har modtaget en afgørelse for overtrædelse af straffelov eller særlov i forudgående 5-årsperiode i forhold til afgang fra TAMU. |
I 2001 er 65% af TAMU-eleverne dømt skyldige i kriminalitet.
Evalueringen i 2000 viste, at 40% af de daværende elever var dømt for strafbare forhold, samt at kun 28% af de TAMU-elever, der havde været igennem et skoleforløb mellem juli 1998 og juni 1999, var dømt for strafbare forhold2. Den aktuelle registerkørsel viser dog et noget højere tal for disse årgange. Forskellen skal ses i lyset af de to forskellige metodetilgange henholdsvis personlige interview med 155 TAMU-elever og en registerkørsel på alle elever fra Danmarks Statistik. Den aktuelle registerkørsel må anses for at være den mest pålidelige.
TAMUs elevregistrering viser, at 39% af eleverne i første halvår af 2003 har modtaget en dom.
Nedenfor fremgår en oversigt over, hvornår de kriminelle elever er dømt for deres alvorligste forbrydelse.
Tabel 4.7:
Dømte elever, fordelt på årgang og år for dom vedrørende alvorligste
lovovertrædelse
Dømt år: | Elev-årgang 1999 | Elev-årgang 2000 | Elev-årgang 2001 |
2001 | 0% | 0% | 7% |
2000 | 0% | 6% | 5% |
1999 | 29% | 32% | 31% |
1998 | 20% | 15% | 17% |
1997 | 12% | 5% | 7% |
1996 | 5% | 5% | 0% |
1995 | 2% | 0% | 0% |
Ikke tiltalte elever | 32% | 37% | 33% |
Procent i alt | 100% | 100% | 100% |
Elever i alt | 188 | 187 | 245 |
Kilde: Danmarks Statistik. Det bør bemærkes, at 13 ud af tabellens i alt 411 dømte elever blev dømt ikke-skyldige.
Tabellen viser, hvilket år TAMU-eleverne har modtaget deres alvorligste dom for kriminalitet. Det har dog ikke været muligt at fremskaffe data på, hvad den alvorligste kriminalitet er for den enkelte elev. Tabellen giver således en oversigt over elevernes kriminelle løbebaner frem mod påbegyndelsen af TAMU, målt i forhold til hver enkelt elev.
Af ovenstående tabel ses det, at 7% af TAMU-eleverne i 2001 har været involveret i deres alvorligste kriminalitetssag samme år som de har gået på TAMU. Tilbage i 1999 var andelen af elever, der havde været involveret i deres alvorligste kriminalitet samme år, som de gik på TAMU, oppe på 29%.
I 2001 var 43% af alle TAMU-elever dømt for deres alvorligste lovovertrædelse inden for de foregående 3 år. I 2000 var denne andel 53%, mens andelen af elever dømt for deres alvorligste lovovertrædelse inden for de seneste tre år i 1999 var oppe på 62%.
Undersøgelsen vedrørende TAMU-elevernes personlige baggrund omfatter også en kortlægning af elevernes misbrug af hash eller andre stoffer.
54% af de nuværende TAMU-elever har været misbrugere af hash eller andre stoffer inden skolestart. I 2000 havde 53% af de daværende TAMU-elever tidligere haft et misbrug af hash mv3.
Forudsætningen for optagelse i TAMU er ophør af misbrug. Da TAMU alene registrerer misbrugssituationen forud for optagelse, har det på baggrund af evalueringens rammer ikke været muligt at kortlægge omfanget af de nuværende elevers misbrug under TAMU-forløbet. Evalueringen af unge TAMU fra 2000 viser, at 17% af de daværende elever stadig havde et regelmæssigt brug af hash eller andre stoffer under deres TAMU-forløb.
2 Data fra 2000 blev indhentet via en interviewundersøgelse blandt 155 daværende elever og 47 tidligere TAMU-elever foretaget af PLS RAMBØLL Management.
Data fra 2003 er indhentet fra TAMU, der registrerer elevernes misbrugssituation forud for optagelsen på skolen. Opgørelsen dækker over 335 personer, der gik på TAMU ultimo juni 2003. Data fra 2000 er indhentet via en interviewundersøgelse blandt 155 daværende TAMU-elever foretaget af PLS RAMBØLL. I interviewundersøgelsen svarede 47% dengang, at de ikke havde haft et tidligere misbrug, mens 1% af eleverne ikke ønskede at svare på spørgsmålet.
Denne side indgår i publikationen "Opdatering af evaluering af Unge - TAMU"
som kapitel 4 af 5
© Undervisningsministeriet 2003