Denne rapport præsenterer en opfølgning på evalueringen af unge TAMU fra 2000.
Evalueringen omhandler tre temaer: TAMUs beskæftigelseseffekt på eleverne,
elevernes personprofil og karakteren af TAMUs elevflow.
Lovgivningen formulerer TAMUs formål på følgende vis: "Under
arbejdspladslignende vilkår at give deltagerne kompetence med henblik på
- at fremme deltagernes mulighed for at opnå beskæftigelse
- at sikre den enkelte en fastere tilknytning til arbejdsmarkedet og
- at sikre den enkelte mulighed for en videre uddannelse."
TAMUs aktiviteter er orienteret mod arbejdsmarkedet. TAMU arbejder med
udgangspunkt i værkstedsorienterede aktiviteter, hvoraf mange er direkte forbundet med
produktion af varer og serviceydelser, der sælges på markedsvilkår. Skolernes
aktiviteter og orientering betyder, at en stor del af eleverne på TAMU søger direkte mod
arbejdsmarkedet.
I lovgrundlaget for TAMU er det indskrevet, at skoleformens aktiviteter udøves inden
for de konsekvenspædagogiske rammer. Uddannelserne er tilrettelagt som individuelle
forløb, der gennemføres over 34 uger, fordelt med:
- 4 ugers kompetenceafklaring
- 6 ugers prøvetid inden for det valgte brancheområde
- 1. og 2. brancheforløb á 10 ugers varighed
- en udslusningsperiode på maksimalt 4 uger.
TAMU-systemet er organiseret som seks skoler med en fælles ledelse. TAMU finansieres i
dag via rammebevilling på finansloven.
Evalueringen af unge TAMU er foretaget på baggrund af en række forskellige
datakilder: Der er dels foretaget et dokumentstudie, dels indsamlet statistisk materiale
fra tre forskellige datakilder: Danmarks Statistik, Beskæftigelsesministeriets
DREAM-database og TAMUs elevregistrering.
I forbindelse med gennemførelse af evalueringen af unge TAMU er der foretaget et
dokumentstudie af relevant lovmateriale, regelgrundlag og andre skriftlige dokumenter,
herunder tidligere evalueringer af TAMU, artikler og TAMUs virksomhedsregnskaber.
Registerundersøgelsen dækker over TAMU-elever fra 1999, 2000, 2001, 2002 og
første halvår af 2003. Registerundersøgelsen dækker over data på i alt 1.151 elever.
Dette tal omfatter dog en del gengangere. En elev, der f.eks. har været optaget to gange
på TAMU, tæller derfor i statistikkerne over eksempelvis elevflow to gange i optag,
prøvetid og brancheforløb. Desuden er en lille andel elever ikke registreret i
DREAM-databasen. Årsagen kan være, at de aldrig har fået ydelser eller først efter uge
12 i 2003 har fået ydelser. Det drejer sig om i alt 40 personer. Summen 1.151 går derfor
ikke igen i samtlige kørsler præsenteret i rapporten.
Der er i samarbejde med Danmarks Statistik foretaget en række registerkørsler, der
afdækker forskellige karakteristika ved tidligere og nuværende TAMU-elever, herunder
elevernes samboforhold, alder og forsørgerstatus.
Endvidere har Beskæftigelsesministeriet i samarbejde med PLS RAMBØLL gennemført
registerkørsler på DREAM-databasen. Disse kørsler omfatter dataudtræk på elevernes
arbejdsmarkedsstatus efter TAMU-forløbet. Det bør bemærkes, at DREAM endnu ikke har
registreret uddannelsesdata for 2003. Dette kommenteres nærmere i de relevante afsnit.
Evalueringen bygger desuden på data fra TAMUs elevregistrering, herunder data
der omhandler elevflow og -profiler. De dele af rapporten, der er baseret på TAMU's data,
er behæftet med den usikkerhed, der måtte være i TAMU's elevregistrering. Eksempelvis
er TAMUs tal i visse tilfælde beregnede og dermed ikke udtryk for en direkte
registrering af hver elev. Problemstillingen er bl.a., at eleverne typisk opholder sig i
TAMU-systemet i mere end 12 måneder, og at der er løbende optag over hele kalenderåret.
Da eleverne derfor er tilknyttet TAMU over flere kalenderår, er det ikke muligt at levere
eksakte data på uddannelsesforløbet for den enkelte elev inden for ét kalenderår.
Dette kommenteres ved de relevante tabeller.
Samtidig er TAMUs data fra 1999 opgjort i et ældre system, der ikke svarer helt
til den elevregistrering, der blev indført i 2000. Derfor er data for 1999 ikke
fuldstændigt sammenlignelige med data fra de senere år. Forskelle i TAMUs
registrering af data kan dermed medvirke til de visse steder store forskelle mellem 1999
og 2000 og frem. TAMU vurderer dog, at 1999 reelt skiller sig ud i forhold til de
efterfølgende år, og at dette vil kunne ses i tallene, der generelt er mere positive i
1999 sammenlignet med årene efter.
TAMU oplyser, at 1999 var et år med meget positive resultater. TAMU begrunder dette
med, at man i 1999 endnu ikke mærkede påvirkningen fra den omfattende ombygning af TAMU
i Århus og fra nyetableringen af TAMU i Odense. TAMU er et lille skolesystem, hvorfor der
kan være stor følsomhed over for større omlægninger. Store forandringer på én skole
kan derfor påvirke TAMUs samlede beskæftigelseseffekt og elevflow i negativ eller
positiv retning.
PLS RAMBØLL har valgt at medtage tallene for 1999 i det omfang TAMUs gamle
system har tilladt, idet de trods usikkerhed i registreringsmetoden giver et vigtigt
indblik i TAMUs udvikling fra 1999 og frem til i dag.
Til grund for evalueringen ligger desuden et personligt interview med forstander for
TAMU-skolesystemet, Jens Bay. Hvor TAMU har kommenteret undersøgelsens resultater,
fremgår dette.
PLS RAMBØLL præsenterer i denne rapport en række detaljerede og opdaterede data på
TAMU-elevernes arbejdsmarkedsstatus sammenlignet med den evaluering, PLS RAMBØLL forestod
i 2000.
Den mere nuancerede undersøgelse er muliggjort via kørsler på
Beskæftigelsesministeriets forholdsvis nye DREAM-database, der er anerkendt for sit meget
præcise datamateriale. En del af det datamateriale, der ligger til grund for den aktuelle
evaluering vil således være indhentet fra DREAM og ikke fra Danmarks Statistik, som
leverede data til evalueringen i 2000. PLS RAMBØLL har foretaget dette valg på baggrund
af et ønske om at levere den mest præcise og opdaterede evaluering af TAMU som muligt.
I den tidligere evaluering baseret på data fra Danmarks Statistik registreredes
kontanthjælp, revalidering og andre kommunale overførsler ikke. Herved indgik tidligere
elever på sådanne ydelser i andelen af selvforsørgende (beskæftigede). Dette blev
søgt kompenseret ved en telefonisk spørgeskemaundersøgelse blandt tidligere elever.
I den nye undersøgelse indgår mere præcise data, idet Beskæftigelsesministeriets
DREAM-database har gjort det muligt at levere effekttal indeholdende kommunale
overførsler som kontanthjælp, ydelse under kommunal aktivering, revalidering mv. Andelen
af selvforsørgende (beskæftigede) indeholder derfor nu kun et mindre usikkerhedsmoment.
Eksempelvis er personer, der er rejst til udlandet, registreret som selvforsørgende.
Herved giver den nye undersøgelse et væsentligt mere retvisende billede af elevernes
beskæftigelsessituation. Endvidere er elevernes arbejdsmarkedsstatus målt helt frem til
medio 2003, hvilket også er en forbedring i forhold til evalueringen i 2000, idet
Danmarks Statistiks registerkørsler har meget stor forsinkelse og dengang kun gik frem
til 1997.
Sammenlignet med evalueringen fra 2000 vil der således forekomme variationer i det
aktuelle datamateriales karakter. I evalueringen fra 2000 viste den interviewbaserede
undersøgelse eksempelvis, at 60% af eleverne kom i beskæftigelse umiddelbart efter
afslutning af TAMU. Antallet af respondenter var dog meget lavt undersøgelsen
omfattede kun 47 personer. Det var dengang ikke muligt at vurdere, om der var tale om et
systematisk frafald i forhold til den store gruppe af tidligere elever, som det ikke var
muligt at træffe dengang. Alene af den grund må tallet 60% derfor betragtes med et vist
forbehold. Desuden viste registerundersøgelsen i evalueringen fra 2000, at 42% af elever
afgået mellem 1996 og 1997 var i beskæftigelse et år efter TAMU-afgang. Som nævnt
indeholdt disse tal også personer på kommunale overførsler, hvorfor den registerkørsel
givetvis viste en overvurderet beskæftigelseseffekt, idet evalueringen viste, at de
fleste elever, der påbegynder TAMU kommer fra kontanthjælpssystemet, ikke
dagpengesystemet, og derfor formentlig går ud i kontanthjælpsystemet, hvis de ikke får
et job eller kommer i uddannelse efter endt TAMU-forløb. Når den nye evaluering viser
effekttal for 12 måneder i niveauet 40-45% er dette formentlig udtryk for en reel
stigning i effekten i forhold til midten af 1990erne, hvor tallene i den tidligere
evaluering fra 2000 er fra.
PLS RAMBØLL har valgt at lade de relevante registerundersøgelser omfatte såvel de
nyeste data fra 2003 som data, der strækker sig tilbage i tiden, fra og med 1999. På
denne måde er det så vidt muligt sikret, at de aktuelle tal er sammenlignelige med
tallene fra 1999. Hvor der er væsentlige forskelle i dataindsamlingsmetoden, er dette
kommenteret. PLS RAMBØLL vurderer, at der trods forskelle i datagrundlag kan sammenlignes
på en række parametre. Samtidig præsenterer den aktuelle evaluering et meget nuanceret
indblik i TAMU-skolernes elevflow, elevprofiler og beskæftigelseseffekt, der for langt
størstedelen af de berørte temaer tilmed går helt frem til og med medio 2003.

Denne side indgår i publikationen "Opdatering af evaluering af Unge - TAMU"
som kapitel 2 af 5
© Undervisningsministeriet 2003
|