Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3 TAMU’s beskæftigelseseffekt





3.1 Beskæftigelseseffekt 12 måneder efter afgang

Af nedenstående tabel fremgår, at andelen af elever i beskæftigelse eller uddannelse et år efter afgang fra TAMU har svinget omkring 40-45% i årene 1999 – 2002. I 1999 var andelen 45% og i 2002 37%, et fald på 8 procentpoint svarende til 18%. Faldet skal ses i lyset af, at TAMU’s elevgruppe er ændret væsentligt siden 1999, herunder er andelen af elever med anden etnisk baggrund end dansk vokset betydeligt.

Tabel 3.1:
Udslusningsstatus et år efter afgang, fordelt på afgangsår

  1999 2000 2001 2002
Beskæftigelse 43% 39% 39% 37%
Efterudd. fra besk. 2% 7% 3%
Dagpenge-ledighed 1%
AF-bistand 13% 9% 9% 14%
Efterudd. fra ledighed 1%
Orlov 1% 1%
Kommunal kontanthjælp 22% 22% 29% 26%
Kommunal aktivering 15% 17% 15% 17%
Sygedagpenge og reval. 4% 5% 4% 4%
Udvandret 1%
Procent i alt 101% 99% 100% 100%
Elever i alt 188 187 232 160

Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%. 0% betyder, at under 0,5% er registreret i kategorien. – betyder, at ingen er registreret i denne kategori.

Boks 1:
Definering af udslusningskategorier

Udslusningskategorierne dækker over følgende:
Beskæftigelse: Ordinær beskæftigelse.
Efteruddannelse fra beskæftigelse: Voksenlærlinge fra beskæftigelse, SU med ydelse, SU uden ydelse, VUS (ophævet i 2000), SVU, VEU fra beskæftigelse.
Dagpenge-ledighed: Ledige dagpenge-modtagere.
AF-bistand: Kontanthjælpsmodtagere tilmeldt AF.
Efteruddannelse fra ledighed: Uddannelsesorlov fra ledighed med og uden IHP, voksenlærlinge fra ledighed og VEU fra ledighed .
Kontanthjælp: Kontanthjælpsmodtagere, der kun figurerer i det kommunale system, og som ikke er umiddelbart arbejdsmarkedsparate på grund af kriminalitet, stofmisbrug, dårlig social funktionsevne eller andet.
Kommunal aktivering
Sygedagpenge og revalidering: Sygedagpenge og sygedagpenge i de første 6 uger, for-revalidering og revalidering.
Orlov: Barsels-, børnepasnings-, uddannelses- og sabbatorlov.

Faldet fra 1999-2002 begrundes af TAMU endvidere med, at aktiviteterne i Århus blev neddroslet til et minimum gennem 2001 på grund af en større ombygning af skolen. Næsten hele lærerstaben ophørte i maj 2001, og skolen havde derefter kun en meget lille gruppe elever tilknyttet. Også etableringen af TAMU i Odense fremhæves, idet eleverne blev optaget, mens skolen var under etablering, og indkøringsperioden påvirkede den samlede effekt for TAMU. Endvidere blev Odense-skolen etableret med henblik på at arbejde særligt med unge med en anden etnisk oprindelse end dansk. Da TAMU er et lille skolesystem med stor følsomhed over for større forandringer på de enkelte skoler, kan den samlede effekt påvirkes i positiv eller negativ retning af store lokale udsving og udviklinger.

Et stadigt stigende antal elever med anden etnisk baggrund end dansk vurderes også at påvirke beskæftigelseseffekten negativt.

3.2 Beskæftigelseseffekt 6 måneder efter afgang

Af nedenstående tabel fremgår, at andelen af elever i beskæftigelse eller uddannelse et halvt år efter afgang fra TAMU har svinget omkring 38-44% i årene 1999 – 2003. I 1999 var andelen 44% og i 2003 42%.

Tabel 3.2:
Udslusningsstatus et halvt år efter afgang, fordelt på afgangsår

1999 2000 2001 2002 2003*
Beskæftigelse 40% 34% 34% 34% 42%**
Efterudd. Fra besk. 4% 5% 5% 4%
Dagpenge-ledighed 1%
AF-bistand 12% 13% 13% 18% 11%
Efterudd. Fra ledighed 0%
Orlov 1% 0% 0% 1%
Kommunal kontanthjælp 29% 28% 28% 24% 26%
Kommunal aktivering 12% 18% 17% 17% 15%
Sygedagpenge og reval. 3% 1% 4% 3% 3%
Udvandret 1%
Procent i alt 101% 100% 101% 100% 99%
Elever i alt 188 187 232 336 73

Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.

* Udslusningsstatus for 2003 er målt 20 uger efter afgang, dvs. kun knap et halvt år. Det var ikke muligt at foretage en registerkørsel på status efter et halvt år, da denne datamængde endnu ikke er registreret i DREAM-databasen. Bemærk, at 2003-tal kun omfatter elever, der er afgået til og med uge 51 i 2002.

** Bemærk, at SU og SVU data for 2003 endnu ikke er tilgængelige. Elever, der i år er på de to former for uddannelsesstøtte, er derfor ikke registreret under en af de to uddannelseskategorier. De indgår i stedet som beskæftigede. De foregående år er ca. 4,5% elever under uddannelse et halvt år efter afgang. Den reelle andel af beskæftigede elever knap et halvt år efter endt TAMU ligger derfor i år sandsynligvis på cirka 37,5%. I denne rapport benyttes begrebet beskæftigelseseffekt om den samlede andel elever, der er kommet i ordinær beskæftigelse eller uddannelse, jf. note 1.

3.3 Beskæftigelseseffekt 1 måned efter afgang

Andelen af elever i beskæftigelse og uddannelse en måned efter afgang fra TAMU har svinget omkring 32-37% i årene 1999 – 2002. I 1999 var andelen 37%, og i 2003 stiger den til 42%, en stigning på 5 procentpoint svarende til 14%.

Tabel 3.3:
Udslusningsstatus en måned efter afgang, fordelt på afgangsår

1999 2000 2001 2002 2003
Beskæftigelse 35% 30% 33% 32% 42%*
Efterudd. fra besk. 2% 2% 2% 5%
Efterudd. fra ledighed –– 0%
Dagpenge-ledighed –-
AF-bistand 18% 16% 22% 21% 19%
Efterudd. fra ledighed 0%
Orlov
Kommunal kontanthjælp 36% 38% 31% 29% 25%
Kommunal aktivering 8% 13% 12% 11% 13%
Sygedagpenge og reval. 1% 1% 1% 2% 1%
Udvandret
Procent i alt 100% 100% 101% 100% 100%
Elever i alt 188 187 232 336 163

Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.

* SU og SVU data for 2003 er endnu ikke tilgængelige. Elever, der i år er på de to former for uddannelsesstøtte, er derfor ikke registreret under en af de to uddannelseskategorier. De indgår i stedet som beskæftigede. De foregående år er gennemsnitligt 2,5% elever under uddannelse en måned efter afgang. Den reelle andel af beskæftigede elever en måned efter endt TAMU ligger derfor i 2003 sandsynligvis omkring 40%.

Stigningen i beskæftigelseseffekten en måned efter afgang fra TAMU skal ses i lyset af, at TAMU i 2003 har indført en række nye fokuserede udslusningsaktiviteter. TAMU forklarer, at der nu tilbydes flere jobsøgningsmoduler og kursusdage, mere personlig kontakt med virksomheder og et etableret kontaktudvalg, der kontakter arbejdsmarkedets parter lokalt. Der er udpeget en ansvarlig for udslusning på hver skole, samt en tovholder fra forstandersekretariatet. De ansvarlige og tovholderen mødes jævnligt med henblik på erfaringsudveksling.

Opsamlende om beskæftigelseseffekten fremgår det, at der generelt sker en stigning fra 1 til 6 til 12 måneder efter afgang fra TAMU. Endvidere kan der konstateres en markant stigning i effekten i 2003 efter 1 måned sammenholdt med tidligere år. Dette indikerer, at der samlet for 12 måneders effekten for 2003 også vil ske en stigning.

På denne baggrund vurderer PLS RAMBØLL, at det samlede billede viser en positiv udvikling i beskæftigelseseffekten opgjort som andelen af tidligere elever, der kommer i ordinær beskæftigelse eller uddannelse efter afgang fra TAMU. Denne type effektopgørelse rejser naturligt spørgsmålet, om dele af de, der kommer i ordinær beskæftigelse eller uddannelse, ville have gjort det også uden at have været på TAMU. PLS RAMBØLL vurderer, at dette kun i mindre grad vil være tilfældet, idet målgruppen for TAMU er svagt stillede unge med yderst begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet, og som der kun i begrænset grad eksisterer andre tilbud til.

Det understøttes af, at der stort set ikke er deltagere på TAMU, der modtager dagpenge hverken 1, 6 eller 12 måneder efter afgang, mens der er en stor del på kommunale overførsler som kontanthjælp, i kommunal aktivering og revalidering.

3.4 Beskæftigelseseffekt opdelt på fuldførte, delvist fuldførte og afbrudte

Nedenfor præsenteres tidligere TAMU-elevers beskæftigelseseffekt opdelt på, om de har fuldført, delvist fuldført eller frafaldet deres TAMU-uddannelse.

Set samlet over perioden 1999-2003 er beskæftigelseseffekten højst for de elever, der fuldfører uddannelsen og afslutter med bevis. Et år efter endt TAMU-uddannelse er 50% af de fuldførende elever i beskæftigelse eller efteruddannelse sammenlignet med 39% af de, der kun delvis fuldfører, og 40% af de, der afbryder.

Tabel 3.4:
Beskæftigelseseffekt for alle elever ml. 1999 og første halvår af 2003, fordelt på afgangsart og tre perioder efter afgang

  Måneden efter
TAMU-afgang
Et halvt år efter
TAMU-afgang
Et år efter
TAMU-afgang
Fuldført      
Beskæftigelse 43% 42% 48%
Efterudd. Fra besk. 3% 3% 2%
Dagpenge-ledighed 0%
AF-bistand 23% 19% 13%
Efterudd. fra ledighed
Orlov 0% 0%
Kommunal kontanthjælp 23% 16% 15%
Kommunal aktivering 8% 17% 18%
Sygedagpenge og reval. 1% 2% 3%
Udvandret
Procent i alt 101% 99% 99%
Elever i alt 328 288 233
Delvist fuldført  
Beskæftigelse 35% 36% 37%
Efterudd. fra besk. 3% 6% 2%
Dagpenge-ledighed 1%
AF-bistand 18% 14% 10%
Efterudd. fra ledighed 1% 1% 1%
Orlov
Kommunal kontanthjælp 28% 30% 27%
Kommunal aktivering 15% 11% 17%
Sygedagpenge og reval. 1% 3% 5%
Udvandret 1%
Procent i alt 101% 101% 101%
Elever i alt 191 176 150
Afbrud    
Beskæftigelse 28% 31% 35%
Efterudd. Fra besk. 2% 4% 5%
Dagpenge-ledighed
AF-bistand 18% 12% 10%
Efterudd. fra ledighed
Orlov 0% 1%
Kommunal kontanthjælp 38% 32% 30%
Kommunal aktivering 12% 17% 14%
Sygedagpenge og reval. 2% 4% 5%
Udvandret
Procent i alt 100% 100% 100%
Elever i alt 587 479 384

Kilde: Beskæftigelsesministeriet. Da der er tale om afrundede procenter, kan den samlede procentsum svinge mellem 99% og 101%.

* Bemærk, at SU og SVU data for 2003 endnu ikke er tilgængelige. Elever, der i år er på disse to former for uddannelsesstøtte efter endt TAMU-forløb, er derfor ikke registreret under en af de to uddannelseskategorier. De indgår i stedet som beskæftigede. Da tabellen omfatter samtlige elever fra og med 1999 til 1. halvår af 2003, er der dog kun tale om en meget lille elevandel, der er er registreret som beskæftigede frem for uddannede.

Boks 2:
Hvad dækker betegnelserne for afgangsart over?

Fuldførte elever er de elever, der har taget hele uddannelsen og afsluttet med bevis.

Delvist fuldførte elever er frafaldet TAMU efter at have bestået 1. brancheforløb.

Afbrudte elever er frafaldet TAMU før gennemførelse af 1. brancheforløb.

Forskellen i 12 måneders effekten efter TAMU-afgang for fuldførende i forhold til delvist fuldførte og afbrudte elever svarer til hhv. 28% og 25%.

Af tabellen fremgår endvidere, at 46% af de fuldførende TAMU-elever er i beskæftigelse eller uddannelse en måned efter afgang. 38% af de elever, der delvist har gennemført TAMU-forløbet, og 30% af de afbrudte er i beskæftigelse/uddannelse måneden efter TAMU-afgangen. Gennem det første år stiger beskæftigelseseffekten en anelse for fuldførende og delvist fuldførende elever, mens den for afbrudte elever stiger med hele ti procentpoint svarende til 33%. Det er dog fortsat ti procentpoint under et års effekten for fuldførende elever.

Tallene viser, at en stor del af frafaldet fra TAMU ikke er et frafald til job eller uddannelse. TAMU oplyser følgende årsager til frafald:

  • Væsentlige sociale og personlige problemer, som ikke kunne løses gennem uddannelse.
  • Længerevarende udeblivelse eller sygdom, der medfører udmelding, idet eleven overskrider TAMU’s 30-dages regel.
  • At de her og nu hverken vil eller kan leve op til de krav, der stilles i en uddannelse i TAMU.
  • At de har opnået et arbejde eller kan påbegynde en længerevarende uddannelse og derfor fravælger TAMU.
  • At elever enten ikke kan eller vil leve op til kravet om, at man kun taler dansk på TAMU.
  • Uoverensstemmelser mellem elevens og skolens værdier, herunder forskelle i kvindesyn, der giver sig udslag i grove udtalelser og aggressivitet over for kvindelige medarbejdere.

De sidste to punkter er nye i forhold til det oplyste i evalueringen af TAMU i 2000 og har at gøre med forandringer i TAMU-elevernes etniske baggrund.

 


Denne side indgår i publikationen "Opdatering af evaluering af Unge - TAMU" som kapitel 3 af 5
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top