![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3 TAMUs beskæftigelseseffekt
|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | |
Beskæftigelse | 43% | 39% | 39% | 37% |
Efterudd. fra besk. | 2% | 7% | 3% | |
Dagpenge-ledighed | 1% | | | |
AF-bistand | 13% | 9% | 9% | 14% |
Efterudd. fra ledighed | | | | 1% |
Orlov | | | 1% | 1% |
Kommunal kontanthjælp | 22% | 22% | 29% | 26% |
Kommunal aktivering | 15% | 17% | 15% | 17% |
Sygedagpenge og reval. | 4% | 5% | 4% | 4% |
Udvandret | 1% | | | |
Procent i alt | 101% | 99% | 100% | 100% |
Elever i alt | 188 | 187 | 232 | 160 |
Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%. 0% betyder, at under 0,5% er registreret i kategorien. betyder, at ingen er registreret i denne kategori.
Boks 1:
Definering af udslusningskategorier
Udslusningskategorierne dækker over følgende: |
Beskæftigelse: Ordinær beskæftigelse. |
Efteruddannelse fra beskæftigelse: Voksenlærlinge fra beskæftigelse, SU med ydelse, SU uden ydelse, VUS (ophævet i 2000), SVU, VEU fra beskæftigelse. |
Dagpenge-ledighed: Ledige dagpenge-modtagere. |
AF-bistand: Kontanthjælpsmodtagere tilmeldt AF. |
Efteruddannelse fra ledighed: Uddannelsesorlov fra ledighed med og uden IHP, voksenlærlinge fra ledighed og VEU fra ledighed . |
Kontanthjælp: Kontanthjælpsmodtagere, der kun figurerer i det kommunale system, og som ikke er umiddelbart arbejdsmarkedsparate på grund af kriminalitet, stofmisbrug, dårlig social funktionsevne eller andet. |
Kommunal aktivering |
Sygedagpenge og revalidering: Sygedagpenge og sygedagpenge i de første 6 uger, for-revalidering og revalidering. |
Orlov: Barsels-, børnepasnings-, uddannelses- og sabbatorlov. |
Faldet fra 1999-2002 begrundes af TAMU endvidere med, at aktiviteterne i Århus blev neddroslet til et minimum gennem 2001 på grund af en større ombygning af skolen. Næsten hele lærerstaben ophørte i maj 2001, og skolen havde derefter kun en meget lille gruppe elever tilknyttet. Også etableringen af TAMU i Odense fremhæves, idet eleverne blev optaget, mens skolen var under etablering, og indkøringsperioden påvirkede den samlede effekt for TAMU. Endvidere blev Odense-skolen etableret med henblik på at arbejde særligt med unge med en anden etnisk oprindelse end dansk. Da TAMU er et lille skolesystem med stor følsomhed over for større forandringer på de enkelte skoler, kan den samlede effekt påvirkes i positiv eller negativ retning af store lokale udsving og udviklinger.
Et stadigt stigende antal elever med anden etnisk baggrund end dansk vurderes også at påvirke beskæftigelseseffekten negativt.
Af nedenstående tabel fremgår, at andelen af elever i beskæftigelse eller uddannelse et halvt år efter afgang fra TAMU har svinget omkring 38-44% i årene 1999 2003. I 1999 var andelen 44% og i 2003 42%.
Tabel 3.2:
Udslusningsstatus et halvt år efter afgang, fordelt på afgangsår
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003* | |
Beskæftigelse | 40% | 34% | 34% | 34% | 42%** |
Efterudd. Fra besk. | 4% | 5% | 5% | 4% | |
Dagpenge-ledighed | 1% | | | | |
AF-bistand | 12% | 13% | 13% | 18% | 11% |
Efterudd. Fra ledighed | | | | 0% | |
Orlov | | 1% | 0% | 0% | 1% |
Kommunal kontanthjælp | 29% | 28% | 28% | 24% | 26% |
Kommunal aktivering | 12% | 18% | 17% | 17% | 15% |
Sygedagpenge og reval. | 3% | 1% | 4% | 3% | 3% |
Udvandret | | | | | 1% |
Procent i alt | 101% | 100% | 101% | 100% | 99% |
Elever i alt | 188 | 187 | 232 | 336 | 73 |
Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.
* Udslusningsstatus for 2003 er målt 20 uger efter afgang, dvs. kun knap et halvt år. Det var ikke muligt at foretage en registerkørsel på status efter et halvt år, da denne datamængde endnu ikke er registreret i DREAM-databasen. Bemærk, at 2003-tal kun omfatter elever, der er afgået til og med uge 51 i 2002.
** Bemærk, at SU og SVU data for 2003 endnu ikke er tilgængelige. Elever, der i år er på de to former for uddannelsesstøtte, er derfor ikke registreret under en af de to uddannelseskategorier. De indgår i stedet som beskæftigede. De foregående år er ca. 4,5% elever under uddannelse et halvt år efter afgang. Den reelle andel af beskæftigede elever knap et halvt år efter endt TAMU ligger derfor i år sandsynligvis på cirka 37,5%. I denne rapport benyttes begrebet beskæftigelseseffekt om den samlede andel elever, der er kommet i ordinær beskæftigelse eller uddannelse, jf. note 1.
Andelen af elever i beskæftigelse og uddannelse en måned efter afgang fra TAMU har svinget omkring 32-37% i årene 1999 2002. I 1999 var andelen 37%, og i 2003 stiger den til 42%, en stigning på 5 procentpoint svarende til 14%.
Tabel 3.3:
Udslusningsstatus en måned efter afgang, fordelt på afgangsår
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Beskæftigelse | 35% | 30% | 33% | 32% | 42%* |
Efterudd. fra besk. | 2% | 2% | 2% | 5% | |
Efterudd. fra ledighed | | | | 0% | |
Dagpenge-ledighed | | | | | - |
AF-bistand | 18% | 16% | 22% | 21% | 19% |
Efterudd. fra ledighed | | | | 0% | |
Orlov | | | | | |
Kommunal kontanthjælp | 36% | 38% | 31% | 29% | 25% |
Kommunal aktivering | 8% | 13% | 12% | 11% | 13% |
Sygedagpenge og reval. | 1% | 1% | 1% | 2% | 1% |
Udvandret | | | | | |
Procent i alt | 100% | 100% | 101% | 100% | 100% |
Elever i alt | 188 | 187 | 232 | 336 | 163 |
Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.
* SU og SVU data for 2003 er endnu ikke tilgængelige. Elever, der i år er på de to former for uddannelsesstøtte, er derfor ikke registreret under en af de to uddannelseskategorier. De indgår i stedet som beskæftigede. De foregående år er gennemsnitligt 2,5% elever under uddannelse en måned efter afgang. Den reelle andel af beskæftigede elever en måned efter endt TAMU ligger derfor i 2003 sandsynligvis omkring 40%.
Stigningen i beskæftigelseseffekten en måned efter afgang fra TAMU skal ses i lyset af, at TAMU i 2003 har indført en række nye fokuserede udslusningsaktiviteter. TAMU forklarer, at der nu tilbydes flere jobsøgningsmoduler og kursusdage, mere personlig kontakt med virksomheder og et etableret kontaktudvalg, der kontakter arbejdsmarkedets parter lokalt. Der er udpeget en ansvarlig for udslusning på hver skole, samt en tovholder fra forstandersekretariatet. De ansvarlige og tovholderen mødes jævnligt med henblik på erfaringsudveksling.
Opsamlende om beskæftigelseseffekten fremgår det, at der generelt sker en stigning fra 1 til 6 til 12 måneder efter afgang fra TAMU. Endvidere kan der konstateres en markant stigning i effekten i 2003 efter 1 måned sammenholdt med tidligere år. Dette indikerer, at der samlet for 12 måneders effekten for 2003 også vil ske en stigning.
På denne baggrund vurderer PLS RAMBØLL, at det samlede billede viser en positiv udvikling i beskæftigelseseffekten opgjort som andelen af tidligere elever, der kommer i ordinær beskæftigelse eller uddannelse efter afgang fra TAMU. Denne type effektopgørelse rejser naturligt spørgsmålet, om dele af de, der kommer i ordinær beskæftigelse eller uddannelse, ville have gjort det også uden at have været på TAMU. PLS RAMBØLL vurderer, at dette kun i mindre grad vil være tilfældet, idet målgruppen for TAMU er svagt stillede unge med yderst begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet, og som der kun i begrænset grad eksisterer andre tilbud til.
Det understøttes af, at der stort set ikke er deltagere på TAMU, der modtager dagpenge hverken 1, 6 eller 12 måneder efter afgang, mens der er en stor del på kommunale overførsler som kontanthjælp, i kommunal aktivering og revalidering.
Nedenfor præsenteres tidligere TAMU-elevers beskæftigelseseffekt opdelt på, om de har fuldført, delvist fuldført eller frafaldet deres TAMU-uddannelse.
Set samlet over perioden 1999-2003 er beskæftigelseseffekten højst for de elever, der fuldfører uddannelsen og afslutter med bevis. Et år efter endt TAMU-uddannelse er 50% af de fuldførende elever i beskæftigelse eller efteruddannelse sammenlignet med 39% af de, der kun delvis fuldfører, og 40% af de, der afbryder.
Tabel 3.4:
Beskæftigelseseffekt for alle elever ml. 1999 og første halvår af 2003, fordelt
på afgangsart og tre perioder efter afgang
Måneden efter TAMU-afgang |
Et halvt år efter TAMU-afgang |
Et år efter TAMU-afgang |
|
Fuldført | |||
Beskæftigelse | 43% | 42% | 48% |
Efterudd. Fra besk. | 3% | 3% | 2% |
Dagpenge-ledighed | | 0% | |
AF-bistand | 23% | 19% | 13% |
Efterudd. fra ledighed | | | |
Orlov | | 0% | 0% |
Kommunal kontanthjælp | 23% | 16% | 15% |
Kommunal aktivering | 8% | 17% | 18% |
Sygedagpenge og reval. | 1% | 2% | 3% |
Udvandret | | | |
Procent i alt | 101% | 99% | 99% |
Elever i alt | 328 | 288 | 233 |
Delvist fuldført | |||
Beskæftigelse | 35% | 36% | 37% |
Efterudd. fra besk. | 3% | 6% | 2% |
Dagpenge-ledighed | | | 1% |
AF-bistand | 18% | 14% | 10% |
Efterudd. fra ledighed | 1% | 1% | 1% |
Orlov | | | |
Kommunal kontanthjælp | 28% | 30% | 27% |
Kommunal aktivering | 15% | 11% | 17% |
Sygedagpenge og reval. | 1% | 3% | 5% |
Udvandret | | | 1% |
Procent i alt | 101% | 101% | 101% |
Elever i alt | 191 | 176 | 150 |
Afbrud | |||
Beskæftigelse | 28% | 31% | 35% |
Efterudd. Fra besk. | 2% | 4% | 5% |
Dagpenge-ledighed | | | |
AF-bistand | 18% | 12% | 10% |
Efterudd. fra ledighed | | | |
Orlov | | 0% | 1% |
Kommunal kontanthjælp | 38% | 32% | 30% |
Kommunal aktivering | 12% | 17% | 14% |
Sygedagpenge og reval. | 2% | 4% | 5% |
Udvandret | | | |
Procent i alt | 100% | 100% | 100% |
Elever i alt | 587 | 479 | 384 |
Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.
* Bemærk, at SU og SVU data for 2003 endnu ikke er tilgængelige. Elever, der i år er på disse to former for uddannelsesstøtte efter endt TAMU-forløb, er derfor ikke registreret under en af de to uddannelseskategorier. De indgår i stedet som beskæftigede. Da tabellen omfatter samtlige elever fra og med 1999 til 1. halvår af 2003, er der dog kun tale om en meget lille elevandel, der er er registreret som beskæftigede frem for uddannede.
Boks 2:
Hvad dækker betegnelserne for afgangsart over?
Fuldførte elever er de elever, der har
taget hele uddannelsen og afsluttet med bevis. Delvist fuldførte elever er frafaldet TAMU efter at have bestået 1. brancheforløb. Afbrudte elever er frafaldet TAMU før gennemførelse af 1. brancheforløb. |
Forskellen i 12 måneders effekten efter TAMU-afgang for fuldførende i forhold til delvist fuldførte og afbrudte elever svarer til hhv. 28% og 25%.
Af tabellen fremgår endvidere, at 46% af de fuldførende TAMU-elever er i beskæftigelse eller uddannelse en måned efter afgang. 38% af de elever, der delvist har gennemført TAMU-forløbet, og 30% af de afbrudte er i beskæftigelse/uddannelse måneden efter TAMU-afgangen. Gennem det første år stiger beskæftigelseseffekten en anelse for fuldførende og delvist fuldførende elever, mens den for afbrudte elever stiger med hele ti procentpoint svarende til 33%. Det er dog fortsat ti procentpoint under et års effekten for fuldførende elever.
Tallene viser, at en stor del af frafaldet fra TAMU ikke er et frafald til job eller uddannelse. TAMU oplyser følgende årsager til frafald:
De sidste to punkter er nye i forhold til det oplyste i evalueringen af TAMU i 2000 og har at gøre med forandringer i TAMU-elevernes etniske baggrund.
Denne side indgår i publikationen "Opdatering af evaluering af Unge - TAMU"
som kapitel 3 af 5
© Undervisningsministeriet 2003